Gå til innhold

Har psykolog/psykiater dobbelttimer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (12 timer siden):

3900

Nesten 4000 for å snakke med en psykolog i 45x2 minutter? 
Aldri livet. Da skal det være en meget dyktig psykolog, der jeg går ut døra 90% bedre enn før jeg kom inn. 
De fleste med litt komplekse og større ting må ofte gå lenge til psykolog, og 4000 er jo hinsides mye 

Anonymkode: 3f505...b5c

Priser: Om du sammenligner med andre private, ligger vi et godt stykke under. Du kan jo sammenligne med hva 2 timer hos frisøren ville kostet. Førstegangstimen og etterarbeidet er alltid mer omfattende. Oppfølgende timer har en annen pris.

Oppdragets art: Svært ofte dreier det seg om utredning eller second opinion. Det er et omfattende arbeid som tar tid. Ikke minst tar også journalføringen svært lang tid. Så langt (vi er i oppstartfasen) har vi ikke tatt inn pasienter til langtids psykoterapi. Her vil hver time kreve langt mindre ressursinnsats, og prisen blir deretter.

Mine tanker: Det er synd at ikke alle likeverdige tilbud mottar samme refusjon fra staten (Helfo). Årsaken til at det er langt billigere i det offentlige og hos avtalespesialister, er at de mottar store summer fra Helfo. Hos oss private må all inntekt komme fa pasienten. En kan jo huske å dette når det blir Stortingsvalg i 2025.

AnonymBruker
kupton skrev (6 minutter siden):

Priser: Om du sammenligner med andre private, ligger vi et godt stykke under. Du kan jo sammenligne med hva 2 timer hos frisøren ville kostet. Førstegangstimen og etterarbeidet er alltid mer omfattende. Oppfølgende timer har en annen pris.

Oppdragets art: Svært ofte dreier det seg om utredning eller second opinion. Det er et omfattende arbeid som tar tid. Ikke minst tar også journalføringen svært lang tid. Så langt (vi er i oppstartfasen) har vi ikke tatt inn pasienter til langtids psykoterapi. Her vil hver time kreve langt mindre ressursinnsats, og prisen blir deretter.

Mine tanker: Det er synd at ikke alle likeverdige tilbud mottar samme refusjon fra staten (Helfo). Årsaken til at det er langt billigere i det offentlige og hos avtalespesialister, er at de mottar store summer fra Helfo. Hos oss private må all inntekt komme fa pasienten. En kan jo huske å dette når det blir Stortingsvalg i 2025.

Jeg synes ikke 3900kr er ekstremt dyrt for privattime med spesialist. Det er mye penger, og derfor mange som ikke har mulighet til å benytte seg av det, men det er mer et samfunnsproblem og systemproblemet. Ser du på hva pengene skal dekke (lønn, leie av lokaler, arbeidsgiveravgift, andre avgifter, datasystemer osv) blir det kostbart å drive privat.

Jeg betalte kr 1500 for 45 min hos privat psykolog før sommeren. Det er og kostbart og jeg har måttet spare opp midler, men når det er stort behov og jeg ikke får tilbud hos det offentlige så velger jeg å bruke penger på det.

Anonymkode: 399a7...2cd

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes ikke 3900kr er ekstremt dyrt for privattime med spesialist. Det er mye penger, og derfor mange som ikke har mulighet til å benytte seg av det, men det er mer et samfunnsproblem og systemproblemet. Ser du på hva pengene skal dekke (lønn, leie av lokaler, arbeidsgiveravgift, andre avgifter, datasystemer osv) blir det kostbart å drive privat.

Jeg betalte kr 1500 for 45 min hos privat psykolog før sommeren. Det er og kostbart og jeg har måttet spare opp midler, men når det er stort behov og jeg ikke får tilbud hos det offentlige så velger jeg å bruke penger på det.

Du velger å bruke penger på det. Regner med at du kunne kjøpe mat og betale regninger i tillegg. Mange syke, fattige, må da velge MELLOM mat/regninger og psykologtime. Det er uholdbart.

Og så må jo psykologer og psykiatere ha skamfullt høy lønn også så noen skal gidde å utdanne seg til det og høre på andres "problemer" dagen lang. Ingen hadde giddet det uten høy lønn

Anonymkode: e30ff...da6

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du velger å bruke penger på det. Regner med at du kunne kjøpe mat og betale regninger i tillegg. Mange syke, fattige, må da velge MELLOM mat/regninger og psykologtime. Det er uholdbart.

Du har rett i at det er for høy pris for mange å betale 1900 kr for en time hos psykiater. Det er også synd fordi mange som hadde trengt det mest ikke har råd. Men sånn må det bli når Staten ikke vil bidra.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og så må jo psykologer og psykiatere ha skamfullt høy lønn også så noen skal gidde å utdanne seg til det og høre på andres "problemer" dagen lang. Ingen hadde giddet det uten høy lønn

Anonymkode: e30ff...da6

Jeg har spart i 1 år. Jeg reiser ikke på ferie og bruker feriepenger på behandling. Mange kunne gjort det samme. Sier ikke at jeg mener det skal være sånn, men når systemet er sånn det er fant jeg en løsning for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...