Gå til innhold

Hvor vanlig er det å bli frisk?

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig det er å bli frisk kommer vel an på hvilke lidelser en har. 

Jeg tror jeg kan komme i remisjon I hvert fall lengre perioder av gangen. Men at det vil komme sykdomsutbrudd en sjelden gang. I alle fall er det målet mitt. Ikke trenge innleggelse mer enn sånn hvert tredje år feks. Merker jo at jeg har mindre behov for å være innlagt enn jeg hadde før. Er jo mindre dårlig. Ser ikke fram til å legges inn i kanskje så mye som tre mnd snart. Det hadde jeg på en måte gjort før. 

De fleste kan vel i alle fall bli bedre. Pga en kombinasjon av medisiner og å lære å leve med diagnosen(e) og ikke jobbe mot den. Samt at ved noen diagnoser ser man at mange blir bedre etter hvert som de blir eldre. Slik som EUPF. 

Men så tror jeg aksept er veldig viktig. Akseptere at en må ta medisiner, akseptere at medisinene ikke tar alt og at noen symptomer vil være der og de må man finne strategier for å håndtere. I somatikken er det ikke alltid at målet er kurativ behandling. Noen ganger er det behandling som kan holde sykdommen i sjakk slik som ved MS, men at sykdommen ikke kan forsvinne vet og aksepterer man. Jeg ser vel egentlig ikke hvorfor det skulle være annerledes i psykiatrien. Alle kan bare ikke bli frisk og noen av oss må/bør gå på medisiner resten av livet. Med mindre noen finner opp laserhjernekirurgi hvor de får fikset den sikringen som har gått. ;)

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...