Gå til innhold

Bør jeg sykemelde meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt en vanskelig ferietid. Jeg ønsker stort sett ikke å være sammen med andre mennesker nå, ut av manglende interesse og manglende energi. Blir lett overstimulert av lyder, lys, for mange mennesker rundt- selv om de ikke er direkte i kontakt med meg. 

Avviste partner i mange uker og vurderte gjøre slutt for å slippe "forpliktelsen" og forventninger. Følte meg NOE bedre enkelte dager i uken som gikk nå, og gikk med på å oppfylle ønsket om en felles utflukt. Dette ble veldig vanskelig. Klarte vise litt interesse de første timene, men så gikk batteriet tomt. Vi kjørte en lang biltur til en by langt borte, men dagen etter første overnatting var jeg så sliten og stiv av engstelse da vi gikk og skulle se byen, at jeg bare lengtet hjem til senga i et mørkt rom. Prøvde å svare litt på det partner kommenterte rundt forbi, men klarte ikke si noe særlig selv eller vise initiativ til å gjøre noe. Jeg klarer bare ikke interessere meg for diverse bygg, butikker eller mat, fine omgivelser o.l. når jeg har nok med å overleve. Alt rundt blir veldig overveldende og slitsomt, ikke hyggelig. Etter et par timer måtte jeg kaste inn håndkledet og si at jeg helst ville reise hjem igjen, og det gjorde vi. Men fikk vondt av å ødelegge turen for han, som han sikkert kunne fortsatt med i dagesvis. Vi fikk egentlig ikke gjort eller sett noe. Men jeg holder det bare ikke ut. Sånn er det. 

Nå er det få dager til jeg skal tilbake til jobb. Litt dumt å tenke på at ferien er brukt stort sett til å koble fra alene i senga, sett bort fra denne turen og noen familiære forpliktelser. En annen ting er at jeg ikke aner hvordan jeg skal komme meg tilbake i en hektisk hverdag med høye krav til energi og tilstedeværelse. Kjennes ut som jeg ikke har anelse om hvordan man utøver yrket mitt og at jeg skal bli satt uoppnåelige krav til fra sekundet jobben starter igjen. Man kan ikke ha en rolig start eller bli tatt hensyn til der jeg jobber, så er veldig i tvil om hvordan det skal gå. 

Skal jeg bare rive av plasteret, bite tennene sammen og gå på jobb, eller bli hjemme? Egentlig er begge ting umulige, fordi jeg også blir dårligere av å nettopp få være alene og isolert, selv om det kjennes ut som det eneste jeg orker. 

 

Anonymkode: b5c84...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jo til syvende og sist være din fastlege som tar avgjørelse om sykemelding er rett eller ikke. Men uansett om du går på jobb eller blir hjemme så høres det ut som om du uansett bør ta kontakt med fastlegen din og få videre hjelp slik at du kan få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt en vanskelig ferietid. Jeg ønsker stort sett ikke å være sammen med andre mennesker nå, ut av manglende interesse og manglende energi. Blir lett overstimulert av lyder, lys, for mange mennesker rundt- selv om de ikke er direkte i kontakt med meg. 

Avviste partner i mange uker og vurderte gjøre slutt for å slippe "forpliktelsen" og forventninger. Følte meg NOE bedre enkelte dager i uken som gikk nå, og gikk med på å oppfylle ønsket om en felles utflukt. Dette ble veldig vanskelig. Klarte vise litt interesse de første timene, men så gikk batteriet tomt. Vi kjørte en lang biltur til en by langt borte, men dagen etter første overnatting var jeg så sliten og stiv av engstelse da vi gikk og skulle se byen, at jeg bare lengtet hjem til senga i et mørkt rom. Prøvde å svare litt på det partner kommenterte rundt forbi, men klarte ikke si noe særlig selv eller vise initiativ til å gjøre noe. Jeg klarer bare ikke interessere meg for diverse bygg, butikker eller mat, fine omgivelser o.l. når jeg har nok med å overleve. Alt rundt blir veldig overveldende og slitsomt, ikke hyggelig. Etter et par timer måtte jeg kaste inn håndkledet og si at jeg helst ville reise hjem igjen, og det gjorde vi. Men fikk vondt av å ødelegge turen for han, som han sikkert kunne fortsatt med i dagesvis. Vi fikk egentlig ikke gjort eller sett noe. Men jeg holder det bare ikke ut. Sånn er det. 

Nå er det få dager til jeg skal tilbake til jobb. Litt dumt å tenke på at ferien er brukt stort sett til å koble fra alene i senga, sett bort fra denne turen og noen familiære forpliktelser. En annen ting er at jeg ikke aner hvordan jeg skal komme meg tilbake i en hektisk hverdag med høye krav til energi og tilstedeværelse. Kjennes ut som jeg ikke har anelse om hvordan man utøver yrket mitt og at jeg skal bli satt uoppnåelige krav til fra sekundet jobben starter igjen. Man kan ikke ha en rolig start eller bli tatt hensyn til der jeg jobber, så er veldig i tvil om hvordan det skal gå. 

Skal jeg bare rive av plasteret, bite tennene sammen og gå på jobb, eller bli hjemme? Egentlig er begge ting umulige, fordi jeg også blir dårligere av å nettopp få være alene og isolert, selv om det kjennes ut som det eneste jeg orker. 

 

Anonymkode: b5c84...799

Det er neppe klokt å bli hjemme. Men du kan jo snakke med fastlegen om det kunne vært nyttig med en gradert sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En annen ting er at jeg ikke aner hvordan jeg skal komme meg tilbake i en hektisk hverdag med høye krav til energi og tilstedeværelse. Kjennes ut som jeg ikke har anelse om hvordan man utøver yrket mitt og at jeg skal bli satt uoppnåelige krav til fra sekundet jobben starter igjen. Man kan ikke ha en rolig start eller bli tatt hensyn til der jeg jobber, så er veldig i tvil om hvordan det skal gå. 

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Veldig ofte bruker jeg mye tid på å tenke på hvor vanskelig det skal bli å starte opp igjen. Den tiden skulle jeg heller koblet helt av. Og heller ta tak i det når ferien er over. Går det ikke da, går du til legen. Håper du får det bedre snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (13 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Veldig ofte bruker jeg mye tid på å tenke på hvor vanskelig det skal bli å starte opp igjen. Den tiden skulle jeg heller koblet helt av. Og heller ta tak i det når ferien er over. Går det ikke da, går du til legen. Håper du får det bedre snart! 

Jeg kjenner jeg også igjen i dette, men mitt råd vil være å fylle tiden med aktiviteter som gir en energi og virker stimulerende. En orker kanskje ikke full aktivitet hele ferien, men om man har anlegg for stress er det bedre med f.eks. en fjelltur eller seiltur i ferien enn å ligge på en solstol og forvente bare positive tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Det vil jo til syvende og sist være din fastlege som tar avgjørelse om sykemelding er rett eller ikke. Men uansett om du går på jobb eller blir hjemme så høres det ut som om du uansett bør ta kontakt med fastlegen din og få videre hjelp slik at du kan få det bedre.

Hm. Jeg er klar over at det er fastlegen som bestemmer. Er ikke helt noldus. Det jeg lurer på er selvsagt om jeg i det hele tatt bør BE (fornøyd?) om en sykemelding. Jeg hadde med stor sannsynlighet fått ja, men vet ikke om det er det lureste. Akkurat det har vikar for min fastlege dårligere forutsetninger for å vurdere enn jeg har selv... 

 

frosken skrev (50 minutter siden):

Det er neppe klokt å bli hjemme. Men du kan jo snakke med fastlegen om det kunne vært nyttig med en gradert sykemelding. 

Ja. Kanskje. Samtidig har jeg en slik jobb som gjør at en vil være ganske presset og utsatt for stadige spørsmål som gradvis sykemeldt. Og det gjenstår å se om jeg klarer jobben nå i det hele tatt. Får trangen til å bare legge meg ned og resignere, slippe presset. Men får se. 

 

cilie skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Veldig ofte bruker jeg mye tid på å tenke på hvor vanskelig det skal bli å starte opp igjen. Den tiden skulle jeg heller koblet helt av. Og heller ta tak i det når ferien er over. Går det ikke da, går du til legen. Håper du får det bedre snart! 

Takk. Det gikk ikke så veldig bra før ferien heller en del måneder,så var ikke uforventet at ferien ikke ble fin. Jeg slapp i alle fall å være på jobb. Men ja. Mye av tiden er nedtelling til å starte opp igjen og tenke at det er helt uoppnåelig. 

Anonymkode: b5c84...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hm. Jeg er klar over at det er fastlegen som bestemmer. Er ikke helt noldus.

I alle dager. Du skriver et innlegg med tema «bør jeg sykemelde meg» og så reagerer du på at folk kommenterer at du ikke har anledning til å sykemelde deg, det har derimot fastlegen din. Du bør kontakte fastlegen og legge frem problemene dine. Så kan hen vurdere hva du bør og ikke bør 

Anonymkode: 4f41c...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm. Jeg er klar over at det er fastlegen som bestemmer. Er ikke helt noldus.

Anonymkode: b5c84...799

Det var du som valgte å skrive som om du selv kunne sykemelde deg selv. Da er det merkelig å slenge med kommentarer når noen påpeker at det ikke er du som kan gjøre det. Jeg ser ikke hva du har å tape på å forsøke å begynne på jobb igjen. Går det ikke, så snakker du med legen.

Anonymkode: b26d5...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...