Gå til innhold

Rutiner på middagslaging og husarbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Er det noen her som har tips til hvordan en får gode rutiner på middagslaging og husarbeid? Setter dere alt opp på en liste eller timeplan til faste dager og tider eller? Er det stort sett den beste løsningen? Jeg bor alene og dette med matlaging og husarbeid er noe jeg alltid har slitt med, utsetter til det lengste og ender opp med å ta skippertak. Så ja, er ganske rotete, til tider støvete hjemme hos meg. Og mer enn ofte blir det bare usunt ferdigmat til middag. Skammer meg egentlig, så ønsket om å få gjort noe med dette er stort.

Anonymkode: ffa0c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er listelager. Lever ikke slavisk etter dem, men har dem som støtte.

Lager middag til fast tid hver dag. Har ukeplaner ferdig laget som jeg handler inn hver fredag. Jeg har tre +tre ukers middagsplaner ferdig laget med handlelister til. Da ser jeg bare på fredagen at neste uke er uke to. Finner frem handleliste nummer to på mobilen og så er jeg good to go. De ukene jeg er alene lager jeg alltid en stor gryte som jeg fryser ned porsjonsvis som jeg har de neste ukene.

Fredag er også satt av til husvask. Første etasje den ene uken, andre etasje den neste uken. Lørdag vasker jeg mørke klær, søndag lyse klær.

Jeg bruker lang tid på å gjøre rent for jeg har pauser hele tiden. Hater å gjøre rent. Har delt det inn i små bolker som jeg har på en liste. Så kan jeg krysse av langs veien. Det er motiverende synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en matauk-dag, lag middager fra bunnen den dagen og frys dem. Enkelt å ta opp de dagene du ikke orker å lage noe.

I dagens samfunn er det lett å få robotstøvsugere osv., hvis du ikke gjør husarbeid så kjøp deg en sånn en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor alene og bruker ikke lister.  Brukte dem da jeg bodde sammen med mann og barn, men hvis jeg lager dem nå så følger jeg dem ikke.  

Jeg har problemer med rygg så engang i blant får jeg en dame hjem som vasker ut i alle hjørner og pusser frontene på kjøkkenskapene og speildørene på skyvedørsgarderoben.  Hun vasker også bakerovnen, kjøleskapet og skapet uncer kjøkkenvasken når jeg ber henne om det.  Hun kommer når jeg sender henne melding, men ikke noe fast.  I mellom så støvsuger jeg og stryker over gulvene selv.

Jeg bestiller hjemsending av mat og da er det storhandel.  Jeg greier ikke å bære tungt så jeg handler kun i butikken når jeg mangler noe som brød f.eks.  Jeg har vanligvis ferdig middager i fryseren, og da gjerne mest det jeg lager selv.  Noen ganger bestiller jeg ferdig middager også.  Jeg er lite glad i å lage mat til meg selv.

Anonymkode: a1ca8...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faste dager til enkelte ting mtp husarbeid. Støvsuger tirsdag og fredag, vasker badet torsdager. Tørker støv og vasker speil onsdager. Vanner planter hver søndag 🙂Det er det som er fast. Ellers har jeg ofte besøk på lørdager, da vasker jeg bord, rydder puter og sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har personlig assistent som gjør husarbeid. Det skjer primært mandag og torsdag/fredag.

Det varierer litt om vi gjør matinnkjøp en eller to ganger i uken, og det avhenger litt av hvor mye energi jeg har hatt siste tiden. Vi lager halvveis matplaner som det er enkelt å endre på, ettersom energinivået mitt kan variere. På den måten klarer vi å unngå matsvinn selv om dager ikke blir som tenkt.

Jeg bruker lister og påminnelser på telefonen flittig...

Det å krysse av underveis i et kjedelig husarbeid e.l., som @Fru2020 nevner, var et godt tips! Da er det enklere å se egen fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...