Gå til innhold

Lysterapilampe (og depresjon, vil det hjelpe å stå ekstra tidlig opp?)

Anbefalte innlegg

Noen som har god erfaring med lysterapilampe om morgenen?

Jeg har tenkt å begynne å stå ekstra tidlig opp for å se om det virker mot depresjon og tenkte det ville være verdt forsøket å våkne opp til lys. 

Står for tiden opp kl 6 på hverdagene, og lurer på å prøve å stå opp enda tidligere, 4-5? Er det en god ide? Noe annet utenom medisiner som er en slags mirakelkur for depresjon bestående av slapphet-tunghet, tiltak-, og interesseløshet. Indre pessimisme. Jeg var nylig full av energi, glede og inspirasjon, så det er litt rart å nærmest forandre personlighet. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
cathlin skrev (1 time siden):

Noen som har god erfaring med lysterapilampe om morgenen?

Jeg har tenkt å begynne å stå ekstra tidlig opp for å se om det virker mot depresjon og tenkte det ville være verdt forsøket å våkne opp til lys. 

Står for tiden opp kl 6 på hverdagene, og lurer på å prøve å stå opp enda tidligere, 4-5? Er det en god ide? Noe annet utenom medisiner som er en slags mirakelkur for depresjon bestående av slapphet-tunghet, tiltak-, og interesseløshet. Indre pessimisme. Jeg var nylig full av energi, glede og inspirasjon, så det er litt rart å nærmest forandre personlighet. 

Da får du vel ikke nok søvn om du står opp kl 04?

Anonymkode: a64a3...132

Drømmeautomat

Instruksjonene jeg fikk for lysterapi: Bruk lampa minst en halvtime så hurtig som mulig etter oppvåkning. Ingenting ble nevnt om at det var et poeng å sto opp tidlig, bortsett fra at det kanskje ikke ville ha så god effekt om man sto opp etter tolv på formiddagen. 

Men wake therapy kan kanskje være interessant for deg: https://en.wikipedia.org/wiki/Wake_therapy

AnonymBruker
cathlin skrev (22 timer siden):

Jeg var nylig full av energi, glede og inspirasjon, så det er litt rart å nærmest forandre personlighet. 

Har du bipolar?

Jeg vurderer også lysterapi og tenkte å kjøpe en denne høsten.

Anonymkode: c9e98...269

Jeg bruker lampe neste hver morgen når det er mørketid, men har ikke lagt merke til noen endring. Bruker denne lampen Lysterapilampe Beurer TL50 LED | Clas Ohlson

Du tenker kanskje på en sånn "våkne opp lampe"?

Annonse

Drømmeautomat
Fionys skrev (7 timer siden):

Jeg bruker lampe neste hver morgen når det er mørketid, men har ikke lagt merke til noen endring.

Sitter du kun ti centimeter unna i minst en halvtime hver morgen da? Med den lampa må du sitte så nær for å få 10 000 lux, som er det som regnes som effektivt. Det er viktig å bruke ei kraftig lampe.

Hvorfor stå opp tidligere enn 06? Hvis du sliter med depresjon eller laber tilstand, så vil flere timer med mørke hjelpe? 

Jeg står opp grytidlig selv, og merker at på vinteren er det så klart tyngre. Vil ikke si det er en fordel med flere timer mørle enn du må. Men lysterapi har jeg ihvertfall hørt at hjelper flere! 

Hvis du likevel vil stå opp 04, så ha en plan for morgenen også. Frokost, tur og evrntuelt trening. 

Endret av Kashmir
Drømmeautomat skrev (På 8.8.2023 den 9.55):

Instruksjonene jeg fikk for lysterapi: Bruk lampa minst en halvtime så hurtig som mulig etter oppvåkning. Ingenting ble nevnt om at det var et poeng å sto opp tidlig, bortsett fra at det kanskje ikke ville ha så god effekt om man sto opp etter tolv på formiddagen. 

Men wake therapy kan kanskje være interessant for deg: https://en.wikipedia.org/wiki/Wake_therapy

Takk for informasjonen! Har du en lampe å anbefale?

Marye skrev (8 timer siden):

Jeg hadde god effekt av lyslampe som sakte økte lyset og hadde alarm som sakte pep. Skal kjøpe meg det igjen.. siden jeg jobbet og må opp på morgenen

Så bra at du jobber! Trives du?

Kashmir skrev (8 timer siden):

Hvorfor stå opp tidligere enn 06? Hvis du sliter med depresjon eller laber tilstand, så vil flere timer med mørke hjelpe? 

Jeg står opp grytidlig selv, og merker at på vinteren er det så klart tyngre. Vil ikke si det er en fordel med flere timer mørle enn du må. Men lysterapi har jeg ihvertfall hørt at hjelper flere! 

Hvis du likevel vil stå opp 04, så ha en plan for morgenen også. Frokost, tur og evrntuelt trening. 

Jeg vet ikke, har hørt at å stå tidlig opp motvirker depresjon. Har hatt klokka på 5 siste dager men ikke klart å stå opp før 6. 

Annonse

90tallsbarn skrev (43 minutter siden):

Jeg har en, men skjønner ikke helt hvordan den skal brukes uten å bli blendet?! Du kan jo ikke ha lyset direkte på deg? Jeg kjenner noen som har veldig god effekt. 

Den skal lyse ned mot deg, samtidig som du skal ha lyset tett på. Du kan f.eks være på mobil/pc som vanlig. Jeg pleier å ha den på stuebordet når jeg bruker den. Sitter på gulvet, inntil sofaen. Får lyset ned på ansiktet.

Anonymkode: c9e98...269

Drømmeautomat
cathlin skrev (På 9.8.2023 den 18.43):

Takk for informasjonen! Har du en lampe å anbefale?

Jeg har denne, Lumie Brazil Lightbox https://www.skousen.no/personlig-pleie/sunnhet/lysterapi/product/lumie-brazil/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc

Var den jeg fikk anbefalt av psykiater ved bipolarteam. Det må nok ikke være akkurat denne, men det sentrale er at lampa har en styrke på 10 000 lux eller mer. Skal man slippe å sitte klin inntil lampa må den være ganske kraftig, med denne kan man sitte 35 cm unna. 

Drømmeautomat skrev (På 9.8.2023 den 10.09):

Sitter du kun ti centimeter unna i minst en halvtime hver morgen da? Med den lampa må du sitte så nær for å få 10 000 lux, som er det som regnes som effektivt. Det er viktig å bruke ei kraftig lampe.

Ja jeg har brukt lampa riktig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...