Gå til innhold

Er det egentlig noe annet en selvmordsrisk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan nevne et utvalg av årsaker/tilstander/diagnoser der en kan bli innlagt: Alvorlig rusmisbruk, demens med utagering, schizofreni, akutte psykoser, mani, alvorlige depresjoner, ocd, alvorlige akutte traumer, spiseforstyrrelser, pf, autismespektrum med tilleggsproblemer, pu med adferdsavvik

AnonymBruker

Oki. Grunnen til at jeg spør er att de senere år har jeg ikke fått innleggelsesforespørsel, slik jeg Finn når jeg var yngre. Jeg har ikke vært suicidal, har schizofreni. Utagerer ikke men har vært psykotisk senest i fjor.

Jeg er sikker på at jeg hadde blitt lagt inn på 90 tallet for den episoden i fjor. Men da fikk jeg noen timer på DPS.

Jeg vil jo ikke innlegges. Bare stusser.

Anonymkode: 28193...6c1

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oki. Grunnen til at jeg spør er att de senere år har jeg ikke fått innleggelsesforespørsel, slik jeg Finn når jeg var yngre. Jeg har ikke vært suicidal, har schizofreni. Utagerer ikke men har vært psykotisk senest i fjor.

Jeg er sikker på at jeg hadde blitt lagt inn på 90 tallet for den episoden i fjor. Men da fikk jeg noen timer på DPS.

Kriteriene for tvangsinnleggelse er i hvert fall strammet kraftig inn, men hvis din psykose var merkbar og også graden av den var tydelig, så er det jo rart de ikke tilbydde deg frivillig innleggelse. 

Kan det ha vært at de ikke skjønte hvor dårlig du var? At de ikke oppfattet det som fullt utviklet psykose? Og hvis de skjønte at du har ordentlig psykotisk kan de ha oppfattet den som såpass "fredelig og rolig" (hvis man kan si det om psykose) at de tenkte poliklinisk oppfølging var nok? 

Var du i stand selv til å be om innleggelse, dersom du hadde ønsket det? Det er man vel kanskje ikke når man har full psykose. Mine har bare vært rusutløst, men jeg som ellers er ganske hjelpesøkende spesielt hvis jeg føler meg utrygg, har aldri søkt hjelp i psykose. Da har jeg vært i en annen verden og opptatt av det og kun det. Men jeg møtte en bekjent på legevakten for noen mnd siden og han sa til meg at han var psykotisk og kom til å bli innlagt for han så masse greier. Så man kan visst være klar over at man er i psykose og også oppsøke hjelp. Jeg var også psykotisk da, men skjønte ikke det selv. Kanskje hvis man lever med psykoselidelse at noen lærer å kjenne igjen egne psykoser. 

Det er bare tanker jeg har om hvorfor de ikke la deg inn. Fikk du tettere oppfølging hjemme da? 

Endret av Glitter
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man trenger ikke og kommer mest sannsynlig ikke til å bli innlagt kun pga psykose. 

Anonymkode: 5498f...564

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...