Glitter Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Hvordan tester man hukommelse og konsentrasjon? Jeg tror jo jeg har ADD (tester hos nevropsykolog gav indikasjon for å teste videre for ADD pluss andre årsaker til mistanke), men likevel mener jeg min hukommelse og konsentrasjon har blitt verre pga disse årene med sykdom. På grunn av rus, depresjoner og hypomanier og selvmordsforsøk som har medført både oksygenmangel og grand mal epileptiske avfall og koma. Har også hatt 11 runder ECT, men tror ikke det er synderen. Jeg bare lurer på om jeg har tatt skade eller om det med ADHD er siste brikke i puslespillet. Medisiner mot bipolar har gjort meg så mer balansert, men jeg har fortsatt denne ukonsentrerte uroen, dårlige evnen til å følge med på serier, lese bøker, klarer ikke filtrere ut informasjon slik at alt bakgrunnsstøy på feks kafé med venner kommer i veien så det de sier ikke fester seg til neste gang, hadde 9 jobber på 10 år da jeg ikke fant ro noen steder, klarer ikke holde det ryddig hjemme, masse tankespinn, jeg må ha podcast på om kvelden for å sovne hvis ikke forsvinner jeg inn i en tankeverden ut av dimensjoner, å sitte i forelesningssal er elendig for meg for jeg blir distrahert av alt mulig, hjemmeeksamen derimot får jeg ofte B på for da har jeg ro rundt meg og jeg fant min egen hyperfokus-teknikk hvor jeg gjorde unna alt på tre timer. Der kom kanskje autismen inn. Glemte gangetabellen like fort som jeg lærte den. Har glemt masse relevant for min profesjon som sykepleier så det er ikke forsvarlig at jeg går ut i jobb som det.. Samtidig aldri for sen. Klokkeslett, hvor mye tid jeg bruker på å gå fra a til å, hvor lang tid jeg bruker på å handle x antall varer nailer jeg stort sett og jeg elsker å ta tiden på meg selv. Og andre. Er nok autistiske trekk der. Jeg sliter med å forstå at ikke alle er like presis som meg. Sier noen "er der om et par min" så antar jeg to min. Og "i fem-tiden" da regner jeg det som fra kvart på fem til kvart over fem. Hvis ikke er det i halv fem-tiden. Så jeg blir sittende og vente. Men dette er instinktene mine. Jeg har ved mine reaksjoner på folks nøyaktighet lært meg at jeg ikke kan forvente at folk er så presis. Selv om de jo klarer å komme tidsnok på jobb. Pappa feks sier alltid at han er her om tre min. Jeg vet at han bruker seks min på å kjøre fra a til å. Så jeg går ut etter 5,5 min og er ved parkeringen på minutt 6 og da svinger han inn på plassen. Til og med i Trondheim så lærte jeg meg tiden det tar å gå til trikkstoppet rimelig fort. Min venninne som bor der trodde vi hadde sååå god tid, men vi misset trikken med 30 sekunder og jeg hadde prøvd å komme oss avgårde 2 min før for jeg liker å være på et stopp 1,5-2 min før buss/trikk går. Og jeg vsiste hvor lang tid vi ville bruke på å gå i hennes tempo (kjenner henne godt) 😛 Men dette er en slags særinteresse jeg har som jeg ikke forteller noen om for har skjønt at misnøye om dette gjør andre misfornøyd igjen. Ut over dette så er jeg en svært ukonsentrert og vimsete person med masse tankespinn og lav evne på konsentrasjon, struktur, disiplin og evne til å sette i gang med aktiviteter. Jeg har perioder hvor jeg ikke er like passiv, men det tror jeg har sammenheng med det bipolare. Passiviteten minus rutiner på trening har jeg hatt i alle år. Jeg vil gjerne gjøre ting, men blir sittende og se på den rotete kjøkkenbenken. Må liksom ha umiddelbar belønning for å komme i gang. Minus trening som jeg gjorde i alle år. Men feks å rake i hagen da var belønningen at jeg fikk trening av det. Å vaske gulv måtte jeg ha kommende gjester for å motiveres. Ellers ble det ikke gjort. Bare kom ikke i gang. Dette ble litt mye, men tror du jeg bør be om videre utredning mtp utredning i 2018 som gav indikasjon for videre utredning? Basert på IQ-trst, memorering av tallrekler og ord, og x-testen. Samt mange andre tester, men er de jeg husker. Gjort av nevropsykolog. Eller skal jeg bare tenke at jeg har dårlig hukommelse og konsentrasjon uten at det er noe å gjøre med? Hva om alt som nå skal til er 1. Bli edru over lang tid (hadde disse problemene før rusen også) 2. Starte opp ADHD-medisin? Jeg vet hvordan Ritalin og concerta virker på meg i terapeutiske doser. Synes spesielt concerta som virker mer langsomt gjør meg mer fungerende og Ritalin er uaktuelt uansett da jeg vil slite med å ikke misbruke.. Aldri prøvd attentin eller elvanse og vet ikke hvordan misbrukspotensiale er der heller. @kupton Tusen takk hvis du tok deg tid til å lese dette. Jeg har i flere år ikke turt å ta opp at det ble anbefalt videre utredning pga min historikk med rus. Har jeg ikke diagnosen så flott. Men hva hvis? Og hvorfor føles det at siste brikke I et puslespill faller på plass når jeg har tatt terapeutisk dose concerta oralt hvis jeg ikke har diagnosen? Min ene sønn har ADHD og jeg mistenker også asperger, han nærmer seg 12. Det er ikke grunn til å mistenke at det kommer fra faren. Han var vilter som barn, men har ellers klart seg helt fint. Aldri hatt noen ekstra oppfølging i bhg, skole og jobber i lederstilling i dag. Så jeg tenker ADHD og autisme kommer fra meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474345-kupton-mfl-hvordan-teste-hukommelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Glitter skrev (7 timer siden): Hvordan tester man hukommelse og konsentrasjon? Jeg tror jo jeg har ADD (tester hos nevropsykolog gav indikasjon for å teste videre for ADD pluss andre årsaker til mistanke), men likevel mener jeg min hukommelse og konsentrasjon har blitt verre pga disse årene med sykdom. På grunn av rus, depresjoner og hypomanier og selvmordsforsøk som har medført både oksygenmangel og grand mal epileptiske avfall og koma. Har også hatt 11 runder ECT, men tror ikke det er synderen. Jeg bare lurer på om jeg har tatt skade eller om det med ADHD er siste brikke i puslespillet. Medisiner mot bipolar har gjort meg så mer balansert, men jeg har fortsatt denne ukonsentrerte uroen, dårlige evnen til å følge med på serier, lese bøker, klarer ikke filtrere ut informasjon slik at alt bakgrunnsstøy på feks kafé med venner kommer i veien så det de sier ikke fester seg til neste gang, hadde 9 jobber på 10 år da jeg ikke fant ro noen steder, klarer ikke holde det ryddig hjemme, masse tankespinn, jeg må ha podcast på om kvelden for å sovne hvis ikke forsvinner jeg inn i en tankeverden ut av dimensjoner, å sitte i forelesningssal er elendig for meg for jeg blir distrahert av alt mulig, hjemmeeksamen derimot får jeg ofte B på for da har jeg ro rundt meg og jeg fant min egen hyperfokus-teknikk hvor jeg gjorde unna alt på tre timer. Der kom kanskje autismen inn. Glemte gangetabellen like fort som jeg lærte den. Har glemt masse relevant for min profesjon som sykepleier så det er ikke forsvarlig at jeg går ut i jobb som det.. Samtidig aldri for sen. Klokkeslett, hvor mye tid jeg bruker på å gå fra a til å, hvor lang tid jeg bruker på å handle x antall varer nailer jeg stort sett og jeg elsker å ta tiden på meg selv. Og andre. Er nok autistiske trekk der. Jeg sliter med å forstå at ikke alle er like presis som meg. Sier noen "er der om et par min" så antar jeg to min. Og "i fem-tiden" da regner jeg det som fra kvart på fem til kvart over fem. Hvis ikke er det i halv fem-tiden. Så jeg blir sittende og vente. Men dette er instinktene mine. Jeg har ved mine reaksjoner på folks nøyaktighet lært meg at jeg ikke kan forvente at folk er så presis. Selv om de jo klarer å komme tidsnok på jobb. Pappa feks sier alltid at han er her om tre min. Jeg vet at han bruker seks min på å kjøre fra a til å. Så jeg går ut etter 5,5 min og er ved parkeringen på minutt 6 og da svinger han inn på plassen. Til og med i Trondheim så lærte jeg meg tiden det tar å gå til trikkstoppet rimelig fort. Min venninne som bor der trodde vi hadde sååå god tid, men vi misset trikken med 30 sekunder og jeg hadde prøvd å komme oss avgårde 2 min før for jeg liker å være på et stopp 1,5-2 min før buss/trikk går. Og jeg vsiste hvor lang tid vi ville bruke på å gå i hennes tempo (kjenner henne godt) 😛 Men dette er en slags særinteresse jeg har som jeg ikke forteller noen om for har skjønt at misnøye om dette gjør andre misfornøyd igjen. Ut over dette så er jeg en svært ukonsentrert og vimsete person med masse tankespinn og lav evne på konsentrasjon, struktur, disiplin og evne til å sette i gang med aktiviteter. Jeg har perioder hvor jeg ikke er like passiv, men det tror jeg har sammenheng med det bipolare. Passiviteten minus rutiner på trening har jeg hatt i alle år. Jeg vil gjerne gjøre ting, men blir sittende og se på den rotete kjøkkenbenken. Må liksom ha umiddelbar belønning for å komme i gang. Minus trening som jeg gjorde i alle år. Men feks å rake i hagen da var belønningen at jeg fikk trening av det. Å vaske gulv måtte jeg ha kommende gjester for å motiveres. Ellers ble det ikke gjort. Bare kom ikke i gang. Dette ble litt mye, men tror du jeg bør be om videre utredning mtp utredning i 2018 som gav indikasjon for videre utredning? Basert på IQ-trst, memorering av tallrekler og ord, og x-testen. Samt mange andre tester, men er de jeg husker. Gjort av nevropsykolog. Eller skal jeg bare tenke at jeg har dårlig hukommelse og konsentrasjon uten at det er noe å gjøre med? Hva om alt som nå skal til er 1. Bli edru over lang tid (hadde disse problemene før rusen også) 2. Starte opp ADHD-medisin? Jeg vet hvordan Ritalin og concerta virker på meg i terapeutiske doser. Synes spesielt concerta som virker mer langsomt gjør meg mer fungerende og Ritalin er uaktuelt uansett da jeg vil slite med å ikke misbruke.. Aldri prøvd attentin eller elvanse og vet ikke hvordan misbrukspotensiale er der heller. @kupton Tusen takk hvis du tok deg tid til å lese dette. Jeg har i flere år ikke turt å ta opp at det ble anbefalt videre utredning pga min historikk med rus. Har jeg ikke diagnosen så flott. Men hva hvis? Og hvorfor føles det at siste brikke I et puslespill faller på plass når jeg har tatt terapeutisk dose concerta oralt hvis jeg ikke har diagnosen? Min ene sønn har ADHD og jeg mistenker også asperger, han nærmer seg 12. Det er ikke grunn til å mistenke at det kommer fra faren. Han var vilter som barn, men har ellers klart seg helt fint. Aldri hatt noen ekstra oppfølging i bhg, skole og jobber i lederstilling i dag. Så jeg tenker ADHD og autisme kommer fra meg? 1. Teste hukommelse kan du gjøre hos en nevropsykolog. Du har så mye annet i tillegg, at slik testing ikke er for amatører. 2. Ja, jeg synes du bør utredes for ADHD. Om du virkelig har det og får riktig behandling, vil livet dit kunne bli langt bedre/lettere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474345-kupton-mfl-hvordan-teste-hukommelse/#findComment-4191786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 4. august 2023 Forfatter Del Skrevet 4. august 2023 kupton skrev (27 minutter siden): 1. Teste hukommelse kan du gjøre hos en nevropsykolog. Du har så mye annet i tillegg, at slik testing ikke er for amatører. 2. Ja, jeg synes du bør utredes for ADHD. Om du virkelig har det og får riktig behandling, vil livet dit kunne bli langt bedre/lettere. Takk for svar. Jeg fått ta det opp etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474345-kupton-mfl-hvordan-teste-hukommelse/#findComment-4191794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Det er bra at du har god effekt av medisiner mot bipolar lidelse. Jeg har sitert ut noen setninger her og der av innlegget ditt og ønsker å gi deg mine tanker, men trolig er det kjent for deg allerede? Glitter skrev (9 timer siden): en jeg har fortsatt denne ukonsentrerte uroen, dårlige evnen til å følge med på serier, lese bøker, klarer ikke filtrere ut informasjon slik at alt bakgrunnsstøy på feks kafé med venner kommer i veien så det de sier ikke fester seg til neste gang, Dette med å filtrere ut lyder, eller helst å oppfatte alle lyder f.eks. i et rom som like høye og forstyrrende selv om de ikke er relevante for deg, om det er f.eks. på en kafé bestikk og tallerkener som klirrer, sko mot gulvet, kasseapparatet, mennesker som skravler m.m. Jeg har forstått at dette ikke er uvanlig med ASD. Det finnes en kort video, et eller annet sted, som viser det hele på en flott og svært forståelig måte for NT-ere. Glitter skrev (9 timer siden): Sier noen "er der om et par min" så antar jeg to min. Og "i fem-tiden" da regner jeg det som fra kvart på fem til kvart over fem. Hvis ikke er det i halv fem-tiden. Min første tanke her, er at dette handler om bokstavelig tolkning av det som Jeg vet ikke om dette med tall ofte kan fascinere ASD-ere? Det gir jo system og orden, kan klassifisere, systematiseres, sorteres. Mange kan f.eks. væ PS: Å si "et par minutter", kan tolkes som "to minutter" eller "omtrentlig 2 minutter. Utrykket "et par" (ski), betyr jo også to ski - ikke enkelt dette m Glitter skrev (9 timer siden): Jeg vil gjerne gjøre ting, men blir sittende og se på den rotete kjøkkenbenken. Må liksom ha umiddelbar belønning for å komme i gang. Litt usikker på om jeg skal nevne det her - men ekseekutive funksjoner er svært relevant. Jeg har lest mest om det i forbindelse med ASD, men jeg har noen i min familie som er betydelig rammet av ADHD, og slik jeg leser om det, tenker jeg at det er det så absolutt aktuelt å forstå eksekutive funksjoner og hva som fungerer og ikke fungerer for ASD, ADHD og ev. NT. Svar på ditt opprinnelige spørsmål var vel ikke dette... Men ønsker deg masse lykke til! Mulig riktig behandling mot ADHD vil redusere behovet for rus for din del? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474345-kupton-mfl-hvordan-teste-hukommelse/#findComment-4191833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 4. august 2023 Forfatter Del Skrevet 4. august 2023 (endret) Eva Sofie skrev (17 minutter siden): Det er bra at du har god effekt av medisiner mot bipolar lidelse. Jeg har sitert ut noen setninger her og der av innlegget ditt og ønsker å gi deg mine tanker, men trolig er det kjent for deg allerede? Dette med å filtrere ut lyder, eller helst å oppfatte alle lyder f.eks. i et rom som like høye og forstyrrende selv om de ikke er relevante for deg, om det er f.eks. på en kafé bestikk og tallerkener som klirrer, sko mot gulvet, kasseapparatet, mennesker som skravler m.m. Jeg har forstått at dette ikke er uvanlig med ASD. Det finnes en kort video, et eller annet sted, som viser det hele på en flott og svært forståelig måte for NT-ere. Min første tanke her, er at dette handler om bokstavelig tolkning av det som Jeg vet ikke om dette med tall ofte kan fascinere ASD-ere? Det gir jo system og orden, kan klassifisere, systematiseres, sorteres. Mange kan f.eks. væ PS: Å si "et par minutter", kan tolkes som "to minutter" eller "omtrentlig 2 minutter. Utrykket "et par" (ski), betyr jo også to ski - ikke enkelt dette m Litt usikker på om jeg skal nevne det her - men ekseekutive funksjoner er svært relevant. Jeg har lest mest om det i forbindelse med ASD, men jeg har noen i min familie som er betydelig rammet av ADHD, og slik jeg leser om det, tenker jeg at det er det så absolutt aktuelt å forstå eksekutive funksjoner og hva som fungerer og ikke fungerer for ASD, ADHD og ev. NT. Svar på ditt opprinnelige spørsmål var vel ikke dette... Men ønsker deg masse lykke til! Mulig riktig behandling mot ADHD vil redusere behovet for rus for din del? Takk for svar til deg også. Ja ADHD og ASD har jo en del overlappende symptomer, samtidig har jo mange med ASD også ADHD. Om det gjelder meg vil jo gjenstå å se. Jo, jeg har tenkt tanken på om å få medisiner mot ADHD vil gjøre det enklere å være rusfri. At det er selvmedisinering inne i bildet. Det gir meg i hvert fall ro i hodet og jeg klarer ting som å se på serier, jeg får gjort husarbeid osv. En lege på legevakten sa til meg at jeg garantert har ADHD og trenger medisiner for å bli rusfri. Jeg er dog ikke på shopping etter ny diagnose. Hvis jeg ikke har den så er det også god informasjon for jeg plages av uvissheten. Helt siden jeg leste den nevropsykologiske rapporten. Samtidig har jeg egentlig ikke lyst på ennå en diagnose. Men kanskje medisiner kunne hjulpet meg ut i jobb og at jeg klarer å stå i jobben. Husker ikke om jeg har sagt det, men pga rastløshet i jobbene mine så hadde jeg 9 jobber på 10 år...Fant ikke roen or gikk fort lei. Endret 4. august 2023 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474345-kupton-mfl-hvordan-teste-hukommelse/#findComment-4191852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.