Gå til innhold

Røyka for et par dager siden, og denne gangen virket det

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Min exmann ble det og var det resten av livet.  Trist, men sant.
Vi ble skilt og barna våre hadde ingen kontakt med ham før de ble voksne og han var fremdeles syk.  Han brukte aldri sterkere stoffer.  Men han hadde antagelig anlegg for det.

Jeg tror de fleste vil klare seg bra med et lite/middels forbruk.  Men tror at med en psykisk diagnose burde man kanskje la være.

Anonymkode: 98872...da3

Hvor går grensa for en psykisk diagnose? 

Fortsetter under...

Jeg har blitt psykotisk av hasj, men da i kombinasjon med amfetamin. Man vet aldri hvordan akkurat den hasjen man har er. Det er alt fra at man bare blir flirfull, blir trøtt til at det gjør en paranoid eller psykotisk. 

Jeg har blitt sugd inn i en paralell virkelighet uten at jeg var psykotisk, men måtte ringe en kompis og få han til meg. Jeg har også blitt sånn psykotisk at jeg trodde alle rundt meg var uekte, jeg var panisk redd og spurte hele tiden om de var ekte. Hadde de ikke passet på meg de 12 timene det tok å få meg til å sove det av meg kunne det gått ille. Jeg gikk ut i bare støvlene midt på kalde vinteren for å flykte, men de hentet meg inn igjen. 

Vanligvis går det dog bra uten slike opplevelser, men man vet aldri. Og jeg har merket at jeg har lavere terskel for paranoia, psykotiske symptomer og psykose enn det mesteparten av de som har vært rundt meg har. Men jeg har ikke blitt varig psykotisk. Den lengste har vart i en uke. Ellers har jeg vært ute av det etter en natt søvn. Men plutselig en dag kommer en ikke ut av det. 

Har blitt psykotisk av alkohol også, men mest de andre rusmidlene. 

Men kun én gang har det vært en sånn skikkelig skremmende psykose hvor verden blir helt falsk og forvridd og det var da jeg ble akutt psykotisk av tre-fire trekk av en sterk hasj. 

UtakknemligDiva
Everybody skrev (1 time siden):

Røyker helsepersonell i psykiatrien jays? De har jo bra psyke så de blir sikkert ikke psyke av det.

Det lukter, så jeg tviler på at de gjør det på jobb. Men jeg vet om folk som jobber i helse som tar eller har tatt medisiner fra jobben😜 og brukt det på hjemmefester blandt annet.

Annonse

Everybody skrev (8 timer siden):

Røyker helsepersonell i psykiatrien jays? De har jo bra psyke så de blir sikkert ikke psyke av det.

Kompisen min er psykiatrisk sykepleier og han jobbet i rus og psykiatri og han både drakk og røyket mye på fritiden. I den grad at jeg vil si han hadde et misbruks-problem. Men det hjalp å få dame. Nå er ikke hyppigheten eller fokuset på rus like stort lenger. Selv om han nok drikker mer enn anbefalt mengde fortsatt. Og jeg er for øvrig helsepersonell selv som jobbet i rus og psykiatri og begynte å gli inn i alkoholmisbruk da jeg enda var i jobb, mens illegale rusmidler begynte jeg med da jeg hadde vært sykemeldt en stund. 

Mange legestudenter bruker Ritalin i forbindelse med å lese til eksamen, vet ikke med psykologstudenter. 

På mitt psykiatriske sykehus er det en lege som ble rusavhengig selv om han var i jobb. Han delte sin historie med oss beboere på en rusinstitusjon. Han kom seg ut av det og jobber som overlege. Vet ikke hvilken avdeling da jeg kun har møtt han et par ganger under paragrafvurdering så har jo ikke spurt hvor han nå jobber når det ikke er på Fossum lenger. 

Også kjenner jeg en helsefagarbeider som røyker. 

Det er flust av folk i helsesektoren som ruser seg. På lik linje som at mange utenfor helsesektoren ruser seg. Jeg aner ikke om helsepersonell ruser seg mer eller mindre enn resten av befolkningen, men at det skjer er åpenbart, det bare skjer veldig i skjul. 

Jeg lurer mer på hvor høy forekomsten er blant politi da jeg vil tro de vil få oppsigelse hvis de blir tatt i å ha brukt illegale rusmidler. Med mindre de beskytter sine egne og skyver det under teppet. Men jeg har feks aldri møtt en politi på byen på sin fritid med øl i hånden. Jeg tror de holder seg unna sånt. Eller jeg møtte en på festival som var godt bedugget som jeg pratet med. Men de kan liksom ikke drikke seg så full at de havner i trøbbel eller er så full at de må tas vare på av sine kolleger. Tror de synes det er ubehagelig å treffe på "kjenninger" på byen. I mitt tilfelle var det politimannen som tok kontakt med meg for å rose meg for en så positiv utvikling. 

Men for øvrig mistet jeg jobben jeg var sykemeldt fra da jeg ikke kunne ha en jobb i rus og psykiatri når jeg selv var i rusbehandling. Jeg mistet ikke ansettelsesforholdet, men planen var omplassering. Så rusmisbruk er ikke lov. Dvs er en I aktiv rus så har en ikke lov til å praktisere yrket sitt. Men aktiv rus er jo mer enn å røyke en J. 

Hvorfor tenker du at helsepersonell er perfekt uten psykiske problemer, ikke bruker rus og ikke gjør menneskelige feil? Jeg forstår ikke om du er sarkastisk eller om du oppriktig tenker det er sånn. De er ikke perfekte. Én psykiater har jo i senere tid blitt anklaget for seksuelt overgrep mot ikke pasient, men psykisk syk yngre kvinne med anoreksi. Om det er tilfellet er vel ikke konkludert med ennå. En psykiater jeg hadde som vær svært grei mot meg, blir omtalt som en arrogant narssisist av andre og at han fikk smekk på fingrene i en klagesak fra en pasient hvor han skal ha vært rimelig ufin og tatt en kopp te og drylet i veggen. Han var ikke sånn mot meg, mot meg ble han følelsesmessig engasjert så jeg fikk litt spesiell behandling, men jeg har hørt nok fra mange nok pasienter til å vite at han har noen uheldige sider. Han er ikke tålmodig nok og nå har han byttet spesialisering. Og han har den effekten på meg hvor jeg får behov for å booste egoet hans og jeg bryr meg hva han synes om meg. Skammen over å møte han gang på gang på ortopedisk etter alvorlig selvskading var det som gjorde at jeg i februar klarte å si til han at dette var siste gangen. Nå er jeg ferdig. For det var for skamfullt å treffe han sånn. Han ble kritisert for måten han behandlet meg og der satte ledelsen en stopper etter 7 mnd, og han har blitt mye kritisert for utidig behandling av forskjellige pasienter som må ha trigget noe i han. 

Det kryr av helsepersonell som ikke er perfekt, som lar seg trigge av pasienter framfor å holde fatningen, som har psykiske problemer, som ruser seg eller som slår samboeren før den går på jobb i alternativ til vold. I politiet skal det visst være en høyere andel enn ellers i befolkningen som bedriver vold i nære relasjoner. Så merkelig. Den ene dagen anmelder de en mann for vold mot sin kone og den neste dagen er det politibetjenten selv som slår. Teorien er at politiet tiltrekker seg maktsyke mennesker. Men jeg personlig som nok har et tresifret antall møter med politiet har aldri opplevd dem som maktsyke. Har aldri blitt utsatt for fysisk makt når det ikke har vært nødvendig, hver gang har bruken av makt vært min feil. Så disse maktsyke politifolkene holder ikke til her i hvert fall. 

Uansett helsepersonell og politiet er bare mennesker de også. Men visse forventninger er det til helsepersonell og politi også på deres fritid. Det innebærer blant annet rusmisbruk. En sykepleier i aktiv rus får ikke komme på jobb for så å administrere medikamenter. Samt at på noen avdelinger slik som akuttmottaket/traumeteamet. Da kan man ikke være treg i hoder fordi man satt og røyket seg stein og drakk alkohol kvelden før. Man må være skjerpet og jobbe raskt. Hvis de regner feil når de skal trekke opp 10 mg morfin som eksempel slik at de litt i svime trekker opp 30 så kan det bli farlig. Akkurat morfin er vel ganske rett fram det husker man. Tror det var 10 mg/ml, men andre medikamenter må man regne på for å finne rett dose. Samme det. Poenget var bare at man risikerer autorisasjonen sin ved å bedrive rusmisbruk som feks sykepleier. Hvis det kommer fram at man går i bakrus eller enda verre ruset på hasj og amfetamin på jobb, så vil de i beste fall bli permittert med beskjed om behandling og så signere avtale om regelmessig rustesting. I verste fall mister en både jobb og autorisasjon. Jeg har beholdt min for jeg ble sykemeldt før jeg begynte å ruse meg og styre sånn. Så jeg har ikke praktisert som sykepleier som en person med et aktivt rusmisbruk så den egnetheten har ikke vært relevant å vurdere. Men jeg er jo et eksempel på hvor skakkjørt msn kan være selv om man er helsepersonell. Og den dagen jeg kanskje skal jobbe som sykepleier i rusomsorgen igjen så har jeg jo fortsatt bipolar lidelse, autisme og rusavhengighet (i remisjon), men det er ikke nødvendigvis noe jeg deler med pasienter. Det kan hende da, for antar jeg i tillegg til sykepleier vil ha rolle som erfaringskonsulent og da er det vanlig å være relativt åpen. Men det er altså ikke sånn at jeg må være 100% frisk med null diagnoser for å jobbe som helsepersonell igjen. Min venninne fortalte om en godt voksen mann, psykiater og bipolar 1. Han var manisk og prøvde hele tiden å være behandler til de andre pasientene. 😃 Når han ikke var manisk så var han sikkert i full stand til å være psykiater. Hva hadde du tenkt om din psykiater sa hn er bipolar, har hatt rusmisbruk eller at grunnen til at hn var sykemeldt i 6 mnd var fordi hn ble psykotisk og nå gikk på antipsykotiske medisiner? Hadde du tenkt vedkommende var menneskelig, men fortsatt like godt i stand til å behandle deg som før, eller ville du tenkt at vedkommende ikke lenger er egnet, eller du hadde begynt å se etter tegn på sykdom? 

90tallsbarn skrev (7 timer siden):

Det lukter, så jeg tviler på at de gjør det på jobb. Men jeg vet om folk som jobber i helse som tar eller har tatt medisiner fra jobben😜 og brukt det på hjemmefester blandt annet.

Angående å ta medisiner fra jobben så er det bare sykepleiere og vernepleiere som har mulighet til å gjøre det da kun de har tilgang på medisineommet og hver tur inn på medisineommet registreres så når det allerede samme eller neste dag oppdages (det føres narkotikaprotokoll det vil si for hvert uttak skal medisinen telles, det skal føres opp i permen og det skal signeres av den som tok medisinen og en som kontrollerer det, så så snart noen skal ha Ritalin igjen så blir det oppdaget fordi det er et avvik i regnskapet) så er det bare å se på hvem som var inne på medisinrommet dagen etter klokkeslett for sist registrering av uttak, for det vil være snakk om 1-10 stk alt ettersom hvor stor avdeling. Så er det bare å be hele gjengen om en narkotest (de uskyldige vil jo gjøre det frivilling og de som ikke vil er jo mistenkt og da kan arbeidsgiver/politiet kreve det på bakgrunn om mistanke) også finner man synderen/e. Med andre ord veldig dumt å gjøre. Man kunne ført et falsk regnskap, men mtp at det skal dobbeltkontrolleres og det i tillegg skal oppføres i pasientens signeringsliste for gitt medisin så vil noen raskt merke at pasienten har fått mer medisiner enn hva som er forordnet eller at i narkotikapermen så står navnet til pasienten flere ganger, og da er det jo bare å spørre de to noldusene som har kvittert det ut. Minst en av de er den skyldige. 😛 Systemet er såpass nøye at det å stjele medisiner (da tenker jeg på A og B-preparater fordi C-preparater føres det ikke regnskap over, men det er jo ikke noe å ruse seg på der) vil bli oppdaget rimelig kjapt. Det er mulig det skjer at noen stjeler, men så snart det oppdages hvem det var så står de uten jobb, uten autorisasjon og sannsynligvis også en politianmeldelse for tyveri og en sånn sak medfører nok fengsel da det er skjerpende at en misbruker den tillitt og ansvsar stillingen medfører. Høres mer ut som en historie som ikke er helt sann, at det egentlig er skaffet på gata, men hvem vet. De er passe dum i så fall. Selv om jeg er rusavhengig  så hadde ikke det falt meg inn. På samme måte som at jeg ligger unna ungens ADHD-medisin. Kunne forsynt meg hadde det ikke vært for at etter hvert ville det oppdages da jeg ville bli tom før tiden noe legen sjekker før han skriver ut ny resept. Men hvis en hel avdeling inkludert enhetslederene er med på det kan det vel gå, men da vil kanskje etter hvert apoteket reagere på det høye forbruket i forhold til andre avdelinger hvis hele avdelingen forsyner seg. Meget usannsynlig scenario. 😅 

Nei så lenge sykepleiere/vernepleierene er litt våken så vil avvik i beholdningen oppdages samme dag eller dagen etterpå. Hvis alle bare signerer uten å faktisk kontrollere det så er det et alvorlig avvik på arbeidsplassen. Så finner det ikke helt sannsynlig at de du kjenner forsyner seg av A og B-preparater fra jobben uten at noen oppdager det. Da er det noe svært slurvete på gang. 

Vil være litt enklere på apoteket for der telles ikke hele beholdningen for hver utleverte pakke. Da kan det ta alt fra noen dager til noen uker før det oppdages at det mangler noe og ingen vil kunne vite hvilken dag det ble stjålet og en kan ikke begrense det til kun noen få som har vært registrert inne på medisinrommet da vil alle som jobber der og til og med postmannen og vaskeren som begge går bak disken være mistenkt.

Everybody skrev (9 timer siden):

Nei. Hvis de er påvirket så mister de jobben, som alle andre jobber. 

Anonymkode: 0e641...a45

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei. Hvis de er påvirket så mister de jobben, som alle andre jobber. 

Jo er mange helsepersonell som røyker på fritiden. Det foregår ikke stikkprøver med narkotikatesting så med mindre en ser tydelige tegn og symptomer så vil det ikke bli oppdaget. Hvis min kompis som er sykepleier blir tatt når hasjen sendes til han i posten noe som er usannsynlig, da kan politiet være truende til å varsle arbeidsgiver da det er krav om en viss edruelighet for å jobbe som sykepleier. Men hvis han ikke har vært eller blitt oppfattet som ruset på jobb så kan det være han slipper unna med å signere en narko-test-avtale som vil si at arbeidsgiver kan kreve regelmessig rustesting med stikkprøver. Men akkurat i rusomsorgen er det nulltoleranse for at ansatte ruser seg så der vil en i større grad risikere å miste jobben. Men helt firkantet er de nok ikke. Er forskjell på å røyke en gang i måneden eller røyke hver kveld en ikke er på seinvakt. Førstnevnte vil kanskje ikke miste jobben, bare få pålegg om at det opphører, mens den andre er det jo rusmisbruk når det er så hyppig. Det er krav om 2-5 år avhengig av hvor (stat, kommune, privat) som rusfri før en rusavhengig kan jobbe i rusomsorgen. Mange helsepersonell har mistet jobben pga rus, men likevel beholdt autorisasjonen slik at de etter behandling og en viss tid som rusfri har fått jobb igjen.

Er jo bare fint med helsepersonell som har erfaring med rus, da kan de bedre hjelpe rusmisbrukere. Jeg er sikkert litt sarkastisk når jeg sier at alle behandlere har bra psyke, kanskje litt fordi jeg aldri har møtt noen behandlere som har hatt psykisk sykdom selv eller vært i samme situasjon selv.

Glitter skrev (2 timer siden):

Jo er mange helsepersonell som røyker på fritiden. Det foregår ikke stikkprøver med narkotikatesting så med mindre en ser tydelige tegn og symptomer så vil det ikke bli oppdaget. Hvis min kompis som er sykepleier blir tatt når hasjen sendes til han i posten noe som er usannsynlig, da kan politiet være truende til å varsle arbeidsgiver da det er krav om en viss edruelighet for å jobbe som sykepleier. Men hvis han ikke har vært eller blitt oppfattet som ruset på jobb så kan det være han slipper unna med å signere en narko-test-avtale som vil si at arbeidsgiver kan kreve regelmessig rustesting med stikkprøver. Men akkurat i rusomsorgen er det nulltoleranse for at ansatte ruser seg så der vil en i større grad risikere å miste jobben. Men helt firkantet er de nok ikke. Er forskjell på å røyke en gang i måneden eller røyke hver kveld en ikke er på seinvakt. Førstnevnte vil kanskje ikke miste jobben, bare få pålegg om at det opphører, mens den andre er det jo rusmisbruk når det er så hyppig. Det er krav om 2-5 år avhengig av hvor (stat, kommune, privat) som rusfri før en rusavhengig kan jobbe i rusomsorgen. Mange helsepersonell har mistet jobben pga rus, men likevel beholdt autorisasjonen slik at de etter behandling og en viss tid som rusfri har fått jobb igjen.

Ja men selv om noen gjør det er det ikke lov for det om. De er dårlige rollemodeller om de holder på med en ting på fritiden og en ting på jobb. Det er dobbelmoral. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja men selv om noen gjør det er det ikke lov for det om. De er dårlige rollemodeller om de holder på med en ting på fritiden og en ting på jobb. Det er dobbelmoral. 

Ja det sier jeg ikke noe på. Det er derfor ansatte som blir tatt I å ha et betydelig rusbruk mister jobben sin. Evt får muligheten til rusbehandling og avtale or stikkprøver for rusmidler. Jobber man i russektoren så mister man den for det er krav om års rusfrihet før de får jobbe i rusomsorgen igjen. Der jeg var i rusbehandling ble jeg oppfordrer til å komme tilbake om 5 år for å søke jobb. De har ganske lenge. I kommunen er det to år. 

Endret av Glitter

Annonse

Everybody skrev (20 minutter siden):

Er jo bare fint med helsepersonell som har erfaring med rus, da kan de bedre hjelpe rusmisbrukere. Jeg er sikkert litt sarkastisk når jeg sier at alle behandlere har bra psyke, kanskje litt fordi jeg aldri har møtt noen behandlere som har hatt psykisk sykdom selv eller vært i samme situasjon selv.

Ja det blir sett på som en resurss å ha hatt erfaring med avhengighet. De ansetter gjerne tidligere rusmisbrukere, men de kan ikke være i aktiv rus. De må ha vært rusfri I noen år. 

Ok. Ja, men det kan jo være de holder det godt skjult hvordan de har det. Sønnen til min tidligere stefar var psykologstudent og han tok selvmord. Psykiater jeg hadde under 7 mnd innleggelse delte at etter skilsmissen hans gikk han inn i en alvorlig depresjon med aktive selvmordstanker og sånt. Samt den psykiateren jeg skrev om lenger opp som var rusavhengig som til og med var på jobb ruset før han klarte å snu på det. Og min venninnes pasient som var en voksen psykiater med bipolar 1. Det er hva jeg vet av behandlere som har hatt psykiske utfordringer. Også er det jo hun som skrev boken "I morgen var jeg alltid en løve" som hadde psykoselidelse, men som ble frisk og utdannet seg til psykolog. Så har du boken sinnapsykologen. Jeg orket ikke lese mer for den var så negativ, men handlet om en deprimert psykolog. Det er fra virkeligheten. Webpsykologen Sondre Risholm Liverød sliter med angst. Jobber på et DPS og driver webpsykologen.no og podcasten sinnsyn. 

Ingen er skånet for det, men i møte med pasienter så legger de fleste behandlere skjul på det. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...