AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig skal ikke en tilfeldig person på tiktok fæle ansvar for at en annen tilfleidg ukjent person på tiktok tar sitt liv. Ikke legg ansvar over på andre. Ta ansvar for ditt eget liv. At vedkommende har sendt bilder av tau osv til henne også sier jo også litt om at dette bare er tull Anonymkode: b46dd...af6 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man kan være en slik person som roper om hjelp hele tiden ja fordi da ønsker man hjelp, men den gangen man bestemmer seg for å faktisk gjøre det og tar selvmord så sier man som regel ikke ifra like før man gjør det. Det sier seg jo selv for da blir man jo stoppet i forsøket og da dør man jo ikke. Anonymkode: b46dd...af6 Hun sa i fra til flere (ikke some) før hun tok livet sitt. Anonymkode: 51765...5bd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Vendi skrev (2 minutter siden): Jeg blir egentlig litt lei meg av sånne kommentarer som dette. Det er ingenting galt i å si ifra/søke hjelp hvis man er akutt suicidal. Man kan være alvorlig selvmordstruet selv om man sier i fra til noen om det. Det er ikke alltid sånn at de som sier ifra ikke egentlig ønsker å dø. Da får man si ifra til helsevesenet ikke private tilfeldige folk! Anonymkode: b46dd...af6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Selvfølgelig skal ikke en tilfeldig person på tiktok fæle ansvar for at en annen tilfleidg ukjent person på tiktok tar sitt liv. Ikke legg ansvar over på andre. Ta ansvar for ditt eget liv. At vedkommende har sendt bilder av tau osv til henne også sier jo også litt om at dette bare er tull Anonymkode: b46dd...af6 Jeg lurte på hva hen jeg siterrte mente, siden beskjeden var at det ikke er opp til mottager å avgjøre hva man skal gjøre. Jeg hadde blitt så utrolig sint hvis noen skrev det til meg. Jeg skjønner at alle ikke blir det, men jeg har fått mer enn nok av slike trusler og "info"! De som føler for å meddele at de vil ta livet sitt bør vite at hen ikke vet noe om den som mottar, og hvilke erfaringer i sitt liv de sitter på. At de kan si at de sliter hardt i øyeblikket er ok. Ikke "informere" om selvmordstrang, og ihvertfall aldri aldri til ukjente på some! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Vendi skrev (4 minutter siden): Leit at du har opplevd det så mange ganger da, men da lurer jeg litt på hvilken type mennesker du omgir deg med. Jeg har aldri i mitt liv (og jeg er eldre enn deg) opplevd at noen har kommet til meg og truet med selvmord. Jeg har derimot opplevd et par ganger at noen har vært så fortvilet at de ikke ønsket å leve lenger. Jeg ble ikke sint av det, men reagerte med forståelse og omsorg. Noe annet er det jo hvis jeg fikk anonyme meldinger om personer jeg ikke kunne hjelpe. "Den type mennesker" var tvillingbroren min. Og en tidligere god venn. Broren min lykkes til slutt etter år med slit. Den gode vennen kuttet jeg ut. Men klart, du tenkte at det handlet om at jeg valgte feil omgangskrets. Så sympatisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Kashmir skrev (55 minutter siden): Hva tenker du om at en får en slik melding og ikke gjør noe- bør den personen som mottar, føle ansvar hvis den andre faktisk gjør alvor av truslene? nei, jeg synes ikke den personen som mottar selvmordstrusler bør føle ansvar. Men jeg vet ikke hvordan jeg selv hadde reagert om noen hadde tatt livet uten at jeg varslet, og jeg har ikke lyst til å finne ut av det heller. Mulig jeg er mer sårbar for det fordi min bestevenninne tok livet sitt. Selv om vi ikke hadde kontakt den siste tiden før hun gjorde det så har jeg likevel skyldfølelse for at jeg ikke gjorde mer for henne. Anonymkode: 51765...5bd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): nei, jeg synes ikke den personen som mottar selvmordstrusler bør føle ansvar. Men jeg vet ikke hvordan jeg selv hadde reagert om noen hadde tatt livet uten at jeg varslet, og jeg har ikke lyst til å finne ut av det heller. Mulig jeg er mer sårbar for det fordi min bestevenninne tok livet sitt. Selv om vi ikke hadde kontakt den siste tiden før hun gjorde det så har jeg likevel skyldfølelse for at jeg ikke gjorde mer for henne. Anonymkode: 51765...5bd Sviktet du henne på noe vis? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Vendi skrev (4 minutter siden): Huff, det var leit å lese. Hvordan kunne jeg vite at det handlet om dette og ikke feil omgangskrets? Beklager hvis jeg gjorde deg lei deg, det var virkelig ikke meningen. Nei, men når noen skriver i en sånn tråd at de har fått nok, så bør du kanskje tenke deg litt om før du svarer spydig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Sviktet du henne på noe vis? Jeg føler jeg gjorde det. Anonymkode: 51765...5bd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg føler jeg gjorde det. Anonymkode: 51765...5bd Ja, det er jo typisk. Men det betyr ikke at du gjorde det. Vi sliter nok med ulike måter å reagere på. Jeg blir sint, og det er rett og slett fordi å stadig få denslags "info"er på linje med psykisk mishandling. Jeg er fullstendig klar over at de som stadig formidler det ikke evner å se det, men for mottagere så kan det oppleves akkurat sånn. Men ingen situasjoner er jo like. Og vi takler ting forslkellig selv om følelelsene er de samme. Endret 4. august 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Den forsvunne diamanten skrev (3 timer siden): Litt lang historie men begynte å snakke med en suicidal person i går. Vedkommende skrev «jeg skal til skogen og henge meg» Da ringte jeg nødnummeret og tilslutt fant de ut hvem dette var. Verken ambulanse eller politi hadde kommet til vedkommende. Så jeg ringte nødnummeret 4 ganger til sammen. Og for de som tenker jeg misbrukte det så kjenner jeg ikke vedkommende men personen sa igjen og igjen at nå skal jeg ta mitt eget liv, skal knivstikke seg og sånn. Så ble selvfølgelig svært bekymret. I dag fikk jeg vite at vedkommende ble tvangsinnlagt i går. Men så slipper de vedkommende ut igjen i dag?! Hva er det som skjer? Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette skjer? Rett etter hen ble skrevet ut fortalte hen meg igjen at «jeg skal dø osv.» Jeg måtte tilslutt blokkere personen på både TikTok og snap. Fordi det går inn må meg negativt. Det ble sendt triggende bilder som ledning som var knytt rundt en stolpe osv. Men det jeg ikke forstår er hvorfor brukte de så lang tid på å gi hen hjelp og hvorfor hen er skrevet ut allerede i dag selv om hen har sagt tydelig ifra om dødsønsker. Jeg forstår meg ikke på situasjonen og trenger litt closure. Dette er hverdagslig! Dette skjer ikke en gang i blandt. Dette skjer hver dag i forskjellige steder i landet. Anonymkode: 211bd...935 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Ja, det er jo typisk. Men det betyr ikke at du gjorde det. Vi sliter nok med ulike måter å reagere på. Jeg blir sint, og det er rett og slett fordi å stadig få denslags info er på linje med psykisk mishandling. Jeg er fullstendig klar over at de som stadig formidler det ikke evner å se det, men for mottagere så kan det oppleves akkurat sånn. Men ingen situasjoner er jo like. Og vi takler ting forslkellig selv om føkelelsene er de samme. Nei, jeg vet jo egentlig at jeg ikke sviktet henne, det var hennes valg å ta livet sitt. Men det er alltid vanskelig når noen gjør slikt brått uten forvarsel. man sitter igjen med så mange spørsmål og skyldfølelse. Jeg har ikke vært borti personer som har kommet med gjentatte trusler til meg. Jeg ble litt sint da en medpasient (venninne) ga meg et selvmordsbrev da vi var innlagt på samme avdeling. Det var veldig ugreit siden vi begge var der for å få hjelp med vårt ting. Jeg skjønte at hun egentlig brukte meg for hun håpet jeg skulle gi det til personalet. Jeg ga det tilbake og sa at hun måtte gi det selv. Men sa i fra til personalet for å gjøre de obs på det for jeg synes det var så dårlig gjort. Hun gjorde det ikke igjen. Det andre tilfellet var bare engangstilfelle. Han ble hentet av politiet og fikk hjelp. Etter hva jeg har hørt så gikk det bedre med han etter det. Anonymkode: 51765...5bd 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Kashmir skrev (15 minutter siden): Ja, det er jo typisk. Men det betyr ikke at du gjorde det. Vi sliter nok med ulike måter å reagere på. Jeg blir sint, og det er rett og slett fordi å stadig få denslags "info"er på linje med psykisk mishandling. Jeg er fullstendig klar over at de som stadig formidler det ikke evner å se det, men for mottagere så kan det oppleves akkurat sånn. Men ingen situasjoner er jo like. Og vi takler ting forslkellig selv om følelelsene er de samme. Wow.! Nå blander to to alvorlige ting…… Anonymkode: 211bd...935 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, jeg vet jo egentlig at jeg ikke sviktet henne, det var hennes valg å ta livet sitt. Men det er alltid vanskelig når noen gjør slikt brått uten forvarsel. man sitter igjen med så mange spørsmål og skyldfølelse. Jeg har ikke vært borti personer som har kommet med gjentatte trusler til meg. Jeg ble litt sint da en medpasient (venninne) ga meg et selvmordsbrev da vi var innlagt på samme avdeling. Det var veldig ugreit siden vi begge var der for å få hjelp med vårt ting. Jeg skjønte at hun egentlig brukte meg for hun håpet jeg skulle gi det til personalet. Jeg ga det tilbake og sa at hun måtte gi det selv. Men sa i fra til personalet for å gjøre de obs på det for jeg synes det var så dårlig gjort. Hun gjorde det ikke igjen. Det andre tilfellet var bare engangstilfelle. Han ble hentet av politiet og fikk hjelp. Etter hva jeg har hørt så gikk det bedre med han etter det. Anonymkode: 51765...5bd Fikk venninnen din mer hjelp eller lengre innleggelse etter at de fikk vite om dette selvmordsbrevet hun hadde skrevet? Anonymkode: b46dd...af6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk venninnen din mer hjelp eller lengre innleggelse etter at de fikk vite om dette selvmordsbrevet hun hadde skrevet? Anonymkode: b46dd...af6 Nei Anonymkode: 51765...5bd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei, jeg vet jo egentlig at jeg ikke sviktet henne, det var hennes valg å ta livet sitt. Men det er alltid vanskelig når noen gjør slikt brått uten forvarsel. man sitter igjen med så mange spørsmål og skyldfølelse. Jeg har ikke vært borti personer som har kommet med gjentatte trusler til meg. Jeg ble litt sint da en medpasient (venninne) ga meg et selvmordsbrev da vi var innlagt på samme avdeling. Det var veldig ugreit siden vi begge var der for å få hjelp med vårt ting. Jeg skjønte at hun egentlig brukte meg for hun håpet jeg skulle gi det til personalet. Jeg ga det tilbake og sa at hun måtte gi det selv. Men sa i fra til personalet for å gjøre de obs på det for jeg synes det var så dårlig gjort. Hun gjorde det ikke igjen. Det andre tilfellet var bare engangstilfelle. Han ble hentet av politiet og fikk hjelp. Etter hva jeg har hørt så gikk det bedre med han etter det. Anonymkode: 51765...5bd Ja, det forstår jeg. Jeg tror ikke det er altfor mange som hverken "informerer" eller også gjennomfører selvmord, som mener å skade andre. Men de gjør jo det dessverre. Men de skal jo heller ikke klandres da. Endret 4. august 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 4. august 2023 Del Skrevet 4. august 2023 Hvis en person ønsker å dø, driver han ikke på slik. Hvis han ønsker hjelp, ringer han helsevesenet og ikke deg. Dette er direkte stygg manipulering. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 5. august 2023 Del Skrevet 5. august 2023 Vendi skrev (7 timer siden): Jeg tror vi har snakket litt forbi hverandre i tråden her, leste den på nytt nå. Jeg er helt enig i at man ikke skal utbasunere sine selvmordslyster/planer til tilfeldige folk på sosiale medier som uansett ikke kan gjøre noe for å hjelpe. Det er i grunnen ganske slemt. Jeg tenkte mer på "normale" folk med mer "normal oppførsel", f.eks en venn, en nabo, og også om man f. eks treffer på noen ute. Jeg mener man skal være et medmenneske og forsøke å hjelpe der man kan. Hvis det skjedde meg at jeg kom over en fysisk person i rl som var fortvilet og ville ta livet sitt, hadde jeg forsøkt å snakke litt med vedkommende og fulgt hen til legevakta hvis det var akutt. Enig i det. Jeg har ikke snakket noe særlig med venner om slikt da jeg slet med selvmordstanker og sånt, men jeg snakket med mine foreldre. Det kunne nok være ganske tungt for de. De ble jo bekymret og de har måttet oppleve å få den type tlf fra sykehuset om at de må komme for å si hadet. Men jeg har ikke varslet dem i forkant av forsøk. Likevel vil jeg tro at noen varsler som et rop om hjelp. Jeg varslet selv psykiatrien, men ble ikke hørt og det gikk dårlig. Jeg varslet som et desperat rop om hjelp for jeg ikke kunne stå imot mer. Selv om jeg varslet mente jeg alvor mrd forsøket så når jeg først gav opp sa jeg ikke mer og dro på permisjon. Var innlagt da. Det er komplisert dette her. Man skal både skåne sine omgivelser, man skal si ifra til psykiatrien når det er alvor, men en skal også unngå å ikke bli mistrodd nettopp for at man sa ifra. kupton skrev (5 timer siden): Hvis en person ønsker å dø, driver han ikke på slik. Hvis han ønsker hjelp, ringer han helsevesenet og ikke deg. Dette er direkte stygg manipulering. Hva driver en person til å gjøre slikt som ts ble utsatt for? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 Del Skrevet 5. august 2023 kupton skrev (10 timer siden): Hvis en person ønsker å dø, driver han ikke på slik. Hvis han ønsker hjelp, ringer han helsevesenet og ikke deg. Dette er direkte stygg manipulering. Jeg fikk bekymringsmeldinger fra folk rundt meg som ville jeg skulle ringe nødnr fordi en i nær fam truet med å ta livet sitt og jeg var nærmeste pårørende. Jeg visste at det var manipulering, så jeg ringte ikke denne gangen (men jeg ringte første gangen, og den gangen lot jeg den skolerte personen på tråden ta avgjørelsen om de skulle rykke ut eller ikke. De rykket for øvrig ut). Vedkommede holdt på slik flere ganger. Det var en tøff tid for folk rundt personen, for man har aldri en garanti om hen faktisk tar livet sitt eller ikke. Om hen faktisk hadde tatt livet sitt den gangen jeg ikke gjorde noe, kunne jeg ikke bebreidet meg selv for at jeg ikke gjorde noe? Anonymkode: fb9c8...029 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474359-hvorfor-blir-noen-n%C3%A6rmest-kastet-ut-av-psykiatrisk-dagen-etter-man-har-ankommet/page/2/#findComment-4192184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.