Gå til innhold

Konsekvens av PF-diagnose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg tror jeg oppfyller kriteriene til å få en PF-diagnose etter kriteriene i ICD 11. Jeg har betydelige vanskeligheter ift. arbeid og utdanning som konsekvens og går på AAP.

Jeg vil bli så frisk som mulig og for å få det til tror jeg ikke at jeg kan jobbe 100% med det første om noen gang.

For å få krav på trygdeytelser må man vel ha en diagnose av noe slag som forklarer uførheten, men jeg lurer på om en slik diagnose kan få noen negative konsekvenser for meg? Jeg er klar over at enkelte yrker faller bort, men det får ikke konsekvenser for de typer jobber jeg kommer til å ha uansett. Noen?

Anonymkode: 252a0...620

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474416-konsekvens-av-pf-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvilken type PF du tror du har, men enkelte er det jo knyttet en del stigmatisering til. 

Ellers vil konsekvenser være at du ikke kan tegne uføreforsikring. Eller du kan, men da vil uførhet grunnet psykisk sykdom være ugyldig grunn til utbetaling. Hvis du allerede har forsikring og det ikke er dokumentert psykisk sykdom før forsikringen ble tegnet så vil du få forsikringen utbetalt ved uførhet.

Ut over det vil jo en konsekvens være at du vil få rettigheter mtp behandling i spesialisthelsetjenesten. I hvert fall i utgangspunktet. DPS er jo ganske presset og så mye som 1 av 3 får avslag mener jeg å huske. Men kilde til det tallet har jeg ikke. Men med feks emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse vil jeg tro man er ganske sikret å få plass. Da kan du få både individuell behandling og gruppeterapi som går over et par år noen steder. Tilbudet er variabelt fra sted til sted. 

En konsekvens er jo dermed at du får mulighet til å bli bedre. Min behandler sa at svært mange med EUPF blir fra diagnosetidspunktet i løpet av 10 år så bra at diagnosen tas vekk. Jeg har hatt diagnosen i seks år og vil si jeg er frisk nok til å få den fjernet, men psykiatrien er avventende på det. Fordi jeg har perioder med tilbakefall. 

Endret av Glitter
AnonymBruker

Har mer i retning tilbaketrukket/engstelig PF. De har jo endret veldig på kategoriseringen i den nye ICD-en.

Jeg har gått i behandling hos BUP og senere VOP siden jeg var 10 år. Fra og til. Er i tyveårene nå så den uføreforsikringa er vel ganske kjørt tenker jeg.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg tror jeg oppfyller kriteriene til å få en PF-diagnose etter kriteriene i ICD 11. Jeg har betydelige vanskeligheter ift. arbeid og utdanning som konsekvens og går på AAP.

Jeg vil bli så frisk som mulig og for å få det til tror jeg ikke at jeg kan jobbe 100% med det første om noen gang.

For å få krav på trygdeytelser må man vel ha en diagnose av noe slag som forklarer uførheten, men jeg lurer på om en slik diagnose kan få noen negative konsekvenser for meg? Jeg er klar over at enkelte yrker faller bort, men det får ikke konsekvenser for de typer jobber jeg kommer til å ha uansett. Noen?

Hvorfor tenker du at du vil bli friskere om du ikke jobber?

AnonymBruker

Med dine utfordringer er ulempene ved å få en diagnose langt lavere enn fordelene. Du mener diagnosen er årsak til et lavt funksjonsnivå og et liv utenfor arbeidslivet. Riktig diagnose og behandling vil dermed være et gode som kan hjelpe deg tilbake i arbeidslivet. Diagnosen er synlig for ytterst få og du behøver vel ikke kringkaste den om du ikke vil. Sånn kan du unngå eventuelt stigma 

Anonymkode: 63ca3...296

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med dine utfordringer er ulempene ved å få en diagnose langt lavere enn fordelene. Du mener diagnosen er årsak til et lavt funksjonsnivå og et liv utenfor arbeidslivet. Riktig diagnose og behandling vil dermed være et gode som kan hjelpe deg tilbake i arbeidslivet. Diagnosen er synlig for ytterst få og du behøver vel ikke kringkaste den om du ikke vil. Sånn kan du unngå eventuelt stigma 

Anonymkode: 63ca3...296

Du tror ikke at å "kringkaste" diagnoser heller fører til mindre stigma? 

stjernestøv skrev (32 minutter siden):

Ikke alle klarer å jobbe? 

Nei, det stemmer jo - men jeg tror man skal være forsiktig med å tro at tilbaketrekning fra arbeidslivet bidrar til bedring av unnvikende personligshetsproblematikk. Trådstarter skrev at målet var å bli friskest mulig. 

AnonymBruker

Jeg klarer ikke å være sosial så lenge av gangen og blir fort veldig sliten av det. På en sånn måte at det tar dager å hente seg inn igjen. Fulltidsjobb er ikke kompatibelt med det om jeg skal ha noenlunde livskvalitet ved siden av. Men ingen jobb er heller ikke bra. Akkurat nå er deltid + frivilligher og slikt når overskuddet er der en mye bedre måte å ha det på.

stjernestøv
frosken skrev (1 time siden):

Nei, det stemmer jo - men jeg tror man skal være forsiktig med å tro at tilbaketrekning fra arbeidslivet bidrar til bedring av unnvikende personligshetsproblematikk. Trådstarter skrev at målet var å bli friskest mulig. 

Ok. Det vet jeg ikke nok om. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...