Gå til innhold

Privat psykiater har en sjeselong på kontoret;

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Traumer?

Anonymkode: d181a...a75

Jeg tror du misforsto svaret mitt tidligere i tråden, eller jeg formulerte meg feil. Jeg mente at noen ikke vil ligge på grunn av tidligere traumer. Det er ikke uvanlig å føle seg mer hjelpesløs når man ligger heller. 

AnonymBruker
kupton skrev (12 timer siden):

De fleste kommer seg gjennom det uten traumer. 

Heldigvis😅misforståelse her da jeg lurte på om vedkommende lå på benk pga traumer. Har du sjeselong på kontoret eller jobber du i det offentlige?

Jeg var hos en privat psykolog da jeg var 18. Jeg måtte ligge på en sjeselong imens han satt ved hodeenden min så jeg ikke kunne se han. Så skulle jeg fortelle om alt i livet som var galt og det eneste han sa i løpet av timen var hmmm, offfff, mmmm. Svært lite hjelpsomt da jeg fikk følelsen av at det liksom var så synd i meg med all denne offingen. I tillegg følte jeg meg svært forsvarsløs og sårbar liggende på rygg slik i en sånn setting. 

Jeg dro ikke tilbake på en tredje time og oppsøkte ikke hjelp før jeg var 26 igjen fordi jeg trodde det var sånn det var hos alle psykologer. Og da ble hjelpen påtvunget meg og ikke fra mitt initiativ. 

Er det dette som er psykodynamisk terapi ala Freud? Er det virkelig noen dette funker for? Jeg trenger en sparringspartner som både hører og forstår meg, men som kommer med innspill og at vi har en samtale framfor at jeg holder en monolog. Skulle jeg gå i sånn terapi hvor terapeuten ikke er aktivt deltakende så kan jeg like gjerne sitte hjemme med skriveboken. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Jeg var hos en privat psykolog da jeg var 18. Jeg måtte ligge på en sjeselong imens han satt ved hodeenden min så jeg ikke kunne se han. Så skulle jeg fortelle om alt i livet som var galt og det eneste han sa i løpet av timen var hmmm, offfff, mmmm. Svært lite hjelpsomt da jeg fikk følelsen av at det liksom var så synd i meg med all denne offingen. I tillegg følte jeg meg svært forsvarsløs og sårbar liggende på rygg slik i en sånn setting. 

Jeg dro ikke tilbake på en tredje time og oppsøkte ikke hjelp før jeg var 26 igjen fordi jeg trodde det var sånn det var hos alle psykologer. Og da ble hjelpen påtvunget meg og ikke fra mitt initiativ. 

Er det dette som er psykodynamisk terapi ala Freud? Er det virkelig noen dette funker for? Jeg trenger en sparringspartner som både hører og forstår meg, men som kommer med innspill og at vi har en samtale framfor at jeg holder en monolog. Skulle jeg gå i sånn terapi hvor terapeuten ikke er aktivt deltakende så kan jeg like gjerne sitte hjemme med skriveboken. 

Det høres fryktelig ut. Jeg hadde aldri gått tilbake dit heller. 

AnonymBruker
frosken skrev (14 timer siden):

Synes du at det hjalp deg?

Ja absolutt. Jeg møtte meg selv kan du si. Ikke min psykiaters ansikt. Ble veldig godt kjent med mitt indre, mine traumer, min historie, mitt selv. Senere har jeg gått i kognitiv terapi. Det hjalp for andre ting. Det spørs hva en trenger hjelp for, men det er en tidkrevende form, absolutt. Og krever mye av deg. 

Anonymkode: 527e0...c83

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg har som i andre innlegg her sagt gått i psykodynamisk terapi, og han var absolutt deltakende. Noen ganger empatisk, andre ganger konfronterende, utspørrende, forstående ja alt en god sparringspartner skal være. Pluss at han hjalp med medisiner og. Og at jeg var sårbar var en viktig del av det hele. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har som i andre innlegg her sagt gått i psykodynamisk terapi, og han var absolutt deltakende. Noen ganger empatisk, andre ganger konfronterende, utspørrende, forstående ja alt en god sparringspartner skal være. Pluss at han hjalp med medisiner og. Og at jeg var sårbar var en viktig del av det hele. 

Ok. Kanskje det ikke var psykoterapi han der psykologen jeg gikk til praktiserte? 

@kupton ref mitt innlegg om min første opplevelse med psykolog og sjeselong og meget passive tilnærming som la opp til enveiskommunikasjon, og kanskje at en ved å ligge og snakk og reflektere kun med respons som tilsa aktiv lytting, men ikke deltakelse, skulle selv finne fram til svar, løsninger og selv skjønne hva en må gjøre. Hva slags terapiretning synes du dette høres ut som? Har hørt om andre som har møtt behandlere som kun sier uff, hmmm, og kanskje innimellom den klassiske "hva følte du da" og "det må ha vært veldig tungt" uten å komme med videre innspill. 

Skal man liksom få noe ut av den type terapi? Eller hva tenker du? Er der kanskje ikke en spesifikk terapiretning, men heller behandlere som kommer til kort? Jeg har hatt en hva følte du da-behandler og det gav ikke meg så mye å fortelle hva jeg følte i hver time. Min tidligere behandler spurte meg aldri hva jeg følte da også bare lytte og validere. Jeg trengte ikke at noen sa at det skjønner jeg var tungt også ikke komme med mer utdypende svar. Jeg trengte å snakke om ting som hadde skjedd, sette det i sammenheng med reaksjonsmønstre, en som var stødig og standhaftig når jeg fikk et sammenbrudd så jeg ikke valgte å flykte fra situasjonen, en som realitetsorienterte og som utfordret. Og som visste å spille på min humor, for det er viktig for meg å ventilere sånn. Ikke bare jatte med, men komme med innspill som fikk meg til å reflektere og forstå. Øke min selvinnsikt, for hvordan skal en oppnå økt innsikt uten å få respons og tilbakemeldinger på det en sier og gjør?. Samt konkrete råd mtp hvordan håndtere det vanskelige. For det vanskelige forsvinner ikke av å ligge på en divan og holde en monolog. Jeg hadde heldigvis den behandleren jeg beskrev i 5,5 år. 

Hvis den metoden er en terapiretning hva er navnet på den og har den dokumentert effekt? Min mor gikk til samme psykolog etter skilsmissen og hun gikk til han en tid. Men mulig alt hun trengte var noen som lyttet. 

Jeg skjønner bare ikke hva den type passiv tilnærming skal hjelpe mot. Det må jo være personer som bare trenger å lufte hodet sitt uten at det er noe komplisert eller alvorlig slik at en ikke trenger tilbakemeldinger med faglig tyngde? Isåfall kan man jo bare snakke med en venn? Jeg som venn gir langt mer tilbakemeldinger enn hmmm og offf, så jeg vil påstå at i mange tilfeller er faktisk venner bedre enn å gå hos psykolog med sånn en passivitet.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du sjeselong på kontoret eller jobber du i det offentlige?

Jeg jobber nå i det private. Verken nå eller tidligere har jeg hatt sjeselong på kontoret. Jeg har utdanning i psykodynamisk behandling, men ikke i psykoanalyse som er den ekstreme varianten av psykodynamisk terapi. Derimot har jeg hatt tilgang til kontor med sjeselong (eller lignende) som jeg har brukt i forbindelse med hypnose.

AnonymBruker
kupton skrev (35 minutter siden):

Jeg jobber nå i det private. Verken nå eller tidligere har jeg hatt sjeselong på kontoret. Jeg har utdanning i psykodynamisk behandling, men ikke i psykoanalyse som er den ekstreme varianten av psykodynamisk terapi. Derimot har jeg hatt tilgang til kontor med sjeselong (eller lignende) som jeg har brukt i forbindelse med hypnose.

I alle dager. Jobber du som lege på en jobb hvor du er lege også hjelper du andre av din kunnskap på forum? Du er på jobb 24/7? 

Anonymkode: 38af3...276

AnonymBruker
kupton skrev (36 minutter siden):

Er ikke hypnose bare noe tull? Ser for meg det er som hun der fra åndens makt noe sånt. 

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (40 minutter siden):

Hypnotiserte du pasienten? 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hypnotiserte du pasienten? 

Ja, i enkelte tilfeller. I hovedsak brukte jeg det som en metode for at pasienten skulle lære selvhypnose. Vanligvis for å kunne lære seg å sovne "på kommando". Det er svært praktisk å kunne. F.eks kan jeg, om jeg blir trøtt under bilkjøring, svinge til side på en egnet plass, bestemme meg for å sove 20 min - så sovne nærmest umiddelbart og våkne etter den tid jeg har bestemt på forhånd.

Har også brukt det på noen andre indikasjoner.

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

Ja, i enkelte tilfeller. I hovedsak brukte jeg det som en metode for at pasienten skulle lære selvhypnose. Vanligvis for å kunne lære seg å sovne "på kommando". Det er svært praktisk å kunne. F.eks kan jeg, om jeg blir trøtt under bilkjøring, svinge til side på en egnet plass, bestemme meg for å sove 20 min - så sovne nærmest umiddelbart og våkne etter den tid jeg har bestemt på forhånd.

Men dette virker ikke på alle? Hva er meningen at dette skal virke for? Sovne på kommando under terapi? Hva skal pasienten lære under terapien? Å sovne? 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men dette virker ikke på alle? Hva er meningen at dette skal virke for? Sovne på kommando under terapi? Hva skal pasienten lære under terapien? Å sovne? 

De skal lære å sovne når de ønsker det. Vanligvis hjemme på kveldstid. Det er en stor del av pasientene i psykiatrien som har vansker med søvnen.

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

De skal lære å sovne når de ønsker det. Vanligvis hjemme på kveldstid. Det er en stor del av pasientene i psykiatrien som har vansker med søvnen.

Hvordan kan jeg lære meg å sovne på kvelden? Kan du lære meg det sånn at jeg slipper å oppsøke en psykolog?

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Hvor lærte du dette ? Selve metoden. Er mange skeptiske til hypnose av pasientene dine?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...