Gå til innhold

Er tung depresjon så vanlig å forstå??

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i perioder helt satt ut av tung depresjon. Når jeg har det slik fungerer ingenting som normalt. Jeg er en mørk verden med tunge tanker, og hverken vil eller kan forholde meg til andre mennesker eller konsentrere meg om en samtale. Jeg har ingen motivasjon eller interesse for mine eller andres liv og problemer, og ønsker bare å være i fred til det gir seg. Disse periodene har kommet oftere de siste årene, og er forferdelig å stå i.

Jeg prøver å forklare det for min behandler, men hun bare fortsetter med at jeg må fokusere på positive tanker, som om jeg av egen kraft skulle kunne slå av depresjonen. Jeg har selv ingen følelse av jeg kontrollere min depresjon på noen måte, jeg må bare vente til det gir seg .... Hvorfor er det så vanskelig å forstå for en profesjonell behandler??? 

Fortsetter under...

Har samme erfaring. Helsepersonell i psykiatrien forstå egentlig veldig lite av hvordan pasientene har det. Etter mine 8 år psykiatrien har jeg ikke møtt noen som har forstått seg på meg. Jeg prøvde å forklare ting igjen og igjen men de bare nikket og sa ikke stort. Det jeg har erfart nå er at man må bare finne en medisin som gjør noe positivt for en, diagnose har egentlig ikke så mye å si.

Så tar du SSRI eller SNRI?

Alvorlig depresjon kan man ikke sette seg inn før man har prøvd det selv. At alle cellene står i brann må føles på kroppen. Jeg forstår behandler på en måte da det er noe en kan gjøre for å hjelpe seg selv. Feks en bitteliten tur ut hver dag. Håper du har gode medisiner? Jeg unner ikke min verste fiende å gå gjennom det helvete depresjon er. Har du bp1 eller 2?

Anonymkode: efca1...018

Har jo prøvd litt forskjellig av antidepressiva, men faller tilbake til aurorix da den syntes å ha færre negative bivirkninger. Den roer ned tvangstanker, men syns ikke den hjelper på depresjon.

Har noen gode erfaringer med medisiner med god effekt mot depresjon?

Prøver å gå turer, men i depressive perioder er jeg lite tilstede, og husker ingenting fra turen når jeg er tilbake. Erfaringsmessig må jeg bare stå i det til det gir seg....

Annonse

Janvl skrev (1 minutt siden):

Ja, si det, jeg klarer i hvert fall ikke å føle på noe positivt som jeg har det slik....

Nei, så da blir hun bare irriterende? Det hadde kokt bra i hodet mitt om noen kom med sånne "tips" da jeg var deprimert. Det er like irriterende som de med banale og svulstige memes.

Å gå tur hjelper uansett om du ikke husker noe av turen. Ellers brukte jeg zoloft da jeg var deprimert. Jeg tror nettopp lange turer og riktig mat var viktig. Du blir jo ganske mye zombie, men å bruke intelligensen ved å ta riktige valg- det gjorde ihvertfall ingenting verre. Og det kan jo fort andre ting gjøre. Som å legge seg ned, slutte å tenke kosthold, drikke alkohol osv. Så bruk hodet selv om det ikke gir deg så mye akkurat nå. Det kan gi god effekt på sikt.

God bedring.

Hvis vanlig antidepressiva ikke funker så kan ha nytte av Lamictal. Har du tilbakevendende depressiv lidelse? Det er Lamictal indikasjon for. 

Jeg har bipolar og vi kunne snakke om ting i en evighet, men å få rett medikasjon var alfa omega. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...