Gå til innhold

Bør jeg søke utredning/behandling for engstelig/unnvikende pf (Kupton?)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelser av engstelig, unnvikende pf. Har ingen nære venner/partner pga. relasjonsvansker, veldig lav selvfølelse, lite selvhevdende osv.
Tenker mye på om jeg skulle prøve å bli utredet, og evt. søke behandling. Er det håp om å bli bedre av denne personlighetsforstyrrelsen med terapi?  Noen her som har erfaringer de vil dele?

Eller skal jeg bare jobbe med å akseptere tingenes tilstand, selv om det påvirker min livskvalitet og arbeidskapasitet i stor grad. 

Er i 40-årene, og har tidligere gått i poliklinisk behandling for tilbakevendende (moderat) depresjon, og før dette igjen for spiseforstyrrelser. Per nå går jeg ikke i noen behandling. 

Anonymkode: 5a4bb...d36

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er under utredning for denne diagnosen nå. Jeg har familie og nære relasjoner, men er unnvikende og tør ikke å ha folk for nær meg. 

Ble ikke dette brakt på bane hos deg da du fikk hjelp poliklinisk? Jeg har hørt at mange kan bli bedre av pf med riktig hjelp/terapi.

Anonymkode: 78ccb...a63

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er under utredning for denne diagnosen nå. Jeg har familie og nære relasjoner, men er unnvikende og tør ikke å ha folk for nær meg. 

Ble ikke dette brakt på bane hos deg da du fikk hjelp poliklinisk? Jeg har hørt at mange kan bli bedre av pf med riktig hjelp/terapi.

Tusen takk for svar.
Jo, det er tidligere blitt nevnt av behandlere, men aldri slått fast at det er det jeg lider av. Er nok lett å tolke mange av symptomene som «bare» sosial angst- også jeg selv gjorde lenge det. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for svar.
Jo, det er tidligere blitt nevnt av behandlere, men aldri slått fast at det er det jeg lider av. Er nok lett å tolke mange av symptomene som «bare» sosial angst- også jeg selv gjorde lenge det. 

Har du mulighet til å finne deg en skikkelig dyktig privat psykiater som kan hjelpe deg med utredning? Tror ikke de trenger så altfor mange timer på utredning. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du mulighet til å finne deg en skikkelig dyktig privat psykiater som kan hjelpe deg med utredning? Tror ikke de trenger så altfor mange timer på utredning. 

Har ikke økonomi til det. Så måtte nok fått henvisning til DPS i så fall. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke økonomi til det. Så måtte nok fått henvisning til DPS i så fall. 

Da ville jeg gått til fastlegen og fått henvisning.

Annonse

Ja, det kan du gjøre. Men du må være forberedt på offensiv eksponering for at behandlingen skal ha effekt.

Behandling av sosial fobi kan i stor grad gjøres på kontoret, men behandling av engstelig/unnvikende pf krever at du virkelig setter behovet for behagelighet skikkelig til side en lang stund og er riktig motivert for eksponering/trening på det du er engstelig for.

Eupf brukes vanligvis om emosjonelt ustabil pf (borderline). Men engstelig/unnvikende pf kan også forkortes eupf.

Ingen av de er det samme som pf, selv om engstelig/ustabil ligner. Sosial fobi er en egen diagnose F40.1

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Ja, det kan du gjøre. Men du må være forberedt på offensiv eksponering for at behandlingen skal ha effekt.

Behandling av sosial fobi kan i stor grad gjøres på kontoret, men behandling av engstelig/unnvikende pf krever at du virkelig setter behovet for behagelighet skikkelig til side en lang stund og er riktig motivert for eksponering/trening på det du er engstelig for.

Takk for svar! Vet du om DPS vanligvis har et tilbud til pers. med denne problemstillingen/diagnosen? Er redd for å bli avvist hvis jeg først går til det skritt å søke, da det sitter litt langt inne hos meg. Men mistenker at både depresjonene og spiseforstyrrelsen (sliter fortsatt med begge deler i perioder) egentlig bunner i personlighetsproblematikk. Og at jeg vil angre når jeg sitter der gammel og ensom, etter et «ulevd liv», om jeg ikke i alle fall gir det et forsøk. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da ville jeg gått til fastlegen og fått henvisning.

Ja, jeg vurderer det.. Er bare redd for å bli avvist, og føler heller ikke jeg er verdt å kaste bort ressurser på. Men det tankesettet er vel også litt typisk for unnvikende personer, hvis jeg har skjønt det riktig🙈

AnonymBruker
kupton skrev (3 minutter siden):

Dessverre er det umulig for meg å svare på slike spørsmål fordi DPS i Norge er så utrolig ulike.  Men du kan ringe og spørre eller få fastlegen din til å spørre.

Ok, det skjønner jeg. Vet ikke om jeg tør å ringe, men kan kanskje spørre fastlegen. 

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (12 minutter siden):

Til deg og alle andre med samme tanker. La helsetjenesten stå for prioriteringen av hvem som skal få behandling.

Høres fornuftig ut🤪

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, jeg vurderer det.. Er bare redd for å bli avvist, og føler heller ikke jeg er verdt å kaste bort ressurser på. Men det tankesettet er vel også litt typisk for unnvikende personer, hvis jeg har skjønt det riktig🙈

I noen tilfeller må man kjempe for hjelpen. Da er det ikke til hjelp at en tenker en ikke er verdt å kaste bort ressurser på. Jeg fikk avslått behandling bokstavelig talt fordi de mente det ikke var vits i. Jeg har både unnvikende og emosjonelt ustabile trekk samt andre diagnoser. Jeg visste at de hadde et feil bilde av meg og jeg kjempet ved å argumentere og ved å klage skriftlig. Nå får jeg full pott på rusrettet hjelp. 

Poenget mitt er at hadde jeg latt deres oppfatning være sannheten så hadde jeg sittet uten hjelp. Du må ikke tenke at du ikke er verdt hjelpen. Hvorfor er akkurat DU ikke verdt hjelp? I forhold til alle andre? Du er like mye verdt hjelp som alle andre. Så kan du heller bruke de tankene på at du skal vise de at du tar hjelpen på alvor. 

Lykke til. :)

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

I noen tilfeller må man kjempe for hjelpen. Da er det ikke til hjelp at en tenker en ikke er verdt å kaste bort ressurser på. Jeg fikk avslått behandling bokstavelig talt fordi de mente det ikke var vits i. Jeg har både unnvikende og emosjonelt ustabile trekk samt andre diagnoser. Jeg visste at de hadde et feil bilde av meg og jeg kjempet ved å argumentere og ved å klage skriftlig. Nå får jeg full pott på rusrettet hjelp. 

Poenget mitt er at hadde jeg latt deres oppfatning være sannheten så hadde jeg sittet uten hjelp. Du må ikke tenke at du ikke er verdt hjelpen. Hvorfor er akkurat DU ikke verdt hjelp? I forhold til alle andre? Du er like mye verdt hjelp som alle andre. Så kan du heller bruke de tankene på at du skal vise de at du tar hjelpen på alvor. 

Lykke til. :)

Tusen takk for støtten❤️ Imponert over stå-på-viljen din🙌

Konklusjonen min blir at jeg skylder meg selv å gjøre ett forsøk på å få hjelp med dette, i det minste. Så får jeg heller bli avvist/avfeid hvis det ender med det. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for støtten❤️ Imponert over stå-på-viljen din🙌

Konklusjonen min blir at jeg skylder meg selv å gjøre ett forsøk på å få hjelp med dette, i det minste. Så får jeg heller bli avvist/avfeid hvis det ender med det. 

Takk! 

Ja gi dette et forsøk du! 😊

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Hvordan behandler man sosial angst på kontoret? 

Ikke ts

Anonymkode: e7108...645

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...