Gå til innhold

Blir alle PF vanligvis mildere med alderen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så skrevet i en annen tråd at de med eupf ofte blir bedre med alderen. Gjelder dette også andre personlighetsforstyrrelser, som engst./unnv. pf?

Var jeg som for en stund siden skrev at jeg vurderte å søke hjelp for denne problematikken, da jeg mistenker det er rota til de andre diagnosene jeg har.  Jeg er akkurat passert 40 år, og føler ikke jeg er blitt bedre, er heller blitt mer sliten av å forsøke å fungere, og frustrert over meg selv når jeg ikke lykkes🙄 

Anonymkode: c2467...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (9 minutter siden):

Nei, ikke nødvendigvis alle.

Ok, greit å vite, takk.

Anonymkode: c2467...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Nei, ikke nødvendigvis alle.

Hvem pf blir oftest verre med alderen? Paranoid pf? 

Anonymkode: 043c1...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror PF-er hvor det er grunnleggende traumeerfaringer som skaper symptomene kan bli verre og verre om man ikke lærer seg hvordan man unngår å aktivere disse. Ble selv bare verre og verre, helt til jeg skjønte at jeg faktisk måtte være annerledes og slutte å forsøke og være normal fordi det bare trigget meg til det verre. Etter det har jeg blitt bedre.

Men om man ikke forstår dette så er jeg redd man gjør mer skade enn godt selv om man gjør sitt beste

Anonymkode: c4d1d...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem pf blir oftest verre med alderen? Paranoid pf? 

Anonymkode: 043c1...190

Schizoid PF kan bli verre. Unnvikende PF kan bli verre. Tror det gjelder de fleste 

Anonymkode: c4d1d...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Schizoid PF kan bli verre. Unnvikende PF kan bli verre. Tror det gjelder de fleste 

Anonymkode: c4d1d...12e

Nei borderline blir de fleste friske ifra sier forskning. Men kan det ha med å gjøre at man får veldig mye behandling når man har den diagnose eller er det bare at det er en diagnose man fort vokser ifra? 

Anonymkode: 043c1...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei borderline blir de fleste friske ifra sier forskning. Men kan det ha med å gjøre at man får veldig mye behandling når man har den diagnose eller er det bare at det er en diagnose man fort vokser ifra? 

Anonymkode: 043c1...190

Det ene trenger vel ikke utelukke det andre? Man får mer selvinnsikt med alderen og de store intense følelsene roer seg litt ned, men man trenger som regel terapi for å lære seg hvordan fungere i relasjoner både relasjon til seg selv og andre. Samt at å avlære destruktive strategier er vanskelig uten terapi. Det er sikkert mulig, men sannsynligheten for at man får det til uten terapi er nok ikke så veldig stor. 

Akkurat som at friske folk sier at det skjer noe etter fylte 30. Man får en større ro og tro på seg selv. Dette skjer jo med borderline også, at man ser nedgang i symptomer etter fylte 30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...