Gå til innhold

Hvor mye jern eller mat med jern trenger man?


cathlin

Anbefalte innlegg

Jeg er lav på jern og har fått anbefalt å ta høydose jerntabletter, men tåler dem dårlig. 

Hvor mye f.eks rødt kjøtt bør jeg spise i uka? Jeg spiste en slags biff for 2-3 uker siden. Hvor lenge holder den?

Ellers spiser jeg noe rå grønne blader som i kål. Og brokkoli. 

Andre matretter som ikke koster skjorta som anbefales for å øke jernnivået i kroppen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cathlin skrev (Akkurat nå):

Jeg er lav på jern og har fått anbefalt å ta høydose jerntabletter, men tåler dem dårlig. 

Hvor mye f.eks rødt kjøtt bør jeg spise i uka? Jeg spiste en slags biff for 2-3 uker siden. Hvor lenge holder den?

Ellers spiser jeg noe rå grønne blader som i kål. Og brokkoli. 

Andre matretter som ikke koster skjorta som anbefales for å øke jernnivået i kroppen? 

Okselever er tingen. Kjøp en pose Jegergryte, stek lever kjapt og ha oppi.  Men jeg liker lever 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (3 minutter siden):

Okselever er tingen. Kjøp en pose Jegergryte, stek lever kjapt og ha oppi.  Men jeg liker lever 😉

Hvor har de det? Må jeg til en slakter, og hvor ofte må man spise dette?

Jeg tenkte litt på blodpudding, men de har vært utsolgt for det på butikken. 

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (1 minutt siden):

Hvor har de det? Må jeg til en slakter, og hvor ofte må man spise dette?

Jeg tenkte litt på blodpudding, men de har vært utsolgt for det på butikken. 

Det pleier å være frossent i frysedisken.  Jeg har sett det på Obs og Kiwi, men de har det ikke bestandig. Ikke tin leverer helt, men bare så mye at du får skjært den i biter.  Ellers så er det geitost på skiva da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (26 minutter siden):

Det pleier å være frossent i frysedisken.  Jeg har sett det på Obs og Kiwi, men de har det ikke bestandig. Ikke tin leverer helt, men bare så mye at du får skjært den i biter.  Ellers så er det geitost på skiva da.

Er det ikke bare barne-brunost som fortsatt inneholder jern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (7 minutter siden):

Er det ikke bare barne-brunost som fortsatt inneholder jern?

Det kan nok hende.  @Cathlin får sjekke ut det.  Men det er jern i leverpostei så da kan man spise grovbrød med leverpostei 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du kan gjøre, er å blande samnalt hvete, bakepulver og salt med friskt vann og lage løs deig som du steker i litt smør ved å trykke det ned som små pannekaker i panne. Så har du på solsikkekjerner og eventuelt andre frø du liker før du snur dem ( trykk frøene ned i deugen med skje) . Spiser du det med salatblader og leverpostei eller brunost, så får du i deg mye jern. Sjekk ut annet pålegg også. Både mel og frø varer lenge hvis du spiser 4 "skiver" av dette gjennom dagen.

Jeg kjøpte også 5-korn etter råd her inne, og blander med sammalt hvete, men da er deigen best uten oppbevaring i kjøleskap. Veldig veldig godt, og også sunt med jern! 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk beskjed om at det er veldig vanskelig å spise seg opp på jern om man allerede er veldig lav..det vil ta laaaang tid. Vet ikke hvor lite du hadde? Og hvor «prekært» det er å øke kjapt, om du har plagsomme symptomer?
 

Har du prøvd ulike typer tilskudd? Det er visst så godt som like effektivt å ta annen hver dag som daglig. Aminojern skal være lettere for magen?

Men klart, er det ikke så farlig (altså lavt men uproblematisk at det tar lang tid å øke), så er det jo bare å proppe seg på leverpostei, annen innmat, spinat og fullkorn. Husk at C-vitamin hjelper opptak, mens melk gjør motsatt. 

Anonymkode: 1c832...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (2 timer siden):

Jeg er lav på jern og har fått anbefalt å ta høydose jerntabletter, men tåler dem dårlig. 

Hvor mye f.eks rødt kjøtt bør jeg spise i uka? Jeg spiste en slags biff for 2-3 uker siden. Hvor lenge holder den?

Ellers spiser jeg noe rå grønne blader som i kål. Og brokkoli. 

Andre matretter som ikke koster skjorta som anbefales for å øke jernnivået i kroppen? 

Leverpostei, rødt kjøtt, brokkoli, blodpudding... Og det hjelper ikke å spise to biffer i mnd om resten av kosten er jernfattig. Har du forsøkt andre typer jerntilskudd? Flytende f.eks? Jeg brukte Niferex tabletter og fikk opp jernlagrene ganske bra på dem, men lavkarbo har gitt meg så høye jernlagre som jeg aldri tidligere har hatt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (4 timer siden):

Det kan nok hende.  @Cathlin får sjekke ut det.  Men det er jern i leverpostei så da kan man spise grovbrød med leverpostei 😀

Grovbrød med leverpostei og rødbeter er både godt og inneholder jern begge deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Leverpostei, rødt kjøtt, brokkoli, blodpudding... Og det hjelper ikke å spise to biffer i mnd om resten av kosten er jernfattig. Har du forsøkt andre typer jerntilskudd? Flytende f.eks? Jeg brukte Niferex tabletter og fikk opp jernlagrene ganske bra på dem, men lavkarbo har gitt meg så høye jernlagre som jeg aldri tidligere har hatt. 😊

Niferex er de tablettene som jeg tåler best. Og tar en litt appelsinjuice ved siden av så taes jernet lettere opp + en får mindre bivirkninger.  Lærte at jo mer jern kroppen tok opp, jo mindre bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cathlin skrev (8 timer siden):

Jeg er lav på jern og har fått anbefalt å ta høydose jerntabletter, men tåler dem dårlig. 

Hvor mye f.eks rødt kjøtt bør jeg spise i uka? Jeg spiste en slags biff for 2-3 uker siden. Hvor lenge holder den?

Ellers spiser jeg noe rå grønne blader som i kål. Og brokkoli. 

Andre matretter som ikke koster skjorta som anbefales for å øke jernnivået i kroppen? 

Hvis du er glad i å plukke bær så inneholder enkelte friske bær ganske mye jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel med all respekt litt til å "spise seg ut" av en jernmangel (erstatte høydose jernpreparater). Man kan gjøre korrigerende ting i kostholdet som gjør at man i framtiden ikke får jernmangel, men ellers er det behandling som skal til.

Jeg tror heller jeg ville snakket med lege eller farmasøyt om f.eks. lavere doser, depottabletter eller ett av de andre mange tiltakene man kan gjøre for å tåle jerntilskudd bedre. I tillegg må du få i deg nok C-vitamin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...