Gå til innhold

Langvarig terapi; er det terapeuten som ikke får hentet ut noe av pasienten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det er vanlig dps poliklinikk så er det litt rart. Er derimot mange som går der i 4år da siden det er det som er tiden man går på aap og da er dps nærmest tvunget til å ha de der pga nav. 

Men fact kan man jo være i lenge

Anonymkode: 89068...f90

Annonse

I slike tilfeller er det nok personlighetssproblematikk som gjelder. Ofte blir timene mer eller mindre innholdsløse etterhvert og mer som en kilde til støtte o hverdagen for folk som har mer dyptgripende problematikk som f. eks personlighetsforstyrrelser eller nevrodiversitet.

Jeg sliter med ting ift. min personlighet og dette kunne jeg ha gått i behandling for enda om så fordi det er ikke noen quick fix og heller langbarig jobbing som må til. Trolig er det en neverfix. Bare lebe bedre med det.

På et tidspunkt fant jeg ut at jeg hadde henta ut det jeg kunne av å gå i terapi og at jeg klarte meg like godt selv. Selv om jeg fortsatt sliter.

Noen skjønner vel ikke helt dette og fortsetter i uvirksom terapi mens andre som nevnt har utbytte av støtten.

Psykoterapi er først og fremst utforsking og bevisstgjøring av indre mekanismer hos pasienten. Terapeuten kan ikke fikse problemene så når terapi pågår så lenge så er det ting som er vanskelig/umulige å nå for pasienten. Terapeuter kan nok gå lei av denne gruppen.

AnonymBruker
SoloSuper skrev (20 minutter siden):

I slike tilfeller er det nok personlighetssproblematikk som gjelder. Ofte blir timene mer eller mindre innholdsløse etterhvert og mer som en kilde til støtte o hverdagen for folk som har mer dyptgripende problematikk som f. eks personlighetsforstyrrelser eller nevrodiversitet.

Jeg sliter med ting ift. min personlighet og dette kunne jeg ha gått i behandling for enda om så fordi det er ikke noen quick fix og heller langbarig jobbing som må til. Trolig er det en neverfix. Bare lebe bedre med det.

På et tidspunkt fant jeg ut at jeg hadde henta ut det jeg kunne av å gå i terapi og at jeg klarte meg like godt selv. Selv om jeg fortsatt sliter.

Noen skjønner vel ikke helt dette og fortsetter i uvirksom terapi mens andre som nevnt har utbytte av støtten.

Psykoterapi er først og fremst utforsking og bevisstgjøring av indre mekanismer hos pasienten. Terapeuten kan ikke fikse problemene så når terapi pågår så lenge så er det ting som er vanskelig/umulige å nå for pasienten. Terapeuter kan nok gå lei av denne gruppen.

Jeg gikk til avtalespesialist i nesten ti år men ikke fast behandling bare at jeg ikke ble avslutta. Kunne gå et år mellom. Jeg har bipolar og ikke noen personlighetsutfordringer. Bare for å vise at det går an å gå lenge hos samme terapeut med utbytte også uten å bære hverken på aap eller ha personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: f99b4...864

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg gikk til avtalespesialist i nesten ti år men ikke fast behandling bare at jeg ikke ble avslutta. Kunne gå et år mellom. Jeg har bipolar og ikke noen personlighetsutfordringer. Bare for å vise at det går an å gå lenge hos samme terapeut med utbytte også uten å bære hverken på aap eller ha personlighetsforstyrrelse.

Kunne du bare ringe og avtale tid når du kjente behovet?

Anonymkode: 3bda8...0b0

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du komme med et eksempel med hva du trengte hjelp med feks etter et år?

Ja det e ikke vanskelig. Medisinvurdering, justering, barnefødsel, fars død, så depresjon med psykose osv

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja det e ikke vanskelig. Medisinvurdering, justering, barnefødsel, fars død, så depresjon med psykose osv

Takk for svar. Er det lenge siden du har vært der nå?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar. Er det lenge siden du har vært der nå?

Ja ca fire år. Har ikke behov lengre og vi avsluttet. Hvorfor spør du om dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...