Gå til innhold

Hvordan stenge privat ufrivillig bankvirksomhet? (Si nei)

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Ja, du kan sikkert finne noen bøker om dette, men jeg tror det beste er om du snakker med noen av de du har rundt deg i helsevesenet - f.eks ruspoliklinikken. Vil tro at du må jobbe med grensesetting, selvhevdelse og selvrespekt når det gjelder å si nei til rus, og da kan du dra nytte av dette også når det gjelder privatøkonomi?

Ja, det må jeg nok jobbe med. Det er også gruppeterapi i tillegg til individuell terapi der jeg skal i rusbehandling. Jeg kan vurdere å ta det opp i gruppe. Det er sikkert mange sånne som jeg låner penger til der og mange som er som meg så det kan bli en bra gruppe. 

Fortsetter under...

Mennesker flest avstår fra konflikt fordi det handler om overlevelse. Altså, hvis alt de gjør er å spørre om tjenester og penger og manipulerer deg til å tro at dere er bestevenner så er det best å bare blokkere dem. Da er de borte vekk.

Glitter skrev (6 minutter siden):

Ja, det må jeg nok jobbe med. Det er også gruppeterapi i tillegg til individuell terapi der jeg skal i rusbehandling. Jeg kan vurdere å ta det opp i gruppe. Det er sikkert mange sånne som jeg låner penger til der og mange som er som meg så det kan bli en bra gruppe. 

Ja, gruppeterapi er bra! Håper det vil funke for deg! Har du fått oppstartsdato?

Vhanja skrev (20 minutter siden):

Du trenger ikke legge det frem som om du ikke vil låne dem penger fordi du ikke stoler på at de vil betale deg tilbake. Du kan heller bare si at du har faktisk ikke råd lenger. Da går det ikke på dem.

Jeg forstår frykten for konflikt og at de blir sure på deg. Men i det lange løp vil du ha det bedre uten kontakt med rusmijløet. Så fakum er at hvis det at du sier nei fører til at noen av dem blir så sure at de kutter kontakten med deg, så er det faktisk det beste som kan skje deg.

Det er sant. Jeg savner ikke å ha kontakt med han jeg ble forgrepet på og har ellers sagt ifra til flere at jeg skal være den som tar kontakt først så hører ikke fra dem heller for det meste. Av de som er i miljøet. Men neste steg må være å blokkere og slette. Jeg skal gjøre det, men tror jeg må få litt hjelp i terapi til å faktisk kutte de båndene. 

Kashmir skrev (20 minutter siden):

Jeg tror du kam bli bedre enn du er, men rusmisbruket må jo opphøre først. Dømmekraften blir jo veldig påvirket av det alene. 

Ja det er sant, men jeg sliter med det samme i perioder med rusfrihet. Jeg bare har en skikkelig veik personlighet på visse områder. Men jeg var sterkere før faktisk. Virker som jeg har blitt mer og mer unnvikende med årene som har gått nå med mye isolasjon og negative opplevelser. 

Everybody skrev (14 minutter siden):

Mennesker flest avstår fra konflikt fordi det handler om overlevelse. Altså, hvis alt de gjør er å spørre om tjenester og penger og manipulerer deg til å tro at dere er bestevenner så er det best å bare blokkere dem. Da er de borte vekk.

Ja. Jeg antar jeg ikke vil bli enda mer alene. De gjør mer enn det, vi har selskap i hverandre, men det er ikke så ofte, men de er som en pauseknapp for meg. 

påskelilje skrev (13 minutter siden):

Ja, gruppeterapi er bra! Håper det vil funke for deg! Har du fått oppstartsdato?

Ja. 13 september. Så straks bare en mnd til. :) Må jo få bestilt flybilletter snart. 

Endret av Glitter

Annonse

Everybody skrev (7 minutter siden):

Virkelig, du har lånt 2000 og han ignorerer deg? For en dust!

Ja. Vet han har fått noe problemer med politiet. Det var første unnskyldning. Så tok jeg på nytt kontakt og nå åpner han ikke meldinger på verken snap eller messenger. Da lurte jeg på om det var politiet som var på hans bruker mtp problemer med politiet, men har fått bekreftet av en annen at han ikke sitter i varetekt..

Endret av Glitter
Everybody skrev (1 minutt siden):

Jeg tror grunnen til at du ikke klarer å si nei og er en people pleaser er pga de psykiske lidelsene dine. Det kan også komme av depresjon. Er du deprimert?

Hm ja. Jeg er ikke deprimert. Men jeg har alltid vært sånn, og ble ikke bedre av å være 9 år i et forhold med psykisk vold. Samt masse mobbing i oppvekst = jeg er livredd for å ikke bli likt. 

Glitter skrev (27 minutter siden):

Jeg skal gå på biblioteket og lete etter bok om grensesetting, selvhevdelse og selvrespekt. @Lillemus kommer du på noe på stående fot? :)

Sorry, og jeg har ikke tilgang til å søke skikkelig heller når jeg sitter hjemme (har ferie) og ikke er på jobb. :) Men de kan helt sikkert hjelpe deg på biblioteket ditt. :) 

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Sorry, og jeg har ikke tilgang til å søke skikkelig heller når jeg sitter hjemme (har ferie) og ikke er på jobb. :) Men de kan helt sikkert hjelpe deg på biblioteket ditt. :) 

Det går fint. 😊 Jeg får ta en tur på biblioteket i løpet av uken. :)

Glitter skrev (9 minutter siden):

Det er sant. Jeg savner ikke å ha kontakt med han jeg ble forgrepet på og har ellers sagt ifra til flere at jeg skal være den som tar kontakt først så hører ikke fra dem heller for det meste. Av de som er i miljøet. Men neste steg må være å blokkere og slette. Jeg skal gjøre det, men tror jeg må få litt hjelp i terapi til å faktisk kutte de båndene. 

Ja det er sant, men jeg sliter med det samme i perioder med rusfrihet. Jeg bare har en skikkelig veik personlighet på visse områder. Men jeg var sterkere før faktisk. Virker som jeg har blitt mer og mer unnvikende med årene som har gått nå med mye isolasjon og negative opplevelser. 

Ja. Jeg antar jeg ikke vil bli enda mer alene. De gjør mer enn det, vi har selskap i hverandre, men det er ikke så ofte, men de er som en pauseknapp for meg. 

Ja. 13 september. Så straks bare en mnd til. :) Må jo få bestilt flybilletter snart. 

Jeg trodde det var i din hjemby. Så du skal reise bort for å være med på rehabiliteringen altså? Det høres jo veldig bra ut, sikkert g odt å komme bort fra det vanlige.

påskelilje skrev (7 minutter siden):

Jeg trodde det var i din hjemby. Så du skal reise bort for å være med på rehabiliteringen altså? Det høres jo veldig bra ut, sikkert g odt å komme bort fra det vanlige.

Jeg ønsket å være i min by, men ble plassert i Narvik. Jeg tror det blir bra å komme seg vekk, men mister jo da mulighet til samvær med mine barn. Og dersom jeg får innvilget paragraf 12-soning så er jeg usikker på om man får permisjon i det hele tatt. Man er jo i teorien i fengsel da selv om det er på institusjon. Men er maks tre måneder i Narvik så det må bare gå. Da kommer jeg hjem senest i midten av desember. Rett i gang med juleforberedelser. 😃

Er sikkert fint i Narvik på høsten, men håper ikke det kommer tjukk snø i oktober alt da. ;)

Jeg skal prate med behandler på ruspoliklinikken om dette også, men hun var syk forrige uke og har sykt barn i dag. Fikk ikke time før om en uke igjen. Men jeg har kommunen i dag så kan prate med han. 

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/kunsten-a-si-nei---med-god-samvittighet-9788242138613?gclid=Cj0KCQjwrMKmBhCJARIsAHuEAPT_dC0Kbo7DxDY1DeD2_c3zcow3OdTQJmIVZRzoVI7vnq1VoyN5yNQaAqBDEALw_wcB

Kanskje denne lydboken, "kunsten å si nei". Fant også en bok om å generelt sett bli mer psykisk sterk blant annet grensesetting ovenfor seg selv. Men jeg trenger jo grensesetting ovenfor andre. Kanskje begge deler. 

Her fant jeg ei bok som virker bra: "Ikke f**n!" 

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/ikke-fn-9788243013360?gclid=Cj0KCQjwrMKmBhCJARIsAHuEAPT9JIsddHEQubkmOW0ajTnKsykv8fpsWkLQ6jEXnV3VppZ_888S57MaAkyuEALw_wcB

Endret av Glitter

Annonse

Glitter skrev (29 minutter siden):

Jeg ønsket å være i min by, men ble plassert i Narvik. Jeg tror det blir bra å komme seg vekk, men mister jo da mulighet til samvær med mine barn. Og dersom jeg får innvilget paragraf 12-soning så er jeg usikker på om man får permisjon i det hele tatt. Man er jo i teorien i fengsel da selv om det er på institusjon. Men er maks tre måneder i Narvik så det må bare gå. Da kommer jeg hjem senest i midten av desember. Rett i gang med juleforberedelser. 😃

Er sikkert fint i Narvik på høsten, men håper ikke det kommer tjukk snø i oktober alt da. ;)

Jeg skal prate med behandler på ruspoliklinikken om dette også, men hun var syk forrige uke og har sykt barn i dag. Fikk ikke time før om en uke igjen. Men jeg har kommunen i dag så kan prate med han. 

Tror dette blir bra for deg, Glitter ❤️ 

Leste akkurat en lang artikkel i Fædrelandsvennen om en som hadde hatt fengselsdom, deretter §12-soning. Tenkte på deg! Mulig det er betalingsmur på den.

Steffens vei fra fengsel til frihet: – Jeg skal vise at det går an å snu på livet. Det skal bli bra denne gangen. - fvn.no

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Passer dette innlegget inn i psykiatri? @Admin

Anonymkode: 9aa5c...885

Hvor ellers? Det handler om mine problemer med å si nei og sette grenser som igjen har psykiske forklaringer. 

påskelilje skrev (38 minutter siden):

Tror dette blir bra for deg, Glitter ❤️ 

Leste akkurat en lang artikkel i Fædrelandsvennen om en som hadde hatt fengselsdom, deretter §12-soning. Tenkte på deg! Mulig det er betalingsmur på den.

Steffens vei fra fengsel til frihet: – Jeg skal vise at det går an å snu på livet. Det skal bli bra denne gangen. - fvn.no

Jeg håper det. ❤️ 

Skal sjekke den ut. Er på vei ut. :)

Lærdommen fra historien din er at når du låner ut penger til andre så er det omtrent det samme som å gi bort pengene. Hvis du ikke er sterk nok til å si nei, så er du neppe sterk nok til å kreve pengene tilbake senere.

Hvis kompisene dine hadde orden i sysakene ville de ikke hatt behov for å låne.

Glitter skrev (20 timer siden):

Fikk akkurat vippet 2500 kr og kommer til å få 2500 kr til om et par dager, som jeg noe motvillig lånte vekk for noen dager siden, men akkurat han er den jeg stoler mest på av alle som låner av meg når det gjelder å betale tilbake. Likevel medfører det stress, og det får meg til å lure på om han respekterer meg. Han sier vi er kjempegode venner, at jeg er en av hans beste. Men jeg føler meg som medavhengig i relasjon til han. Og en muliggjører. 

At jeg er banken til opptil flere folk er et problem jeg må få gjort noe med. Hver gang jeg prøver å si nei så begynner de med at jeg kan stole på de osv osv. Jeg har en som fra 2018 er skyldig meg 15 000 for diverse ting (lang historie, vi var makkere), han som overgrep seg på meg 3000 (de kan jeg nå se langt etter) og en annen jeg har vært i behandling med som jeg helt oppriktig trodde ville betale meg, 2000 kr. Pluss tre til som pleier å låne mindre beløp opp til 1000 kr. Kanskje jeg etter hvert får de 2000, men han ignorerer meg så det spørs, han eks makkeren sier han skal betale. Jeg fikk 4000 i desember etter flere år uten kontakt, han har blitt rusfri og fått dårlig samvittighet, men han har ikke mye penger så er ikke bare bare å betale. Jeg tviler ikke på hans intensjon om å betale. Jeg bare tviler på hans betalingsevne. 

Så nå har dere et bilde av hvordan folk utnytter meg da de tror jeg er rik, jeg er ikke det, men har en buffer, og hvordan jeg ikke klarer å sette grenser. Jeg har jo et ansvar selv. Ser meg ikke som et offer akkurat. 

Hvordan skal jeg lære å si nei? Jeg får det virkelig ikke til. Og bare fordi jeg bor greit og bruker av midlene mine når jeg kjøper dop så tenker de jeg er en god bank. Samt de vet at jeg ikke er typen som setter i gang sanksjoner ved manglende betaling (sende en innkrever og kreve både lånebeløp og renter). 

Før var jeg sånn med sex også. Klarte ikke si nei, og om jeg sa nei så gav jeg etter hvert etter for maset. Der har jeg imidlertid lært å si nei og stå på mitt. Men å bli utnyttet for penger gir den  samme følelsen av å være verdi løs og går ut over selvrespekten min. Og økonomien. 

Fins det noe litteratur angående å sette grenser, hevde seg selv og på den måten lære andre å respektere at sier en nei så betyr det nei. Jeg vet ikke om jeg kan ta dette opp på ruspoliklinikken, men hun har avlyst to uker på rad nå. 

Det er ikke alle som låner av meg som er i rusmiljøet, men de fleste. Jeg blir å kutte kontakten med de da jeg skal holde meg rusfri, men jeg må fortsatt lære å si nei. 

Jeg tror at prosjekt "lære å si nei", fort kan fungere som en utsettelse for kort og godt å si nei. Gi beskjed til de som pleier å låne penger av deg, om at du har bestemt deg for å slutte helt med å låne bort penger. Også holder du fast ved det i tiden som kommer. Du må så tåle at de det gjelder blir sure, men fortsatt holde fast ved det du har bestemt deg for. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...