Gå til innhold

Er ustelt det verste man kan bli beskrevet at man er utseendemessig i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer kanskje an på kontekst og egen historikk. Jeg fikk en liten oppmuntring av min terapeut da jeg én gang møtte opp uten å være nydusjet til timen. Han vet at jeg vasker meg svært grundig i dusjen m.m. Men "ustelt" kan være så mangt...

Enten det er å være ustelt mtp. egen hygiene eller å gå med ustelte klær/ikke skiftet klær på lenge. I blant kan det ha direkte konsekvens av den psykiske lidelsen.

Vet ikke hva du tenker, men det kan jo ha mye å si for funksjonsnivået og sinnstilstand. Det er jo ikke noen skam når det handler om psykdom, men det er jo sikkert ikke så hyggelig å ha hørt det eller leser det i ettertid når man er blitt friskere. 

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Det kommer kanskje an på kontekst og egen historikk. Jeg fikk en liten oppmuntring av min terapeut da jeg én gang møtte opp uten å være nydusjet til timen. Han vet at jeg vasker meg svært grundig i dusjen m.m. Men "ustelt" kan være så mangt...

Haha, det der ble litt merkelig skrevet... 🤔 Mente overdrevent 😕

Annonse

Vendi skrev (14 minutter siden):

Om en er stelt eller ustelt kan si ganske mye om psykisk tilstand, så jeg skjønner godt at dette taes med i vurderingen av en pasient. 

Enig. Og det kommenterer de for øvrig i somatikken også. Så det er jo likestilt sånn sett. 

Duvall skrev (18 minutter siden):

Aldri blitt beskrevet som verken stelt eller ustelt? 

Tror det skal litt til før de beskriver noen som ustelt. Jeg hadde ikke dusjet på en uke, men likevel var jeg velstelt ifølge legen.

AnonymBruker
Glitter skrev (38 minutter siden):

Tror det skal litt til før de beskriver noen som ustelt. Jeg hadde ikke dusjet på en uke, men likevel var jeg velstelt ifølge legen.

Lite til? Jeg blir alltid beskrevet som ustelt. Tipper det har med at jeg er deprimert å gjøre (man kan se det på meg at jeg er det) 

Anonymkode: 14b82...ab2

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lite til? Jeg blir alltid beskrevet som ustelt. Tipper det har med at jeg er deprimert å gjøre (man kan se det på meg at jeg er det) 

Anonymkode: 14b82...ab2

Og hva vet du om hva jeg noen ganger er? Man kan se det på meg også. 

stjernestøv
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg og hadde ikke dusjet på flere dager likevel var jeg velstelt skrev han, tror man må lukte vondt for at de skal skrive ustelt. 

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Jeg og hadde ikke dusjet på flere dager likevel var jeg velstelt skrev han, tror man må lukte vondt for at de skal skrive ustelt. 

Mulig det. 

Jeg får alltid sånn mimikkløs, redusert emosjonell kontakt osv. Men som oftest velstelt. Selv om jeg overhodet ikke er det. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hva deffineres som ustelt? Ikke sminke på, ettervekst på håret og kompertable klær? 

Anonymkode: 1d9da...f98

Jeg har aldri sminke, alltid komfortable (men ikke flekkete) klær og noen ganger veldig fett og udusjet hår. Likevel alltid velstelt ifølge de. Men behandler som kjenner meg ser forskjell på hvor mye jeg tar vare på mer selv. Mtp hvor alvorlig skitne noen som kommer inn er, feks tungt rusavhengige eller psykotiske mennesker, så skjønner jeg de ikke regner meg selv lite velstelt. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

hva deffineres som ustelt? Ikke sminke på, ettervekst på håret og kompertable klær? 

Anonymkode: 1d9da...f98

At du lukter vondt, har møkkete, stinkende klær, opprevet bukse og bustete hår.  

Anonymkode: 63ce5...1bc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...