Gå til innhold

Det skremmer meg hvor lite på alvor de tar meg, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

frosken skrev (5 minutter siden):

Dette er et eksempel på en "bivirkning" av den typen tjenester. Siden du har fått tettere oppfølgning tidligere, tolker du det at det ikke skjer denne gangen, som at de ikke tar deg på alvor. Dermed blir din tolkning av deres handlinger noe som forverrer din situasjon akkurat nå. En helt annen tolkning er at de kort og godt ikke har ressurser til å tilby mer enn de gjør allerede. At det er for mange som ønsker hjelp i forhold til antall ansatte. 

Det virker litt som om jo mer tilgjengelig tjenester for mennesker som sliter psykisk blir, jo større blir behovet for "øyeblikkelig" tilfredsstillelse av behov. Det er noe absurd over alle oppfordringene til å ringe hjelpetelefoner, ta kontakt med aat, ringe legevakt osv. Enkelte terapeuter mener at det viktigste arbeidet gjøres av pasientene mellom timene, og det å tåle seg selv mellom timene er også et poeng i seg selv for å oppnå bedring. Jeg tror det er bedre med hyppigere faste avtaler, enn tilgang til umiddelbar hjelp ved behov. 

Jeg er enig i mye av det du skriver her, men samtidig blir det veldig vanskelig å be om ekstra hjelp under en alvorlig depresjon, når man vet at det blir sett på som absurd og at man heller burde tåle seg selv. Dvs skjerpe seg....

Fortsetter under...

motiva2 skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig i mye av det du skriver her, men samtidig blir det veldig vanskelig å be om ekstra hjelp under en alvorlig depresjon, når man vet at det blir sett på som absurd og at man heller burde tåle seg selv. Dvs skjerpe seg....

Jeg brukte uttrykket "absurd" om alle oppfordringene til å ringe osv, ikke  om det å be om hjelp. Og selv om mange nok heller burde fått hyppigere faste avtaler i stedet for oppfordringer om å ta kontakt, så betyr ikke det at man aldri skal ta kontakt dersom behovet er der. 

Dette er komplekse problemstillinger og ikke så lett å skrive kort om det uten at nyanser blir borte. 

kupton skrev (56 minutter siden):

Kan du ikke heller bruke energien din på å finne noe annet å drive med enn selvmordstanker fremfor å mase om dette om og om igjen på DOL over en uke etter at hendelsen skjedde?

👏

Anonymkode: 75538...a0a

frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg brukte uttrykket "absurd" om alle oppfordringene til å ringe osv, ikke  om det å be om hjelp. Og selv om mange nok heller burde fått hyppigere faste avtaler i stedet for oppfordringer om å ta kontakt, så betyr ikke det at man aldri skal ta kontakt dersom behovet er der. 

Dette er komplekse problemstillinger og ikke så lett å skrive kort om det uten at nyanser blir borte. 

Det er bare så vanskelig å vite når behovet er stort nok til at man kan rettferdiggjøre å be om mer hjelp. Når noen tar sitt eget liv, så skulle alle ønske at de hadde sagt noe, men det er egentlig ingen som ønsker at man sier noe. Særlig ikke når man er syk over tid eller gjentatte ganger. 

Sommeren kan være ekstra vanskelig fordi behandlere selvfølgelig skal ha ferie,  men det er ikke alltid sykdommen tar ferie....

kupton skrev (55 minutter siden):

Kan du ikke heller bruke energien din på å finne noe annet å drive med enn selvmordstanker fremfor å mase om dette om og om igjen på DOL over en uke etter at hendelsen skjedde?

Dette er ikke greit å skrive. Hvordan tror du vedkommende har det etter og ha lest denne kommentaren.

Anonymkode: 48bbe...6a8

motiva2 skrev (1 minutt siden):

Det er bare så vanskelig å vite når behovet er stort nok til at man kan rettferdiggjøre å be om mer hjelp. Når noen tar sitt eget liv, så skulle alle ønske at de hadde sagt noe, men det er egentlig ingen som ønsker at man sier noe. Særlig ikke når man er syk over tid eller gjentatte ganger. 

Sommeren kan være ekstra vanskelig fordi behandlere selvfølgelig skal ha ferie,  men det er ikke alltid sykdommen tar ferie....

Ja, det kan være vanskelig å vite - men det er jo ikke slik at det er ingen som ønsker at du sier i fra. Men kanskje er det lurt å snakke en del med sine hjelpere om hva som faktisk hjelper og hva som ikke gjør det. Det vil være en fordel om det kan være ganske forutsigbart hvilken respons man kan forvente seg dersom man henvender seg til ulike instanser. 

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er ikke greit å skrive. Hvordan tror du vedkommende har det etter og ha lest denne kommentaren.

Støttes. Det er uprofesjonelt. 

Anonymkode: f7753...c3e

Det er ikke ubegrenset med ressurser. Sist gang jeg spurte om hjelp fikk jeg blankt nei. Og jeg har psykoselidelse. 

Når de ikke kommer noen vei, med masse hjelp får du mindre hjelp. Noen får veldig lite hjelp også. Det høres ut som du har fått en god del. Det er vanskelig å bli avvist. Men det er mange om beinet.

Anonymkode: 667a5...f0d

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forhåpentligvis har vedkommende endret fokus fra å sitte fast i noe som føltes som en avvisning til å fokusere på hva vedkommende kan gjøre i nåtid og fremtid for å få det bedre. Av og til må pasienter provoseres litt for å komme ut av destruktive tankespor.

kupton skrev (10 minutter siden):

Forhåpentligvis har vedkommende endret fokus fra å sitte fast i noe som føltes som en avvisning til å fokusere på hva vedkommende kan gjøre i nåtid og fremtid for å få det bedre. Av og til må pasienter provoseres litt for å komme ut av destruktive tankespor.

Vi er på et forum hvor ingen helt vet hvordan andre har det, og langt mindre hvordan de tar ting. Å kommunisere digitalt er vanskelig siden nær sagt 100$ av det vi er avhengige av når vi kommuniserer er fraværende- som kroppsspråk, blikk og tonefall. Jeg trenger ikke opplyse deg om det- jeg bare vil understreke. Derfor er det noe...dristig å begynne og provosere mennesker som åpenbart sliter. Du har en rolle her inne som krever litt mer av deg fra oss andre her, og når du skriver noe som får flere av oss til å reagere, er det kanskje å forvente at du er lydhør uten å fortsette og unnskylde. Det var ikke greit å provosere som du gjorde, og det er kkke greit at andre applauderer det heller. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, jeg har aldri sagt hva slags hjelp jeg ønsker, de spør heller ikke. Og jeg vet egentlig heller ikke hva jeg ønsker, utenom at det hadde vert fint om de kunne fulgt meg tettere opp. Men første gangen jeg snakket med de (på onsdag) så synes han at jeg burde bli innlagt. Noe jeg ikke ønsket. Og da synes jeg egentlig det var litt rart at han lot det gå så mange dager før noen tok kontakt igjen? Men men samme det, det gikk jo greit.

Anonymkode: 80b67...340

Det vil være enklere for hjelperene dine at du sier konkret hva du trenger hjelp til. Da kan du nok få bedre hjelp og bli møtt på en bedre måte. Det er mange dem skal hjelpe så hvis de vet hva du trenger så vil det være lettere for dere begge :) Masse lykke til og god bedring :) 

Anonymkode: a280b...bd9

kupton skrev (1 time siden):

Men tørr du ta ansvar for at dine ord kan virke motsatt av det du ønsker å oppnå?. Bør man ikke si dette i en mer kontrollert situasjon hvor du også kan observere konsekvensene og kjenner pasienten?. Du tar ikke nødvendigvis feil men det handler om « timing». Det man sier kan fortelle noe om holdningen vår til andre. Og noen ganger er det veldig vanskelig å vite om det du sier er godt ment eller om du bare er « dritt lei» av å høre på pasienter. 

Anonymkode: 436f1...ac6

Annonse

kupton skrev (2 minutter siden):

Jeg tar ansvar for det jeg skriver.

Er det ikke litt dumt at du har skrevet at du jobber som lege når du går hardt ut mot vedkommende? Med mindre du vet hundre prosent hvordan vedkommende har det vel og merke. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke litt dumt at du har skrevet at du jobber som lege når du går hardt ut mot vedkommende? Med mindre du vet hundre prosent hvordan vedkommende har det vel og merke. 

Jeg går ikke hardt ut. Jeg anbefaler å endre fokus. Å henge seg opp i en tanke om at andre ikke har gjort jobben sin, er jeg sikker på ikke gir fremskritt på helsefronten.

kupton skrev (10 timer siden):

kupton skrev (14 minutter siden):

Jeg går ikke hardt ut. Jeg anbefaler å endre fokus. Å henge seg opp i en tanke om at andre ikke har gjort jobben sin, er jeg sikker på ikke gir fremskritt på helsefronten.

Anbefaling? 

kupton skrev (2 minutter siden):

Jeg tar ansvar for det jeg skriver.

Da respekterer jeg det og velger å tro at du er genuint interessert i pasientens beste og at du vet akkurat hva du holder på med. Jeg har lang erfaring i et yrke i helsevesenet men jeg har også lang erfaring som pasient i psykiatrien. Det var tøft å jobbe i helsevesenet men tøffere å oppleve å bli skikkelig psykisk syk. Jeg følte meg ofte mer som et kasus, et prosjekt , en jobb enn et levende, tenkende og følende menneske. Møte med psykiatrien brøt ned mye av min selvtillit, min personlighet og min verdi. Jeg prøver å finne tilbake til den jeg var men det finner jeg ikke i psykiatrien. For meg var det en prossess å kunne fokusere  på det friske og gode i livet, fokusere på å gjøre det beste ut av dagen i dag. Men da jeg var dypt deprimert var det svært vanskelig å ha rett fokus. Endelig etter mange år reiser jeg meg og tørr å si imot . Jeg tørr til og med å si imot deg. Det er egentlig et sunnhetstegn. Enten jeg har rett eller ikke. 

Anonymkode: 436f1...ac6

Føler dette blir litt som den typiske kommunikasjonsfella mange par går i. Den ene, la oss si kvinnen har et behov som hun forventer at den andre, for eksempel  mannen bare skal forstå av seg selv. Når mannen da ikke møter kvinnen på sitt behov så blir kvinnen skuffet. Men kvinnen har jo faktisk ikke kommunisert ut behovet sitt, og siden mannen ikke er tankeleser så kan man ikke ta det som en selvfølge at han skal skjønne at han bør gjøre noe spesifikt for kvinnen. 

Skjønner du hva jeg mener ts? Uavhengig av om de hadde kapasitet til å gi deg økt oppfølging så sa du ikke slik jeg forstår deg at det nå er så vanskelig at du lurer på om du kan få tettere oppfølging de nærmeste dagene. Det kan være de tenker at du har et ansvar selv for å si hva du har behov for framfor at du skal bli tilbudt ekstra oppfølging. Og hvis de bare har det så travelt at de ikke har noen åpning så er det det det handler om. Ikke at de ikke tar deg på alvor. 

Det er bra du leverte inn medisinene dine. Så håper jeg du får det bedre snart. Har du prøvd Duolingo? Kanskje du kan avlede deg med å lære litt språk? 

Endret av Glitter
Nicklusheletida
Kashmir skrev (2 timer siden):

Vi er på et forum hvor ingen helt vet hvordan andre har det, og langt mindre hvordan de tar ting. Å kommunisere digitalt er vanskelig siden nær sagt 100$ av det vi er avhengige av når vi kommuniserer er fraværende- som kroppsspråk, blikk og tonefall. Jeg trenger ikke opplyse deg om det- jeg bare vil understreke. Derfor er det noe...dristig å begynne og provosere mennesker som åpenbart sliter. Du har en rolle her inne som krever litt mer av deg fra oss andre her, og når du skriver noe som får flere av oss til å reagere, er det kanskje å forvente at du er lydhør uten å fortsette og unnskylde. Det var ikke greit å provosere som du gjorde, og det er kkke greit at andre applauderer det heller. 

Jeg kan ikke dy meg. 

Jeg la merke til at du her om dagen skrev dette til Kupton : - Jeg tenker du sier ditt og så sier jeg mitt.

Gjelder ikke dette lenger ? 

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke dy meg. 

Jeg la merke til at du her om dagen skrev dette til Kupton : - Jeg tenker du sier ditt og så sier jeg mitt.

Gjelder ikke dette lenger ? 

Tja. Da tok han en noe autoritær tone med " Det er ikke noe men.." elns. Jeg tar ingen autoritær tone her, og noe annet som er veldig vesentlig

@Kupton har en helt annen posisjon her inne ift både meg og andre siden han åpent forteller om sitt yrke og også har vært engasjert her på forumet tidligere som psykiater/ lege. Han opptrer profesjonelt i mange tråder, men plutselig kommer han med ytringer som en "vanlig bruker". Det er forsåvidt greit, men da må vi også få behandle han som en vanlig bruker. Han har en tendens til å bli nedlatende, og det bør han ta til etteretning. At noen av oss tåler det godt, og han vet det, er jo en ting. Men han kan likevel gjøre andre usikre. Og i denne tråden er vi flere som reagerer. Det jeg tenker er at det er fint at han også kan ytre meninger som person/ bruker, men at han bør være obs på rollen han tross alt har her inne også. 

Jeg er en helt vanlig bruker her. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...