Gå til innhold

Anbefal meg en lydbok


Fru2020

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lillemus skrev (8 minutter siden):

Sovjetistan av Erika Fatland.

Takk for tips. Det ligger to innledningen på Storytel. En hvor det er forfatteren selv som leser og en hvor det er en annen som leser. Har du noen formening om hvilken innleder jeg skal velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Takk for tips. Det ligger to innledningen på Storytel. En hvor det er forfatteren selv som leser og en hvor det er en annen som leser. Har du noen formening om hvilken innleder jeg skal velge?

Jeg har bare hørt den der hun leser selv og innrømmer at jeg hadde litt problemer i begynnelsen, men når man blir vant til stemmen og dialekten så går det greit. Hvem er det som leser den andre utgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt på den selv, men fått med meg at lydbokutgaven av "Insektenes planet" av Anne Sverdrup-Thygeson visstnok er fantastisk. 

Hvis du ikke har lest / hørt Britt Karin Larsens serie om Folket på Finnskogen, ville jeg prøvd del 1 av den. Jeg kan tenke meg at den egner seg godt som lydbok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (34 minutter siden):

Jeg har bare hørt den der hun leser selv og innrømmer at jeg hadde litt problemer i begynnelsen, men når man blir vant til stemmen og dialekten så går det greit. Hvem er det som leser den andre utgaven?

Det er Liv Steen som leser den. Jeg har ikke hørt nok lydbøker til å kjenne innleserne, men det er noen negative kommentarer om den innlesningen pga skurring. 

laban skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke hørt på den selv, men fått med meg at lydbokutgaven av "Insektenes planet" av Anne Sverdrup-Thygeson visstnok er fantastisk. 

Hvis du ikke har lest / hørt Britt Karin Larsens serie om Folket på Finnskogen, ville jeg prøvd del 1 av den. Jeg kan tenke meg at den egner seg godt som lydbok. 

Takk for tips. Skal sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (6 timer siden):

Det er Liv Steen som leser den. Jeg har ikke hørt nok lydbøker til å kjenne innleserne, men det er noen negative kommentarer om den innlesningen pga skurring. 

Hun er ukjent for meg også så jeg kan dessverre si noe om hvem av dem som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (8 timer siden):

Jeg har førti minutter igjen av den jeg lytter til nå så det haster litt😂

Jeg leser ikke krim.

Janne Drangsholt sine bøker om Ingrid Winter er ganske underholdende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (27 minutter siden):

Janne Drangsholt sine bøker om Ingrid Winter er ganske underholdende. 

Enig! Jeg leste nr. 3 i ferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Enig! Jeg leste nr. 3 i ferien. 

Jeg er i gang med nr 4 nå. Hennes nye instituttleder har master i endringsledelse og truer med overføring til institutt for lærerutdanning om produksjonen ikke øker;-) Og både instituttleder og NRK mener hun må være villig til å fokusere på "visuell filologi", til tross for at hun er professor i litteratur. Folket vil nemlig ha bilder og ikke bøker, sies det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

Hennes nye instituttleder har master i endringsledelse

Ja, det leste jeg da den kom ut. Det virker lovende 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (13 timer siden):

Det er Liv Steen som leser den. Jeg har ikke hørt nok lydbøker til å kjenne innleserne, men det er noen negative kommentarer om den innlesningen pga skurring. 

Det er ikke så pent å diskutere innlesere/personer her... Og alle innlesere har sine kvaliteter. Du kan jo høre på et lite utdrag av hver bok i Storytel og se hva du synes. Jeg selv har blitt vant til L. Steen, og hun har lest inn enormt mange timer med lydbøker og det skal hun ha all ære for. Men det er liten innlevelse i det hun leser. Selv er ikke innlevelse fra innleser viktig for meg, for det kan også hindre at jeg som leser får laget mine egne indre fantasier av hendelsene. Både og der.

Det jeg har hørt at tjenester som Storytel o.l. har blitt kritisert for, er at de har tatt ned lydkvaliteten på lydboken en god del, for å spare båndbredde/plass. Om en sammenligner med NLB, er størrelsen på bøkene i MB det dobbelte hos NLB sammenlignet med hos Storytel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bok jeg leser nå, er "De krenkede" av Åsne Seierstad. Jeg liker godt dokumentar/faktabøker, og synes at denne boken var en fin øyeåpner for hva krig gjør med et samfunn. Men den beskriver til dels fæle skjebner... Jeg vil tenke at en bør vite med seg selv at en ikke selv blir sterkt negativt berørt i lang tid etterpå av det en leser.

Bokomtalen: "Etter universitetsstudier i russisk blir Åsne Seierstad som 23 åring korrespondent i Moskva. Etter et år i Russland, invaderer russiske styrker republikken Tsjetsjenia i 1994. Åsne Seierstad reiser til Kaukasus for å dekke sin første krig. I to år følger hun krigens skiftende fronter og sender derfra sine rapporter til Arbeiderbladet.Ti år senere reiser hun tilbake. Tragedien i Tsjetsjenia har fortsatt, men konflikten er blitt omkranset av glemsel etter hvert som andre kriger har fått verdens fokus.I dette gjensynet er det barna som står i sentrum. Hva skjer med barn som vokser opp i krig? Som venner seg til vold? Som får barndommen splintret?De krenkede er en bok om Tsjetsjenia i dag, basert på reiser Seierstad har foretatt i 2006 og 2007, samt tilbakeblikk på Kaukasus voldelige historie og den stadige kampen mellom frihetssøkerne og imperiet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører nå på lydbok av Lord of the Rings i bilen på vei til og fra jobb. Den er spilt av Andy Serkis, han som spilte Gollum. Liker det veldig godt, gir litt ekstra bonus når det er han som leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Det er ikke så pent å diskutere innlesere/personer her... Og alle innlesere har sine kvaliteter. Du kan jo høre på et lite utdrag av hver bok i Storytel og se hva du synes. Jeg selv har blitt vant til L. Steen, og hun har lest inn enormt mange timer med lydbøker og det skal hun ha all ære for. Men det er liten innlevelse i det hun leser. Selv er ikke innlevelse fra innleser viktig for meg, for det kan også hindre at jeg som leser får laget mine egne indre fantasier av hendelsene. Både og der.

Det jeg har hørt at tjenester som Storytel o.l. har blitt kritisert for, er at de har tatt ned lydkvaliteten på lydboken en god del, for å spare båndbredde/plass. Om en sammenligner med NLB, er størrelsen på bøkene i MB det dobbelte hos NLB sammenlignet med hos Storytel.

Når det kommer til lydbøker synes jeg det er innafor å diskutere innleder, i høyeste grad. Noen er knakende gode, andre skulle aldri ha fått en innleserjobb overhodet. At NLB har ekstra god kvalitet er godt å høre da de lydbøkene jo er beregnet for de som ikke kan lese vanlige bøker av en eller annen grunn. De er vel også i et eget format til Daisy-spiller (cd) eller har de flere plattformer nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (40 minutter siden):

Når det kommer til lydbøker synes jeg det er innafor å diskutere innleder, i høyeste grad. Noen er knakende gode, andre skulle aldri ha fått en innleserjobb overhodet.

Ja, du har rett i det. Det har i blant skjedd at jeg ikke har orket å lese ut en bok, som egentlig var interessant, men hvor innleser trakk kvaliteten betydelig ned. Da har en ikke oppnådd målet med det å produsere en lydbok.

Lillemus skrev (40 minutter siden):

At NLB har ekstra god kvalitet er godt å høre da de lydbøkene jo er beregnet for de som ikke kan lese vanlige bøker av en eller annen grunn. De er vel også i et eget format til Daisy-spiller (cd) eller har de flere plattformer nå? 

NLBs bøker kan også leses digitalt via en app, Lydhør, og de har noen ekstra navigasjonsmuligheter siden bøkene er i DAISY-format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Ja, du har rett i det. Det har i blant skjedd at jeg ikke har orket å lese ut en bok, som egentlig var interessant, men hvor innleser trakk kvaliteten betydelig ned. Da har en ikke oppnådd målet med det å produsere en lydbok.

NLBs bøker kan også leses digitalt via en app, Lydhør, og de har noen ekstra navigasjonsmuligheter siden bøkene er i DAISY-format.

Jeg får ofte tilbakemeldinger på jobben om at "denne boka orket jeg ikke høre ferdig fordi innleser leser så utydelig" f.eks. Og jeg kan ikke tenke meg noen annen innleser av "Folket på Innhaug"-serien enn Hildegunn Eggen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode lesetips.

@Eva Sofiejeg visste ikke det om forskjellen på nlb og lydhør. Jeg hadde nlb før da jeg var plaget med symptomer på PTSD. Men så ble jeg trukket ut som en som måtte sende inn papirer og da var jeg egentlig fri for mange av symptomene så jeg tenkte jeg ikke kunne be legen om papirer på sykdom. Så nå abbonerer jeg på lydhør.

 

Jeg mener også at man skal kunne diskutere innledere på samme måte som forfattere. De har så innmari mye å si. Jeg kjenner ikke så mange innledere enda, men merker at noen drar meg mer med enn andre.

Jeg har forøvrig startet på Insektenes planet @laban. Det er en bok jeg aldri ville ha valgt ut selv, men er faktisk ganske interessant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg også ei lydbok i dag. :) Den kostet litt da, 399 for ei lydbok var råflott, men den hørtes spennende ut. En av flere i serie som skal komme. Vargtimen av Geir Tangen. Om ei som blir funnet hengt, hvor de oppdager at det er en challange som går hvor siste oppgave er å ta sitt eget liv. Så nå skal jeg kle gå en liten tur og starte med boken. Jeg kjøpte bare lydbok via Ark sin app. Finnes det en annen plattform hvor det bare er lydbøker? Er det det Storytel er? Får man alt av lydbøker gratis hvis man har abonnement der framfor å kjøpe én og en? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...