Gå til innhold

Har bipolare dårligere immunsystem? Bli oftere syke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Siden Bipolar regnes som en psykisk og fysisk sykdom, har de som er bipolare dårligere/svekket immunforsvar? Som ved f.eks forkjølelse og lignende

Anonymkode: e446f...844

Det hadde det vært interessant å vite. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden Bipolar regnes som en psykisk og fysisk sykdom, har de som er bipolare dårligere/svekket immunforsvar? Som ved f.eks forkjølelse og lignende

Det vil jeg tro, siden stress undertrykker immunforsvaret, slik at det ikke får bekjempet f.eks. virussykdom. Man kan også "pådra seg" problemer med mastcellene, på grunn av at immunforsvaret ikke virker på normal måte.

Hvor lite stress man tåler, er stort sett individuelt.

Så! Unngå stress. Alltid.

FjellOgDalar

Det har jeg aldri fått med meg. Jeg er sjelden syk med infeksjoner. I 2015 hadde jeg en alvorlig lungebetennelse jeg måtte tilbringe en uke på sykehus for. Før det var jeg, som mange andre forkjølet 1-2 ganger i året. Men etter den lungebetennelsen har jeg knapt vært forkjølet - bortsett fra covid med relativt lett forløp, som jeg ikke fikk før oktober i fjor. Det er mest kroniske diagnoser jeg har. Bla. migrene, som er komorbid med bp. 

AnonymBruker
FjellOgDalar skrev (1 time siden):

Det har jeg aldri fått med meg. Jeg er sjelden syk med infeksjoner. I 2015 hadde jeg en alvorlig lungebetennelse jeg måtte tilbringe en uke på sykehus for. Før det var jeg, som mange andre forkjølet 1-2 ganger i året. Men etter den lungebetennelsen har jeg knapt vært forkjølet - bortsett fra covid med relativt lett forløp, som jeg ikke fikk før oktober i fjor. Det er mest kroniske diagnoser jeg har. Bla. migrene, som er komorbid med bp. 

Hva annet er komorbid med bipolar? 

Anonymkode: 9252e...c08

Annonse

FjellOgDalar

Jeg er ingen ekspert på dette, men har en forståelse av at div. nevrologiske plager opptre litt hyppigere. Migrene og andre hodepinediagniser, samt epilepsi. Sistnevnte har jeg også, men det er heldigvis på papiret siden jeg har vært anfallsfri i mange år. Det som er litt slående når det kommer til meg, er at både migrene og epilepsi dukket opp nokså samtidig med første mer uttalte hypomani/depresjon. Hjernen er svært komplisert, så det er ikke så rart at det finnes slike sammenfall. 

FjellOgDalar skrev (13 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert på dette, men har en forståelse av at div. nevrologiske plager opptre litt hyppigere. Migrene og andre hodepinediagniser, samt epilepsi. Sistnevnte har jeg også, men det er heldigvis på papiret siden jeg har vært anfallsfri i mange år. Det som er litt slående når det kommer til meg, er at både migrene og epilepsi dukket opp nokså samtidig med første mer uttalte hypomani/depresjon. Hjernen er svært komplisert, så det er ikke så rart at det finnes slike sammenfall. 

Jeg har pleid å tenke på bipolar som psykisk versjon av epilepsi. Mulig det blir feil, men det har vært mine tanker. 

AnonymBruker

Bipolar i seg selv gir ikke mer infeksjoner og sykdom, men livsstil kan jo gjøre det. 
Som å få for lite søvn, glemme å spise og ikke ta vare på seg selv skikkelig. Det gjelder jo alle, bipolar eller ei.

Anonymkode: 3e33d...ef8

AnonymBruker

Jeg merker i perioder etter jeg har stresset, enten på jobb eller hjemme så blir jeg dårlig. Får gjerne forkjølelse, eller lignende og at det tar noen dager for å hente meg inn igjen. Har slitt en del med immunforsvaret etter jeg ble psykisk syk, og tror det har sammenheng med bipolar. Har taklet stress dårlig før, å nå som jeg har diagnosen er jeg veldig var for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...