Gå til innhold

Hvordan oppfattes dette med å kreve erstatning?

Anbefalte innlegg

Jeg fant dette på voldsofferstatning.no 

Erstatningsvilkåret

Det neste vilkåret er at du krever erstatningskravet tatt med i straffesaken. Normalt vil politiet spørre deg i forbindelse med avhør om du ønsker å ta med erstatningskravet i forbindelse med straffesaken. Du må da svare ja på dette. Det vil normalt ikke være tilstrekkelig for å oppfylle vilkåret å si at du vil komme tilbake til dette eller at du vil tenke på om du ønsker å ta med slikt krav i straffesaken.

Link

Hvis det slik det står så er det veldig rart at hun damen som spurte deg om erstatning ikke informerte deg om dette. Håper du får tak i advokaten din slik at du får avklart dette så fort som mulig. 

Fortsetter under...

Martine skrev (40 minutter siden):

Erstatningsvilkåret

Det neste vilkåret er at du krever erstatningskravet tatt med i straffesaken. Normalt vil politiet spørre deg i forbindelse med avhør om du ønsker å ta med erstatningskravet i forbindelse med straffesaken. Du må da svare ja på dette. Det vil normalt ikke være tilstrekkelig for å oppfylle vilkåret å si at du vil komme tilbake til dette eller at du vil tenke på om du ønsker å ta med slikt krav i straffesaken.

Link

Hvis det slik det står så er det veldig rart at hun damen som spurte deg om erstatning ikke informerte deg om dette. Håper du får tak i advokaten din slik at du får avklart dette så fort som mulig. 

Okei. Det var ikke tilfelle da jeg var fornærmet i en ganske stor sak mot min eks. Da ble kravet fremmet i rettssaken. 

Hmm. Jeg får mase på advokaten min. 

Takk. :)

Endret av Glitter
Glitter skrev (39 minutter siden):

Okei. Det var ikke tilfelle da jeg var fornærmet i en ganske stor sak mot min eks. Da ble kravet fremmet i rettssaken. 

Hmm. Jeg får mase på advokaten min. 

Takk. :)

Ja,  leste akkurat i sted at hvis saken er alvorlig nok så har man krav på bistandsadvokat som kan fremme kravet om erstatningen på vegne av offer. Alle som har opplevd voldtekt har ubetinget krav på bistandsadvokat, så det samme vil trolig skje i denne runden også.

jeg er  interessert i temaet, men er ingen ekspert, så det er best å få svar fra advokaten :) 

Endret av Martine
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva er foreldelsesfristen for å NM-ledelse voldtekt ?

Anonymkode: cf410...285

Er det for sent å anmelde voldtekten?
I strafferetten opereres det med foreldelsesfrister. Det betyr at det kan bli for sent å straffeforfølge gjerningspersonen. Det følger av straffeloven § 67, sammenholdt med straffebudet for voldtekt, at den strafferettslige foreldelsesfristen er 10 år.

For mest alvorlige tilfellene av voldtekt opereres det imidlertid med en strafferettslig foreldelsesfrist på 25 år

https://www.advokat-teigstad.no/anmeldelse-av-voldtekt/

Annonse

Martine skrev (35 minutter siden):

Ja,  leste akkurat i sted at hvis saken er alvorlig nok så har man krav på bistandsadvokat som kan fremme kravet om erstatningen på vegne av offer. Alle som har opplevd voldtekt har ubetinget krav på bistandsadvokat, så det samme vil trolig skje i denne runden også.

jeg er  interessert i temaet, men er ingen ekspert, så det er best å få svar fra advokaten :) 

Jeg har bistandsadvokat fra før, men han er oppført som det også. :)

Martine skrev (4 minutter siden):

Da ordner det seg sikkert :) 

Ja håper det. Det er bare så unødvendig av han å være så vanskelig å få respons av. Han er fantastisk i retten og vl har en veldig vennskapelig tone vi snakker om løst og fast. Hatt relasjon til han siden 2017 både som forsvars- og bistandsadvokat. 

Jeg sendte han melding i dag. Bør jeg ringe i morgen eller vente litt til på svar? Han bruker aldri å svare dagen etter. Enten samme dag eller ikke i det hele tatt. 

Glitter skrev (8 minutter siden):

Ja håper det. Det er bare så unødvendig av han å være så vanskelig å få respons av. Han er fantastisk i retten og vl har en veldig vennskapelig tone vi snakker om løst og fast. Hatt relasjon til han siden 2017 både som forsvars- og bistandsadvokat. 

Jeg sendte han melding i dag. Bør jeg ringe i morgen eller vente litt til på svar? Han bruker aldri å svare dagen etter. Enten samme dag eller ikke i det hele tatt. 

Forstår det. Du kan prøve å ringe  i morgen :) 

Glitter skrev (13 timer siden):

Du har jo mulighet til å få oppnevnt en ny advokat, tror jeg, men siden han kjenner deg over flere år og er godt kjendt med saken din, er det selvsagt en vanskelig avgjørelse. Men om en har en advokat det er vanskelig å få kontakt med når det trengs, er en av funksjonene med advokat noe svekket.

Jeg tenker at det er jo mulig å snakke med organisasjoner som kan ha erfaring med akkurat dette emnet? Hva du velger å gjøre i din sak, er uansett helt opp til deg.

Jeg tenker at uansett utfall av en rettsak, er det ikke meningsløst å anmelde overgrep, mishandling, innbrudd m.m. Om personen senere kommer i politiets søkelys for andre forhold, vil anmeldelsene kobles sammen og politiet har straks flere ting på samme person enn om man lar være å anmelde. Selv om det blir ord mot ord, som en nevner, blir han skrevet inn i politiets register. Det er noe jeg selv ofte har tenkt over, etter at jeg har tenkt at jeg ikke har orket å stå i den belastningen det er å anmelde.

Jeg synes du er sterk som står i dette. Det er en tøff prosess som krever mye mot å stå i og enormt med krefter. ..

Sender over en virtuell styrkeklem - om du vil ha...

AnonymBruker
Glitter skrev (21 timer siden):

I forbindelse med anmeldelse av voldtekt uten samleie som det stod i anmeldelsen så ble jeg spurt om jeg vil kreve erstatning. Jeg sa jeg skulle tenke på det. Jeg har fra før av motsatt erstatning for grov kroppskrenkelse, forfølgelse og innbrudd. Derfor er jeg redd for at de skal tenke at jeg lyver for å få mer penger. Enten at saken henlegges pga det eller at det blir brukt imot meg i retten. Har også en sak fra 2017 (sovevoldtekt) som ble henlagt. Dette er tredje gang jeg har status som fornærmet altså. Redd det også går på min troverdighet. Kun én henlagt sak da. Den andre var soleklar og var sammen med to andre jenter med på å sette mannen i forvaring. 

Det viktigste for meg er at saken ikke henlegges og at han dømmes. Jeg vet sannsynligheten for det ikke er stor for han kan komme med påstander om at det var frivillig. At han var på min bolig ser man på overvåkingsvideo og forhåpentligvis fikk de sikret DNA. Men samtidig så er dette med erstatning en rettighet jeg har i en sånn situasjon og jeg synes jo det er synd at frykt for å ikke bli trodd skal gjøre at jeg sier fra meg dette. Han vet ikke at jeg har anmeldt ennå, men han har nok en mistanke da jeg har sagt jeg har vært på overgrepsmottaket i en melding jeg sendte hvor jeg ba han slutte å kontakte meg. Han har fått en til å ringe meg imens han har hørt på, så han prøver åpenbart å overvåke meg på et vis. Det er en belastning det også å vite det og frykt for hevnaksjon dvs miste tryggheten i eget hjem er grunn til å ønske en form for kompensasjon det også. 

Men viktigste er at han blir dømt. Så er saken min svakere hvis jeg sier jeg ønsker erstatning? 

Sist ble krav om erstatning først temstisert i rettsaken under advokatens prosedyre dvs det var ikke noe jeg selv måtte si noe om. 

Jeg har spurt advokaten min, men han er elendig på respons så spør her om noen har noen mening eller kunnskap om dette. Blir krav om erstatning brukt imot fornærmede i en rettsak? 

Fins det en slags juss rådgivnings-tlf en kan ringe som er gratis dersom jeg ikke får svar fra advokaten min? 

Masse lykke til i prosessen.. ❤️dette klarer du💪Krev erstatning for all del. Det har du rett på👏

Anonymkode: 6e7f2...041

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Masse lykke til i prosessen.. ❤️dette klarer du💪Krev erstatning for all del. Det har du rett på👏

Tror jeg. Håper du gjør det som føles rett for deg :) 

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Du har jo mulighet til å få oppnevnt en ny advokat, tror jeg, men siden han kjenner deg over flere år og er godt kjendt med saken din, er det selvsagt en vanskelig avgjørelse. Men om en har en advokat det er vanskelig å få kontakt med når det trengs, er en av funksjonene med advokat noe svekket.

Jeg tenker at det er jo mulig å snakke med organisasjoner som kan ha erfaring med akkurat dette emnet? Hva du velger å gjøre i din sak, er uansett helt opp til deg.

Jeg tenker at uansett utfall av en rettsak, er det ikke meningsløst å anmelde overgrep, mishandling, innbrudd m.m. Om personen senere kommer i politiets søkelys for andre forhold, vil anmeldelsene kobles sammen og politiet har straks flere ting på samme person enn om man lar være å anmelde. Selv om det blir ord mot ord, som en nevner, blir han skrevet inn i politiets register. Det er noe jeg selv ofte har tenkt over, etter at jeg har tenkt at jeg ikke har orket å stå i den belastningen det er å anmelde.

Jeg synes du er sterk som står i dette. Det er en tøff prosess som krever mye mot å stå i og enormt med krefter. ..

Sender over en virtuell styrkeklem - om du vil ha...

Ja er det som er at jeg vil jo ha han siden jeg har hatt han i så mye. 

Tusen takk for det. Tar imot styrkeklem. :)

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tusen takk. :)

Martine skrev (18 timer siden):

Erstatningsvilkåret

Link

Fikk svar på dagens SMS til advokaten min og han sa jeg ikke trenger stresse med det. At hvis saken når rettsak så kan det fremmes krav om erstatning da. Så da trenger jeg i grunn ikke tenke mer på det. 

Nå skal jeg få skrevet ned hele hendelsen så detaljert som mulig slik at jeg kan friske opp hukommelsen når det evt blir rettsak. Det blir jo ikke før om sikkert sånn 1-1,5 år så da kan ulike detaljer eller rekkefølge på ting gå i surr. Jeg har rett til å lese gjennom avhøret før rettsak, men synes det er bedre å kunne lese gjennom i fred og ro hjemme. 

Også er det ikke mer jeg må gjøre før det evt blir rettsak. 

Glitter skrev (3 timer siden):

Fikk svar på dagens SMS til advokaten min og han sa jeg ikke trenger stresse med det. At hvis saken når rettsak så kan det fremmes krav om erstatning da. Så da trenger jeg i grunn ikke tenke mer på det. 

Nå skal jeg få skrevet ned hele hendelsen så detaljert som mulig slik at jeg kan friske opp hukommelsen når det evt blir rettsak. Det blir jo ikke før om sikkert sånn 1-1,5 år så da kan ulike detaljer eller rekkefølge på ting gå i surr. Jeg har rett til å lese gjennom avhøret før rettsak, men synes det er bedre å kunne lese gjennom i fred og ro hjemme. 

Også er det ikke mer jeg må gjøre før det evt blir rettsak. 

Godt å høre at du fikk svar fra advokaten i dag og at han beroliget deg :) 

Jeg synes du er tøff som anmeldte. Håper bare politiet har sikret nok bevis til at det holder til en rettssak og få han dømt. 

Martine skrev (1 time siden):

Godt å høre at du fikk svar fra advokaten i dag og at han beroliget deg :) 

Jeg synes du er tøff som anmeldte. Håper bare politiet har sikret nok bevis til at det holder til en rettssak og få han dømt. 

Takk. :) Det er noe DNA-bevis, men han kan jo lyve og si det var frivillig. Så det spørs. Men tror det at han etter min mistanke har vært anmeldt for slikt før, at det styrker min troverdighet.

Også er det noe kommunikasjon mellom oss i etterkant samt de har fått journalen fra sykehuset hvor jeg har pratet om det. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...