Gå til innhold

Det virket ikke som han tok meg alvorlig eller at han brydde seg noe særlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går tok jeg kontakt med kommunalt team og  han bare fortsatte å snakke om at de ikke var noe akutt team, at de ofte ikke hadde muligheten til å snakke i telefon med meg og at vi måtte finne en annen løsning i samarbeid med fastlegen over ferien. Så ønsket han meg lykke til og sa at vi sees på mandag... Må si jeg ble litt skuffet... og nå tør jeg ikke ta kontakt med dem igjen på tross av at jeg kanskje trenger det igjen...

Det er så vondt å føle seg avvist på den måten. 

Anonymkode: 9b8b5...4d1

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I går tok jeg kontakt med kommunalt team og  han bare fortsatte å snakke om at de ikke var noe akutt team, at de ofte ikke hadde muligheten til å snakke i telefon med meg og at vi måtte finne en annen løsning i samarbeid med fastlegen over ferien. Så ønsket han meg lykke til og sa at vi sees på mandag... Må si jeg ble litt skuffet... og nå tør jeg ikke ta kontakt med dem igjen på tross av at jeg kanskje trenger det igjen...

Fikk du ikke snakket om det som plaget deg og fikk råd? Det er jo veldig dårlig, sånn skal det ikke være. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Fikk du ikke snakket om det som plaget deg og fikk råd? Det er jo veldig dårlig, sånn skal det ikke være. 

Jo, jeg fikk jo pratet om det, men han hadde ingen råd. Ingen som hjelper her og nå i alle fall, han snakket mest bare om at jeg kanskje burde ha bemannet bolig men det tror jeg at jeg er for frisk til å få da der er så få leiligheter i byen jeg bor i. Også snakket han om at jeg kunne forsøke utbedre kriseplanen sammen med behandler men hun er ikke tilbake før 4 uker... Så kjenner meg veldig stuck. Skulle ønske jeg ikke tok kontakt, for føler meg ikke noe bedre nå.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, jeg fikk jo pratet om det, men han hadde ingen råd. Ingen som hjelper her og nå i alle fall, han snakket mest bare om at jeg kanskje burde ha bemannet bolig men det tror jeg at jeg er for frisk til å få da der er så få leiligheter i byen jeg bor i. Også snakket han om at jeg kunne forsøke utbedre kriseplanen sammen med behandler men hun er ikke tilbake før 4 uker... Så kjenner meg veldig stuck. Skulle ønske jeg ikke tok kontakt, for føler meg ikke noe bedre nå.

Synd det ikke hjalp å snakke om det og dumt du ikke fikk noen råd ang det. Hva med å se på noe? Serie? 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (35 minutter siden):

Synd det ikke hjalp å snakke om det og dumt du ikke fikk noen råd ang det. Hva med å se på noe? Serie? 

Ja, det var synd egentlig. Jeg gjør så godt jeg kan å holde meg opptatt, ser på serie, leser, er her inne... Ser bare frem mot i natt, skal legge meg å sove snart..

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det var synd egentlig. Jeg gjør så godt jeg kan å holde meg opptatt, ser på serie, leser, er her inne... Ser bare frem mot i natt, skal legge meg å sove snart..

Ok. Jeg ser på secrets of playboy nå, mye uggent der. Ja godt å sove når man sliter. 

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ok. Jeg ser på secrets of playboy nå, mye uggent der. Ja godt å sove når man sliter. 

Åja. Jeg ser på sweet magnolias. Trengte noe litt koselig å ser på. Ja det er det.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Jeg ser på sweet magnolias. Trengte noe litt koselig å ser på. Ja det er det.

Ok. Ja godt å sove, jeg pleier å lese når jeg legger meg. Får tankene over på noe annet. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (11 minutter siden):

Ok. Ja godt å sove, jeg pleier å lese når jeg legger meg. Får tankene over på noe annet. 

Ja, det hjelper heldigvis ofte bare man klarer å få tankene over på noe annet.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det hjelper heldigvis ofte bare man klarer å få tankene over på noe annet.

Ønsker deg en god natt og håper du får sove godt ❤️ 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så kjipt at han ikke kunne bidra med noe som hjalp deg mer. Skjønner skuffelsen din.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva måtte han ha gjort for at du skulle ha følt deg bedre?

Jeg tror egentlig at det altfor ofte oppfordres til at man skal ta kontakt med hjelpeapparatet dersom man har det dårlig, - vel og merke dersom man allerede mottar behandling for sine vansker. Ofte vil det være mer fornuftig å avlede seg selv når ting blir vanskelig, og så snakke om det påfølgende samtaletime. Når rådet er at man skal ringe til hjelpeapparatet, så vil man fort kunne bli skuffet slik du ble i dag. Ikke fordi hjelperne ikke tar deg på alvor eller ikke ønsker å hjelpe, men fordi det ikke er så mye man kan få gjort i løpet av en kort telefonsamtale, dersom det ikke dreier seg om å få svar på en konkret problemstilling. 

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Jeg tror egentlig at det altfor ofte oppfordres til at man skal ta kontakt med hjelpeapparatet dersom man har det dårlig, - vel og merke dersom man allerede mottar behandling for sine vansker. Ofte vil det være mer fornuftig å avlede seg selv når ting blir vanskelig, og så snakke om det påfølgende samtaletime. Når rådet er at man skal ringe til hjelpeapparatet, så vil man fort kunne bli skuffet slik du ble i dag. Ikke fordi hjelperne ikke tar deg på alvor eller ikke ønsker å hjelpe, men fordi det ikke er så mye man kan få gjort i løpet av en kort telefonsamtale, dersom det ikke dreier seg om å få svar på en konkret problemstilling. 

Hvis man får råd om å ta kontakt med hjelpeapperatet når man sliter, og igjen føler seg avist bår man gjør det, så er ikke dette greit. Behandler må og veilede og lære, sette opp en plan om hvis det og det skjer osv.. slik at man kan få litt hjelp på veien der. Det er ikke alle som klarer å sette seg ned å se på serie og koble av.. vi er ulike og trenger forskjellige måter å håndtere det på. Så er det å finne den som er best for den det gjelder. 
jeg er den personen som må ha trygge personer rundt meg som familie og å lufte seg hjelper meg. Gå i dusjen og barbere leggene for hvis jeg dør så skal ikke ha hår på leggene🤣 men jeg sliter med angst. 

Anonymkode: ff07e...1e7

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis man får råd om å ta kontakt med hjelpeapperatet når man sliter, og igjen føler seg avist bår man gjør det, så er ikke dette greit. Behandler må og veilede og lære, sette opp en plan om hvis det og det skjer osv.. slik at man kan få litt hjelp på veien der. Det er ikke alle som klarer å sette seg ned å se på serie og koble av.. vi er ulike og trenger forskjellige måter å håndtere det på. Så er det å finne den som er best for den det gjelder. 
jeg er den personen som må ha trygge personer rundt meg som familie og å lufte seg hjelper meg. Gå i dusjen og barbere leggene for hvis jeg dør så skal ikke ha hår på leggene🤣 men jeg sliter med angst. 

Anonymkode: ff07e...1e7

Det er en vesentlig forskjell på å _føle_ seg avvist og å reelt sett ha blitt avvist. Akkurat i denne tråden er det snakk om det første. 

AnonymBruker
frosken skrev (8 timer siden):

Jeg er egentlig enig med det du skriver, men vil nyansere det litt. Da jeg var på mitt sykeste og behandler hadde permisjon i 3 måneder uten at jeg fikk annet tilbud klarte jeg ikke fungere. På eget initiativ bestilte jeg time hos privat psykolog for akutthjelp. Trodde ikke det kom til å hjelpe, men var innstilt på å prøve. Det reddet livet mitt. Jeg trengte bare en akuttime. Han klarte å gi meg håp, og å finne en måte å overleve på. Det var beintøft, men jeg klarte det. Så det er fullt mulig å få hjelp av en samtale selv om det ikke gjelder en konkret problemstilling. Det handler mye om kompetansen til den du møter og hvordan du kommuniserer grunnen til at du tar kontakt.

Anonymkode: 8349e...416

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er egentlig enig med det du skriver, men vil nyansere det litt. Da jeg var på mitt sykeste og behandler hadde permisjon i 3 måneder uten at jeg fikk annet tilbud klarte jeg ikke fungere. På eget initiativ bestilte jeg time hos privat psykolog for akutthjelp. Trodde ikke det kom til å hjelpe, men var innstilt på å prøve. Det reddet livet mitt. Jeg trengte bare en akuttime. Han klarte å gi meg håp, og å finne en måte å overleve på. Det var beintøft, men jeg klarte det. Så det er fullt mulig å få hjelp av en samtale selv om det ikke gjelder en konkret problemstilling. Det handler mye om kompetansen til den du møter og hvordan du kommuniserer grunnen til at du tar kontakt.

Anonymkode: 8349e...416

Gode samtaler kan selvfølgelig være til hjelp 🙂 Min "advarsel" handler om at dersom man har forventning om slike gode samtaler når man ringer for å få noen å snakke med "her og nå", så skal det mye til at de samtalene blir så veldig gode. Dermed ender henvendelser ofte opp med at folk blir skuffet og får det minst like dårlig som de hadde det i utgangspunktet. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er enig med @frosken om at det er forskjell på å føle seg avvist og å reelt sett bli avvist, men det kan oppleves vondt begge deler. Slik jeg leser beskrivelsen din av samtalen, gjorde han et reelt forsøk på å hjelpe deg, ut ifra sitt ståsted og hva han hadde mulighet til. Han kom med et par konkrete råd til fremtidige tiltak som du kan ta tak i sammen med dine hjelpere.

Noen få tanker... Dessverre går mye av Helsenorge inn i dvale om sommeren. Mulig at du kan tenke igjennom og drøfte med behandler hvordan forsøke å forhindre at det blir like vanskelig senere?

Jeg har litt samme erfaring som deg med å ta kontakt med ukjente i hjelpeapparatet om jeg har hatt det vanskelig. Det er begrenset hva de har kunnet gjøre/hjelpe meg med i situasjonen.

Har du f.eks. en venn eller familie som du kan snakke med? Ofte kan vi lett tenke, med psykiske lidelser, at vi er til belastning for de rundt oss og at vi ikke vil belaste de enda mer med å involvere de i det som ev. er vanskelig i eget liv. Noen ganger er dette riktig - det kommer an på problemstillingen, og andre ganger kan venner/familie være til hjelp. En kan si mye uten å gå inn på detaljer. I blant belaster vi familien mer ved ev. bevisst å holde de utenfor i et forsøk på å skåne de fra vår egen psykisk smerte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...