Gå til innhold

Er selvskading mest vanlig i velstående land?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som i kommunistland?

Anonymkode: 2f48a...e36

Nå kommer dette til å spore av, men det var ei som sa akkurat det veldig bra, etter at landene begynte å løsrive seg fra unionen. Med hjelp fra USA.. Hun sa at de hadde mistet familierelasjoner, trygg økonomi, jobb og leilighet. Tilbake hadde de Burgerking og noe mwrkevarer.

Det var noe i den duren. Jeg sier ikke at kommunisme er noe jeg støtter, men det er ikke alltid vesten har rett i alt heller, og har de beste verdiene. Det er bare uvitende selvgodhet å tro det. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (17 minutter siden):

Nå kommer dette til å spore av, men det var ei som sa akkurat det veldig bra, etter at landene begynte å løsrive seg fra unionen. Med hjelp fra USA.. Hun sa at de hadde mistet familierelasjoner, trygg økonomi, jobb og leilighet. Tilbake hadde de Burgerking og noe mwrkevarer.

Det var noe i den duren. Jeg sier ikke at kommunisme er noe jeg støtter, men det er ikke alltid vesten har rett i alt heller, og har de beste verdiene. Det er bare uvitende selvgodhet å tro det. 

Litt rart at usa må sette opp mur for å holde folk ute. Men de vet vel ikke sitt eget beste.

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Litt rart at usa må sette opp mur for å holde folk ute. Men de vet vel ikke sitt eget beste.

Det er vel snart ikke noe å trakte etter i USA lenger??Arbeiderklassen tjener dårlig og middelklassen er nesten borte. Der har kapitalismen gått for langt. Utdannelse koster hundretusener og du må ha dyr forsikring for helsetjenester. Synes USA har tapt seg veldig de siste20 årene.

Politikerne er i lomma til de superrike. Symbolsaker som Våpen og abort vinner fler stemmer enn å utgjevne forskjeller. 
En stor del av befolkningen sitter i fengsel. Feks har 1 av 5 afroamerikanske menn sittet i fengsel.

Endret av Worriesome Plenty 2

Forskerne vet ikke hvorfor det er stigende psykiske helseproblemer blant yngre i Norge. Men det er økende i andre land også. I mange land er det fortsatt stor tabu å snakke om psykiske helsevarsler, men det betyr ikke at de ikke sliter. 
krigsrammede land som syra bl a, har de aller fleste ptsd. De sliter de også. 
vi har andre typer problemer enn i Syria bl a. 
Barn og ungdom er mye mer eksponeret for sosiale, mye mer press i samfunnet og vi lever annerledes enn mange andre land. 
det er store forskjeller i Norge også, og mye mer sosialt press. 
For å passe inn må man opp til et hvis nivå, mange sliter for å oppnå. 

Myyyy skrev (21 minutter siden):

Forskerne vet ikke hvorfor det er stigende psykiske helseproblemer blant yngre i Norge. Men det er økende i andre land også. I mange land er det fortsatt stor tabu å snakke om psykiske helsevarsler, men det betyr ikke at de ikke sliter. 
krigsrammede land som syra bl a, har de aller fleste ptsd. De sliter de også. 
vi har andre typer problemer enn i Syria bl a. 
Barn og ungdom er mye mer eksponeret for sosiale, mye mer press i samfunnet og vi lever annerledes enn mange andre land. 
det er store forskjeller i Norge også, og mye mer sosialt press. 
For å passe inn må man opp til et hvis nivå, mange sliter for å oppnå. 

Har du dokunentasjon på at de aller fleste i Syria har PTSD? 

Psykiske sykdommer og diagnoser forøvrig er jo ofte arvelig- det ligger altså i geneme. Noen er mye mer disponible for det enn andre. Jeg er i tvil om at sosialt press  er det som gjør at flere unge blir syke, og jeg syns det er noe merkelig at forskere er så usikre på grunnen..

Jeg er enig i at forskjellene er store også i Norge. Fattigdom går jo.også i arv, men nå de senere årene er det jo lettere å få status og pemger for unge- nærmest uavhengig av bakgrunn. Der komner jo some inn.

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (12 minutter siden):

Psykiske sykdommer og diagnoser forøvrig er jo ofte arvelig- det ligger altså i geneme. Noen er mye mer disponible for det enn andre. Jeg er i tvil om at sosialt press  er det som gjør at flere unge blir syke, og jeg syns det er noe merkelig at forskere er så usikre på grunnen..

Jeg er enig i at forskjellene er store også i Norge. Fattigdom går jo.også i arv, men nå de senere årene er det jo lettere å få status og pemger for unge- nærmest uavhengig av bakgrunn. Der komner jo some inn.

Noen psykiske lidelser har genetiske komponenter. Noen har ikke arv som komponent. 

Anonymkode: 0a2b7...43c

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Noen psykiske lidelser har genetiske komponenter. Noen har ikke arv som komponent. 

Arven kan vel være at man er mer disponert? 

Endret av Kashmir
AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Arven kan vel være at man er mer disponert? 

Ja det er sant. Men all psykisk sykdom har ikke medfødt disposisjon. Du skriver som om det gjelder alle psykiske lidelser. Stor differanse i bipolar lidelse som er veldig knyttet til arv og andre lidelser som ikke er knyttet til arv 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er sant. Men all psykisk sykdom har ikke medfødt disposisjon. Du skriver som om det gjelder alle psykiske lidelser. Stor differanse i bipolar lidelse som er veldig knyttet til arv og andre lidelser som ikke er knyttet til arv 

Nei, jeg ser jo at det er unntak, men regelen er jo at det går i arv og/eller gjør mennesker mer sårbare for det? 

Kashmir skrev (15 timer siden):

Jeg såg en dokumentar på tv om det. Ptsd er ikke arvelig. Dette får man etter svært belastende og traumatiske hendelser. Les om det. 
Når folk lever i krig, terror, frykt og flukt sier det seg selv at de lever med ptsd. 
Psykiske diagnoser er ikke arvelig. Noen diagnoser er det, men langt i fra alle. Du kan Arve en sårbarhet. Har du gode trygge oppvekstvilkår så har du mindre sjans til å utvikle psykiske lidelser. 
Er du disponibel og i tillegg lever med dårlige forutsetninger har du større sjans for å utvikle det.

Er du disponert for bipolar lidelse f eks. kan en traume/ ulykke utløse sykdom. 
Dette er veldig kompleks, og varierer veldig fra person til person. 
Så er det veldig mange følelser som er normal uten at det er en diagnose. 
Jeg for eksempel var sykmeldt i et halvt år og hadde angst og ptsd symptomer. Men jeg har hverken angst diagnose eller ptsd. Jeg opplevde et brutalt dødsfall av en ungdom i vår familie, og reaksjonene og tiden etterpå er normale følelser på en unormal hendelse. Med god hjelp og tiden kom jeg meg opp igjen. 
Det er helt naturlige og normale reaksjoner og ikke sykdom 

Myyyy skrev (5 minutter siden):

Jeg såg en dokumentar på tv om det. Ptsd er ikke arvelig. Dette får man etter svært belastende og traumatiske hendelser. Les om det. 
Når folk lever i krig, terror, frykt og flukt sier det seg selv at de lever med ptsd. 
Psykiske diagnoser er ikke arvelig. Noen diagnoser er det, men langt i fra alle. Du kan Arve en sårbarhet. Har du gode trygge oppvekstvilkår så har du mindre sjans til å utvikle psykiske lidelser. 
Er du disponibel og i tillegg lever med dårlige forutsetninger har du større sjans for å utvikle det.

Er du disponert for bipolar lidelse f eks. kan en traume/ ulykke utløse sykdom. 
Dette er veldig kompleks, og varierer veldig fra person til person. 
Så er det veldig mange følelser som er normal uten at det er en diagnose. 
Jeg for eksempel var sykmeldt i et halvt år og hadde angst og ptsd symptomer. Men jeg har hverken angst diagnose eller ptsd. Jeg opplevde et brutalt dødsfall av en ungdom i vår familie, og reaksjonene og tiden etterpå er normale følelser på en unormal hendelse. Med god hjelp og tiden kom jeg meg opp igjen. 
Det er helt naturlige og normale reaksjoner og ikke sykdom 

Vi er jo helt enige da- at det er ofte sårbarheten man også arver.

Jeg vet godt hva PTSD er 🙂

Jeg tviler likevel på at de fleste i Syria lider av det ... 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Vi er jo helt enige da- at det er ofte sårbarheten man også arver.

Jeg vet godt hva PTSD er 🙂

Jeg tviler likevel på at de fleste i Syria lider av det ... 

4 av 10 barn under 18 år lider av ptsd i Syria, da kan du tenke deg hva de voksne sliter med, som har ansvar for barn og bosted. Jeg jobber med flyktninger, og det er mange som sliter 

Annonse

Myyyy skrev (37 minutter siden):

4 av 10 barn under 18 år lider av ptsd i Syria, da kan du tenke deg hva de voksne sliter med, som har ansvar for barn og bosted. Jeg jobber med flyktninger, og det er mange som sliter 

Ja, det blir spekulasjoner. Det er flere land som har ligget i krig og har levd i områder hvor kamper blusser opp hele tiden. Alle innbyggerne har selvfølgelig ikke ptsd. Tvert om så lærer de seg å leve med det selv om det opplagt ikke er noen lett tilværelse. 

Jeg har familie i slikt område. Mange kan slite, men langt fra alle  har ptsd. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker
Kashmir skrev (6 timer siden):

Ja, det blir spekulasjoner. Det er flere land som har ligget i krig og har levd i områder hvor kamper blusser opp hele tiden. Alle innbyggerne har selvfølgelig ikke ptsd. Tvert om så lærer de seg å leve med det selv om det opplagt ikke er noen lett tilværelse. 

Jeg har familie i slikt område. Mange kan slite, men langt fra alle  har ptsd. 

Litt drøyt å insinuere at mennesker som lever i krig ikke sliter fordi de lærer seg å leve med det. Det stemmer jo ikke.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt drøyt å insinuere at mennesker som lever i krig ikke sliter fordi de lærer seg å leve med det. Det stemmer jo ikke.

Selvfølgelig er det mamge som lærer seg å leve med det.  Det betyr ikke at det er det er sånn de ønsker å ha det. 

Det er da veldig mange nordmenn også, antar jeg, som levde både under- og videre etter 2.verdenskrig uten ptsd.

Jeg skrev ikke at de ikke sliter. Du trenger ikke å ha eller få ptsd selv om livet langt fra er problemfritt. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er det mamge som lærer seg å leve med det.  Det betyr ikke at det er det er sånn de ønsker å ha det. 

Det er da veldig mange nordmenn også, antar jeg, som levde både under- og videre etter 2.verdenskrig uten ptsd.

Jeg skrev ikke at de ikke sliter. Du trenger ikke å ha eller få ptsd selv om livet langt fra er problemfritt. 

Sånn fint, der var du litt mer nyansert, da går det an å svelge det du skriver 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sånn fint, der var du litt mer nyansert, da går det an å svelge det du skriver 

Jeg trodde faktisk alle lett forsto at å leve der krigen.blusser opp gang på gang ikke er et drømmeliv, og at man likevel lærer seg å leve med ting.  

AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 15.41):

Du skrev «Jo mer folk har felles og jo mer likestilt en befolkning er, jo mindre psykiske problemer.». Drøy påstand 

Det er en korrekt påstand. Jo høyere grad av ulikhet i et land, jo høyere grad av helseproblemer og psykiske helseplager. Ingen drøy påstand det. Statistikk viser at påstanden om at større grad av ulikhet i et land eller område korrelerer med høyere forekomst av psykiske helseplager. 

AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 1.20):

I så fall en tankevekker. Kan liksom ikke se for meg at afrikanske eller indiske ungdommer som bor i Afrika eller India driver og kutter seg opp med vilje eller gjør selvmordsforsøk. 

Anonymkode: b2edb...d5f

Det er nok kanskje slik at jo mer reelle problemer du har, jo mindre fokus gir du dine tenkte problemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...