Gå til innhold

Hvor umoralsk er det å gi alkoholikere øl?

Kashmir-

Anbefalte innlegg

Jeg var ute og fotograferte litt i dag. Og så satt den faste gjengen på sin faste plass. Godt voksne menn fra 50 år og oppover. Vi snakket litt, sånn bare smalltalk. Og så hadde ingen av dem noe å drikke bortsett fra én, og han delte liksom broderlig med de andre tre. Ingen av dem klaget på noe. De bruker å sitte der i fred og ro å drikke. 

Så fikk jeg bare et innfall og kjøpte  8 øl og salater (!) som jeg ga dem på vei tilbake. De takket og lyste jo opp da. Men jeg får litt tanker om at sånt kanskje ikke er greit. Jeg mente å være snill, og ville ikke gjort det om de var yngre og jeg ikke kjente til at de har sittet der i flere år. Vet ikke om jeg bør føle at jeg var grei eller om jeg bør ha dårlig samvittighet. Hadde dere gjort det samme? 

Usikker her nå. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok ikke gjort det, men ikke av moralske grunner. Jeg bare er ikke like snill antar jeg. Mtp å bruke penger på fremmede. 

Moralsk sett synes ikke jeg det gjorde noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg var ute og fotograferte litt i dag. Og så satt den faste gjengen på sin faste plass. Godt voksne menn fra 50 år og oppover. Vi snakket litt, sånn bare smalltalk. Og så hadde ingen av dem noe å drikke bortsett fra én, og han delte liksom brodering med de andre tre. Ingen av dem klaget på noe. De bruker å sitte der i fred og ro å drikke. 

Så fikk jeg bare et innfall og kjøpte to 8 øl og salater (!) som jeg ga dem på vei tilbake. De takket og lyste jo opp da. Men jeg får litt tanker om at sånt kanskje ikke er greit. Jeg mente å være snill, og ville ikke gjort det om de var yngre og jeg ikke kjente til at de har sittet der i flere år. Vet ikke om jeg bør føle at jeg var grei eller om jeg bør ha dårlig samvittighet. Hadde dere gjort det samme? 

Usikker her nå. 

Det jeg synes er umoralsk, er å gi alkohol (eller røyk) til en som en vet prøver å slutte. Eller til en som en vet er tørrlagt. Her satt de sammen å delte på en flaske og samtidig som du satt der å pratet med de. Og de var godt voksne.  Syntes du ikke gjorde noe galt i dette tilfellet. Du gjorde nok dagen deres bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gutta hadde kjøpt øl uansett, så det du gjorde var bare snilt! 

Jeg synes det Emilie skisserer er verre og det minner meg om en kamerat av meg. Hver gang jeg sier at jeg skal leve sunnere, spise mindre usunn mat og drikke mindre øl, så ringer han meg HVER dag en periode og maser om øl og burger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det Emilie skisserer er verre og det minner meg om en kamerat av meg. Hver gang jeg sier at jeg skal leve sunnere, spise mindre usunn mat og drikke mindre øl, så ringer han meg HVER dag en periode og maser om øl og burger.

Det er jo ikke spesielt "kameratslig" akkurat nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke spesielt "kameratslig" akkurat nei. 

Nei det synes ikke jeg heller. Jeg blir egentlig ganske irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Skjønner ikke greia, men hvorfor er det så viktig at jeg ikke skal greie å slutte og røyke, eller ikke å gå ned i vekt?  Har også en i livet mitt som regelrett prøver å pursje på meg både røyk og kake/sjokolade.  Jeg bruker e-røyk og så røyker jeg litt innimellom.  Og slanking/skjerpe meg prøver jeg stadig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, og at jeg følte meg bedre nå. Ikke spurte de, og de vil ihvertfall ikke slutte. Det sier de da. Har jo snakket med dem flere ganger fordi de sitter der jeg liker å gå forbi for å ta bilder og eneste stedet her omtrent uten at det kryr av mennesker. De er veldig hyggelige menn også. 

Ja, men da tenker jeg ikke mer på det jeg. 

Ps. Å kjøpe ting til folk som vil slutte er utrolig dårlig gjort! Det ville jeg ikke gjort altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (43 minutter siden):

Jeg hadde nok ikke gjort det, men ikke av moralske grunner. Jeg bare er ikke like snill antar jeg. Mtp å bruke penger på fremmede. 

Moralsk sett synes ikke jeg det gjorde noe. :)

Jeg vet ikke om det var så snilt sånn sett. Men jeg har jo vært der en gang selv ( avhengig altså )  og så jo hvor mye de ville ha det lille  fra han ene 🙃 så det var rent innfall. 

Men de er godt voksne. Har sittet der i mange år, og er helt ok personer. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (På 25.7.2023 den 14.28):

Jeg var ute og fotograferte litt i dag. Og så satt den faste gjengen på sin faste plass. Godt voksne menn fra 50 år og oppover. Vi snakket litt, sånn bare smalltalk. Og så hadde ingen av dem noe å drikke bortsett fra én, og han delte liksom broderlig med de andre tre. Ingen av dem klaget på noe. De bruker å sitte der i fred og ro å drikke. 

Så fikk jeg bare et innfall og kjøpte  8 øl og salater (!) som jeg ga dem på vei tilbake. De takket og lyste jo opp da. Men jeg får litt tanker om at sånt kanskje ikke er greit. Jeg mente å være snill, og ville ikke gjort det om de var yngre og jeg ikke kjente til at de har sittet der i flere år. Vet ikke om jeg bør føle at jeg var grei eller om jeg bør ha dårlig samvittighet. Hadde dere gjort det samme? 

Usikker her nå. 

Nei absolutt ikke. 

Anonymkode: d8d73...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (På 25.7.2023 den 14.28):

Usikker her nå. 

Synes det var fint gjort jeg. De hadde nok kjøpt seg øl utenom.

mer umoralsk å kjøpe alkohol til en tørrlagt alkoholiker. 
Men de som er midt i det og drikker tar ikke skade av å få påspandert en øl. De drikker jo uansett 

Anonymkode: 497ac...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...