AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 Del Skrevet 30. juli 2023 Eller er det to "diagnoser " om sosial fobi er en diagnose? Anonymkode: 928b6...eee 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 30. juli 2023 Del Skrevet 30. juli 2023 Sosial forbi er en egen diagnose F40.1. Generalisert angstlidelse - GAD - er en annen lidelse F41.1 i ICD-10 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 31. juli 2023 Del Skrevet 31. juli 2023 Det er absolutt to ulike diagnoser, men de har noen likhetstrekk i tankemåten. Både mennesker med GAD og sosial fobi ser en hensikt i å bekymre seg, og en hensikt i de engstelige tankene. F.eks. at det er lurt å forberede seg i tre timer før en middag eller at verden egentlig er ganske farlig. Dette i motsetning til de øvrige angstlidelsene, der tankene i større grad er uønsket (f.eks. tvang og panikk). Det er vel grunnen til at både GAD og sosial fobi responderer godt på metakognitiv terapi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 31. juli 2023 Del Skrevet 31. juli 2023 Det er også vesentlige ulikheter mellom de to lidelser. Ved sosial fobi, som ved andre fobier, opptrer angsten når en nærmer seg den ting eller situasjon en er redd for, og den avtar når en fjerner seg. Om det ikke er aktuelt å komme nær tingen eller situasjonen, er angsten borte. Ved GAD er angsten til stede stort sett hele tiden. Det er ikke mulig å trekke seg bort fra den. Den angstfylte bekymring er der hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 31. juli 2023 Del Skrevet 31. juli 2023 kupton skrev (20 minutter siden): Det er også vesentlige ulikheter mellom de to lidelser. Ved sosial fobi, som ved andre fobier, opptrer angsten når en nærmer seg den ting eller situasjon en er redd for, og den avtar når en fjerner seg. Om det ikke er aktuelt å komme nær tingen eller situasjonen, er angsten borte. Ved GAD er angsten til stede stort sett hele tiden. Det er ikke mulig å trekke seg bort fra den. Den angstfylte bekymring er der hele tiden. Det er jeg helt enig i, men jeg ønsket bare å illustrere at bekymringen i større grad er egosynton ved GAD og sosial fobi enn ved andre angstlidelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 31. juli 2023 Del Skrevet 31. juli 2023 ISW skrev (7 minutter siden): Det er jeg helt enig i, men jeg ønsket bare å illustrere at bekymringen i større grad er egosynton ved GAD og sosial fobi enn ved andre angstlidelser. Det er ikke min erfaring med sosial fobi. Jeg synes oftest den er egodyston. Personen oppfatter at angsten er "bare tull", men klarer likevel ikke å legge den fra seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 31. juli 2023 Del Skrevet 31. juli 2023 (endret) kupton skrev (21 minutter siden): Det er ikke min erfaring med sosial fobi. Jeg synes oftest den er egodyston. Personen oppfatter at angsten er "bare tull", men klarer likevel ikke å legge den fra seg. Nå har du ekstremt mye mer erfaring med dette enn meg. Men jeg opplever at mange med sosial angst har en oppriktig frykt for å dumme seg ut, drite seg ut, rødme, svette, kaste opp, osv. i sosiale settinger, og ser på dette som en reell trussel, og finner bekymringen derfor hensiktsmessig. Selv om man erkjenner at et jobbmøte ikke er livstruende Endret 31. juli 2023 av ISW 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.