Gå til innhold

Hva er vitsen med denne dosen abilify?

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på 10 mg abilify pga hypomani I desember. Etter hypomani var rolig slet jeg sånn med rastløshet av abilify at den ble satt ned tik 5 mg. 

Jeg er jo ikke hypoman lenger, men har hatt en svært mild opptur samtidig som jeg har stått på 5 mg. Så hva er vitsen med denne lille dosen? 

Jeg tenker den kan seponeres og brukes kun ved hypomani? 

Fastlegen er redd for å endre på medisiner i dette prøveåret med Litium. Jeg mener jeg kan slutte på den, men gjør jo som legen sier. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474257-hva-er-vitsen-med-denne-dosen-abilify/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan legen din så mye om dette? Ville snakket med den behandleren som har satt deg på dette. 

Anonymkode: df306...2e9

Det er min fastlege. Kupton er jo spesialist. Psykiater på akuttposten snakket om det, men som noe min fastlege stod for. 

Jeg har full tillitt til min fastlege, men han er jo ikke spesialist. 

Hvis jeg bør gå på den så ok. Men må jeg egentlig?

Glitter skrev (1 time siden):

Lurer bare på om jeg bør spørre legen min om seponering av abilify?

Ja, det synes jeg du skal gjøre. Bare en lege som kjenner deg godt kan si noe om å fortsette med den medisinen i den dosen er fornuftig eller ikke.

Glitter skrev (10 timer siden):

Det er min fastlege. Kupton er jo spesialist. Psykiater på akuttposten snakket om det, men som noe min fastlege stod for. 

Jeg har full tillitt til min fastlege, men han er jo ikke spesialist. 

Hvis jeg bør gå på den så ok. Men må jeg egentlig?

Abilify er litt spesiell i den forstand at den også har en stabiliserende effekt i små doser.

En artikkel jeg leste beskrev at doser selv så lave som 2,5 mg resulterte i over 70% påvirkning av visse reseptorer. Abilify har mye høyere bindingsevne til disse reseptorene enn andre AP.

Personlig synes jeg, spesielt i lys av at du i perioder bruker rusmidler, bør vurdere å bruke denne for å beskytte hjernen din litt mot både dette og den bipolare lidelsen. I alle fall ikke gjør endringer uten å snakke med spesialist.

Endret av ISW

Annonse

kupton skrev (11 timer siden):

Ja, det synes jeg du skal gjøre. Bare en lege som kjenner deg godt kan si noe om å fortsette med den medisinen i den dosen er fornuftig eller ikke.

Skal gjøre det. Takk. 

ISW skrev (2 timer siden):

Abilify er litt spesiell i den forstand at den også har en stabiliserende effekt i små doser.

En artikkel jeg leste beskrev at doser selv så lave som 2,5 mg resulterte i over 70% påvirkning av visse reseptorer. Abilify har mye høyere bindingsevne til disse reseptorene enn andre AP.

Personlig synes jeg, spesielt i lys av at du i perioder bruker rusmidler, bør vurdere å bruke denne for å beskytte hjernen din litt mot både dette og den bipolare lidelsen. I alle fall ikke gjør endringer uten å snakke med spesialist.

Okei såpass. Kanskje jeg kan seponere den tik høsten når jeg har vært i rusbehandling da. :)

AnonymBruker
Glitter skrev (5 timer siden):

Skal gjøre det. Takk. 

Okei såpass. Kanskje jeg kan seponere den tik høsten når jeg har vært i rusbehandling da. :)

Hvorfor skal du seponere den? Den fungerer og du trenger den og historikken din viser at du har strevd nok med svingninger og rus til at det er noen god ide å slutte med den. Du bør ta og gjøre alt du kan som bidrar til et mest mulig stabilt liv med minst mulig drama og rus og sykdom. Da er det å slutte på velfungerende medisiner en elendig ide 

Anonymkode: a8002...e7a

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du seponere den? Den fungerer og du trenger den og historikken din viser at du har strevd nok med svingninger og rus til at det er noen god ide å slutte med den. Du bør ta og gjøre alt du kan som bidrar til et mest mulig stabilt liv med minst mulig drama og rus og sykdom. Da er det å slutte på velfungerende medisiner en elendig ide 

Anonymkode: a8002...e7a

Poenget mitt er at jeg fikk den pga hypomani, mer som en slags kur. Jeg vet ikke om den har noen effekt på meg i den lave dosen. Psykiater på sykehuset har også snakket om å seponere den, men han kjenner meg ikke så godt som min fastlege. Det er Litium som funker skikkelig bra på meg. :)

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...