Gå til innhold

Er det andre som får "innfall" og autoseponerer medisiner på egenhånd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo vanlig for mange å ville slutte på medisinene når man føler seg bedre. Men etter ca 6 uker vil man merke forverring og de fleste må begynne igjen. Hvis du vil slutte må du huske å trappe ned sakte. 6 uker mellom hver nedtrapping.

kupton skrev (50 minutter siden):

I løpet av et år på akuttposten jeg jobbet på, skyldtes nesten halvparten av innleggelsene at pasienter autoseponerte medisiner. 

Interessant. 

Vet du hvorfor så mange bipolare er ambivalent til å ta medisiner? Det virker nesten så utbredt at det burde vært et typisk symptom på bipolar. Jeg er også ambivalent, til tross for at jeg har svært god effekt null depresjon siden jul og litt smått høyt oppe nå, men det bryter ikke ut i klinisk hypomani. Det er som om det er et lokk på hjernen min (medisinen) slik at jeg ikke stiger videre opp. Jeg sluttet på Litium i mai, men etter én uke begynte jeg å merke symptomer så jeg skyndte meg å starte opp igjen. Og siden har jeg tatt den, men selv om jeg vet jeg blir dårlig uten så tenker jeg regelmessig på om jeg burde slutte. Men jeg vet fastlegen min som ser min gode virkning av den ville steilet hvis jeg sluttet og blitt skuffet over at jeg bare gjorde det når vi hadde et samarbeid samt selv om jeg gjerne nå skulle sluttet på Litium for å la hypomanien bryte ordentlig ut så er jeg ikke interessert i de stadige depresjonene. Så jeg har fått mamma til å minne meg på å ta medisinen bare for at jeg vil ikke lyve til henne skulle jeg fristet for mye til å stope. Det hjelper å "forplikte" meg til mamma om å ta medisiner i denne fasen. 

Jeg bare synes det er merkelig at så mange bipolare har denne ambivalensen og at noen er av og på medisiner år etter år? Fordi at "denne gangen skal det gå"? Jeg har forhåpentligvis lært fra da jeg sluttet i mai at medisinfri = dårlig rimelig fort. Det må jo være et personlighetstrekk eller noe, som bipolare har når så mange har denne ambivalensen? 

Dette er vel vanlig ved psykoselidelser også? 

Tror ikke det handler om bivirkninger at folk slutter. I hvertfall har ikke jeg bivirkninger annet enn skjelvne hender, men likevel har jeg mange ganger siden oppstarten i januar ønsket å slutte. Til tross for at jeg kjempet en liten kamp for å få lov til å prøve medisinen. Var helt desperat etter det. Så det er rart og ulogisk. Det må jo være et sykdomstrekk å ville slutte hele tiden til tross for god effekt. Som om det er en indre bipolar sabotør som vil være medisinfri og fri. 

Marye skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle gjerne sluttet på meds, men får for mye kaos og sus i hjernemassen når jeg lar være å ta tablettene 😭

Sånn at det svir i hjernen? Det har jeg også når jeg blir overstimulert og overbelastet. Da blir jeg rødflammet i ansikter med pulserende hode og en feberfølekse i hodet når jeg legger meg ned i stillhet. Eller mente du mer sånn psykotisk kaos? Høres slitsomt ut. Men tror vi bare må akseptere nødvendig bruk av medisiner. Slik som to av de kunnskapsrike mennene på forumet har sagt om hjertemedisin. Man ville jo ikke tenkt at en skal slutte med hjertemedisinen til en hjertesyk mann. Da tar man medisinen med glede for det holder en friskest mulig. Samme burde vi med bipolare lidelser og psykoselidelser og sikkert også andre lidelser også tenke. Nemlig ta medisinen som gir oss en friskere dag med glede. Og slutte å tenke at vi burde jo klare oss uten. 

Annonse

Glitter skrev (23 minutter siden):

Sånn at det svir i hjernen? Det har jeg også når jeg blir overstimulert og overbelastet. Da blir jeg rødflammet i ansikter med pulserende hode og en feberfølekse i hodet når jeg legger meg ned i stillhet. Eller mente du mer sånn psykotisk kaos? Høres slitsomt ut. Men tror vi bare må akseptere nødvendig bruk av medisiner. Slik som to av de kunnskapsrike mennene på forumet har sagt om hjertemedisin. Man ville jo ikke tenkt at en skal slutte med hjertemedisinen til en hjertesyk mann. Da tar man medisinen med glede for det holder en friskest mulig. Samme burde vi med bipolare lidelser og psykoselidelser og sikkert også andre lidelser også tenke. Nemlig ta medisinen som gir oss en friskere dag med glede. Og slutte å tenke at vi burde jo klare oss uten. 

Det svir ikke i hjernen, det suser og er helt uutholdelig 

Glitter skrev (1 time siden):

Vet du hvorfor så mange bipolare er ambivalent til å ta medisiner? Det virker nesten så utbredt at det burde vært et typisk symptom på bipolar.

Dette gjelder ikke bare bipolare. Årsaken er nok at (alt for) mange er styrt mer av følelser enn av fornuft.

kupton skrev (17 minutter siden):

Dette gjelder ikke bare bipolare. Årsaken er nok at (alt for) mange er styrt mer av følelser enn av fornuft.

Det gir mening. Ser man det i større grad hos psykisk syke enn hos friske? Min eldre søster er frisk og svært ulik meg, og hun er helt klart ganske fornuftsstyrt. Er det et personlighetstrekk? 

AnonymBruker

Ja. Jeg har BP1 og får sånne innfall rett som det er. Det som hindrer meg fra å slutte er at jeg tror samboeren min går fra meg hvis han finner ut at jeg har gjort det. 

Anonymkode: 4d773...b6f

Annonse

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (4 minutter siden):

Jeg er så lei av å være så sulten så får innfall om å slutte zyprexa fordi det er en medisin jeg administrerer selv. 

Den var helt grusom for meg. Aldri mett! Byttet til Abilify. Hva med den for deg?

Anonymkode: 88927...f6b

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den var helt grusom for meg. Aldri mett! Byttet til Abilify. Hva med den for deg?

Blir nesten ikke mett jeg heller. Men ble psykotisk på abilify så nå står jeg på begge.

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (21 minutter siden):

Blir nesten ikke mett jeg heller. Men ble psykotisk på abilify så nå står jeg på begge.

Jeg la på meg 40 kg før jeg sluttet på den. Aner ikke hvorfor jeg ikke bare sluttet på den, men jeg var alvorlig deprimert og helt fjern.

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg la på meg 40 kg før jeg sluttet på den. Aner ikke hvorfor jeg ikke bare sluttet på den, men jeg var alvorlig deprimert og helt fjern.

Uff da❤️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...