Gå til innhold

Er AP kjent for å gi avflatede følelser, manglende mimikk osv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja det kan man bli. Det er doseavhengig. Jeg gikk på 900 mg Quetiapine i tillegg til 1000 mg Orfiril og 40 mg Fontex/Prozac og jeg, som for øvrig ofte blir beskrevet som mimikkløs av lege på innkomst, men fortsatt, jeg var mer mimikkløs enn til vanlig og ganske flat i følelser og har fått høre at jeg så nedsløvet ut. I tillegg slet jeg med å bli direkte aggressiv og det mener jeg kom av Orfiril og Fontex. Har gått på Orfiril en gang til etter det uten kombinasjon med Quetiapine og Fontex og jeg ble aggressiv da også. Jeg ble satt ned fra 900 til 200 mg Quetiapine og da var jeg ikke like sløv. Ble fortsatt helt grøt i hode 20 min etter inntak og måtte legge meg, men jeg var ikke så sløv neste morgen. Likevel ble jeg jo mer våken av å slutte på 200 mg også. Kom raskere i gang på morgenen. 

Hvis du blir fryktelig sløv så går det å høre om det kan være mulig å redusere dosen. Vet ikke om det et psykose du tar det for, men jeg har skjønt det slik at den dosen man får for å slå ned psykosen ikke trenger å være vedlikeholdsdose. Den kan være en del lavere slik at en får mindre bivirkninger. Alternativt kanskje det er mulig å bytte AP. Noen av de har større sløvende effekt enn andre. Jeg ble sløv av Quetiapine, Truxal som jeg ennå står på og av Zyprexa. Abilify ble jeg ikke sløv av, men gikk kun på 10 mg da. Vet ikke hvor mye det er sammenlignet med 10 mg Zyprexa. 

Noen opplever for øvrig angst av Quetiapine. Vet ikke om det er det du går på. Jeg gikk på den i 1,5 år før jeg plutselig begynte å få skikkelige angstanfall hver kveld etter å ha tatt den. Så jeg sluttet på den og da ble det bedre over natten. Men som sagt den sløvheten, mimikkløsheten og manglende engasjement bedret seg av å gå ned i dose. Og av 4 antipsykotisk som jeg har prøvd var det kun Abilify som ikke medførte noen form for flat i følelseslivet, sløvende effekt og mimikkløshet. Eller jeg opplever ikke det så mye med Truxal, men bruker kun 75 mg og har gått på den i mange år så er så vant med det. 

Har du snakket med din behandler om det kan gjøres noe med din medikasjon? Hvid det er psykose du sliter med så er det jo en større utfordring å bytte eller vurdere hvor mye ned i dose en skal enn det har vært med meg. Men noe kan forhåpentligvis hjelpe. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...