Gå til innhold

Det skremmer meg hvor lite på alvor de tar meg, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Tja. Da tok han en noe autoritær tone med " Det er ikke noe men.." elns. Jeg tar ingen autoritær tone her, og noe annet som er veldig vesentlig

@Kupton har en helt annen posisjon her inne ift både meg og andre siden han åpent forteller om sitt yrke og også har vært engasjert her på forumet tidligere som psykiater/ lege. Han opptrer profesjonelt i mange tråder, men plutselig kommer han med ytringer som en "vanlig bruker". Det er forsåvidt greit, men da må vi også få behandle han som en vanlig bruker. Han har en tendens til å bli nedlatende, og det bør han ta til etteretning. At noen av oss tåler det godt, og han vet det, er jo en ting. Men han kan likevel gjøre andre usikre. Og i denne tråden er vi flere som reagerer. Det jeg tenker er at det er fint at han også kan ytre meninger som person/ bruker, men at han bør være obs på rollen han tross alt har her inne også. 

Jeg er en helt vanlig bruker her. 

Jeg oppfatter ham ikke som nedlatende, men som direkte. At han "bør ta til etterretning" at han har en tendens til å bli nedlatende er din personlige mening. 

Fortsetter under...

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Jeg oppfatter ham ikke som nedlatende, men som direkte. At han "bør ta til etterretning" at han har en tendens til å bli nedlatende er din personlige mening. 

Å skrive " det er ikke noe men.." er nok nedlatende. 

Akkurat slike ytringer kan jeg se humoristisk på,  jeg tåler det godt, og det tror jeg han også godt vet. Men her i tråden kan han ikke vite hvordan den han snakker til har det, og uansett er det jo ikke sånn en psykiater møter deg. Det er jo en grunn til at flere reagerer her. Andre blir jo usikre også. Åpenbart. 

Men at det blir diskusjoner på grunn av hans uttalelser er jo et lite signal om at det er noe med formuleringer i det minste. Dette er ikke første gangen her inne hvor det blir diskusjoner på grunn av noe han har skrevet.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er ikke greit å skrive. Hvordan tror du vedkommende har det etter og ha lest denne kommentaren.

Anonymkode: 48bbe...6a8

Det er ikke nødvendigvis noe bedre å stadig oppfordre til å kontakte hjelpeapparatet, - det bidrar til å skape forventninger og ofte skuffelser. Kanskje er @Glitter sitt forslag om å prøve DuoLingo (eller hva appen heter) det mest nyttige i denne tråden.

Nicklusheletida
Kashmir skrev (1 time siden):

Tja. Da tok han en noe autoritær tone med " Det er ikke noe men.." elns. Jeg tar ingen autoritær tone her, og noe annet som er veldig vesentlig

@Kupton har en helt annen posisjon her inne ift både meg og andre siden han åpent forteller om sitt yrke og også har vært engasjert her på forumet tidligere som psykiater/ lege. Han opptrer profesjonelt i mange tråder, men plutselig kommer han med ytringer som en "vanlig bruker". Det er forsåvidt greit, men da må vi også få behandle han som en vanlig bruker. Han har en tendens til å bli nedlatende, og det bør han ta til etteretning. At noen av oss tåler det godt, og han vet det, er jo en ting. Men han kan likevel gjøre andre usikre. Og i denne tråden er vi flere som reagerer. Det jeg tenker er at det er fint at han også kan ytre meninger som person/ bruker, men at han bør være obs på rollen han tross alt har her inne også. 

Jeg er en helt vanlig bruker her. 

Jeg oppfattet det på en annen måte. Jeg tolket det som ren omsorg for Glitter. Han mente hun måtte sette grenser for lånetakeren nå med en gang. Øyeblikkelig ! 

Det var ikke ment som nedlatenhet. 

Jeg støttet deg i en tråd hvor andre hadde oppfattet deg som ufin. Jeg forsto ikke hva de mente da. I ettertid har jeg lagt merke til at du er kranglete mot de du oppfatter som autoriteter. 

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Jeg oppfattet det på en annen måte. Jeg tolket det som ren omsorg for Glitter. Han mente hun måtte sette grenser for lånetakeren nå med en gang. Øyeblikkelig ! 

Det var ikke ment som nedlatenhet. 

Jeg støttet deg i en tråd hvor andre hadde oppfattet deg som ufin. Jeg forsto ikke hva de mente da. I ettertid har jeg lagt merke til at du er kranglete mot de du oppfatter som autoriteter. 

Hvem oppfatter jeg som autoriteter?  At jeg kan være mer direkte mot de jeg vet tåler det ja, akkurat som jeg vil være mer forsiktig når jeg ikke vet hvor brukeren er psykisk. Jeg er ikke kranglete selv om jeg sier hva jeg mener, og jeg er såvidt jeg vet høflig stort sett, men du må gjerne peke på hvor jeg er ufin? 

Personlig hadde jeg en mor og bestemor som var veldig frittalende og direkte. Jeg husker at jeg opplevde en følelse av skam når de påpekte ting ved meg og min oppførsel de ville rette på. Det var måten det ble sagt på. Jeg har siden som voksen ikke opplevd så mye av dette i jobb eller mitt sosiale liv. Helt til jeg fikk en psykisk knekk og måtte ha psykologhjelp. Psykologen var frittalende og direkte. Da kom skammen frem igjen. Det er så mange grunner til at vi reagerer som vi gjør. 

Anonymkode: 436f1...ac6

Annonse

kupton skrev (17 timer siden):

Kan du ikke heller bruke energien din på å finne noe annet å drive med enn selvmordstanker fremfor å mase om dette om og om igjen på DOL over en uke etter at hendelsen skjedde?

Beklager om det plager deg, men har en lei tendens til å bli opphengt i ting når jeg er fortvilet. Forsøker så godt jeg klarer å følge kriseplan men har det ikke så lett akkurat nå. Er lenge siden det har vert så ille...

Anonymkode: 80b67...340

frosken skrev (17 timer siden):

De tok deg jo så på alvor at de hentet medisinene som du ba om?

Joda, det gjorde de jo. Men skulle bare så gjerne ønske at de tok seg tid til en liten samtale også. Jeg har stått helt aleine i det i 4 dager og det er tungt, vet snart ikke hva annet jeg kan gjøre...?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, det gjorde de jo. Men skulle bare så gjerne ønske at de tok seg tid til en liten samtale også. Jeg har stått helt aleine i det i 4 dager og det er tungt, vet snart ikke hva annet jeg kan gjøre...?

Det er sånn det er for alle. Man må bare holde ut fram til neste time (med psykolog eller sykepleier i kommunen). 

Anonymkode: 75538...a0a

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Beklager om det plager deg, men har en lei tendens til å bli opphengt i ting når jeg er fortvilet. Forsøker så godt jeg klarer å følge kriseplan men har det ikke så lett akkurat nå. Er lenge siden det har vert så ille...

Du plager meg ikke. Jeg prøvde bare å få deg til å endre fokus. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er sånn det er for alle. Man må bare holde ut fram til neste time (med psykolog eller sykepleier i kommunen). 

Anonymkode: 75538...a0a

Ja, du har nok rett i det. Har bare en annen erfaring med dem fra før, da har jeg fått oppfølging hver dag osv. Men ikke nå tydeligvis.

kupton skrev (11 minutter siden):

Du plager meg ikke. Jeg prøvde bare å få deg til å endre fokus. 

Ok, det er jo fint det da. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å endre fokus?

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok, det er jo fint det da. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å endre fokus?

Jeg strever med det samme (du har det nok dårligere enn meg nå). Er du alvorlig deprimert? Jeg tvinger meg til å gå tur, lytter til musikk, trener, treffer en venn, ser serie, leser bok, setter meg på en benk i parken, ringer en venn, pusler, fargelegger. Selvmordstankene mine er påtrengende til tider,  men opplever at de blir litt svakere når jeg gjør en aktivitetene nevnt ovenfor.

Anonymkode: a0046...2d6

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg strever med det samme (du har det nok dårligere enn meg nå). Er du alvorlig deprimert? Jeg tvinger meg til å gå tur, lytter til musikk, trener, treffer en venn, ser serie, leser bok, setter meg på en benk i parken, ringer en venn, pusler, fargelegger. Selvmordstankene mine er påtrengende til tider,  men opplever at de blir litt svakere når jeg gjør en aktivitetene nevnt ovenfor.

Leit at du også strever. Jeg ville nok heller sagt at jeg er moderat deprimert. Men selvmordstankene er likevel på sitt verste. Er lenge siden jeg har hatt det så vanskelig. Jeg forsøker leve livet så normalt som mulig, men er likevel tungt og jeg får det ikke helt til. Har tenkt på i dag om jeg kanskje burde vert innlagt likevel, jeg takket jo nei til det for en tid tilbake. Men så er det kanskje best å klare seg hjemme så langt man klarer?

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, du har nok rett i det. Har bare en annen erfaring med dem fra før, da har jeg fått oppfølging hver dag osv. Men ikke nå tydeligvis.

Det er ferie tid nå ,du vet den tiden på året da samfunnet stopper opp, ihvertfall i det offentlige . Du er bare en del av jobben og nå er det mangel på folk ,så da har de ikke tid . Du må aldri ta oppfølging fra psykiske helsevesenet personlig. 

Anonymkode: 2fab1...647

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Et fokus du kan ha, er å prøve å uttrykke dine ønsker tydeligere. Ikke bare håpe på at de skal forstå-«lese tanker».

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Leit at du også strever. Jeg ville nok heller sagt at jeg er moderat deprimert. Men selvmordstankene er likevel på sitt verste. Er lenge siden jeg har hatt det så vanskelig. Jeg forsøker leve livet så normalt som mulig, men er likevel tungt og jeg får det ikke helt til. Har tenkt på i dag om jeg kanskje burde vert innlagt likevel, jeg takket jo nei til det for en tid tilbake. Men så er det kanskje best å klare seg hjemme så langt man klarer?

Jeg er usikker på hva som er best. Jeg personlig har vært innlagt som både moderat og alvorlig deprimert. Hva tenker @kupton om innleggelser?

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er usikker på hva som er best. Jeg personlig har vært innlagt som både moderat og alvorlig deprimert. Hva tenker @kupton om innleggelser?

Jeg tenker også at du MÅ prøve å endre fokus ved å gjøre en aktivitet. En liten tur ut? Hva gjør du per nå?

kupton skrev (1 time siden):

Et fokus du kan ha, er å prøve å uttrykke dine ønsker tydeligere. Ikke bare håpe på at de skal forstå-«lese tanker».

Ok, takk for forslag. Skal forsøke det neste gang jeg snakker med dem.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker også at du MÅ prøve å endre fokus ved å gjøre en aktivitet. En liten tur ut? Hva gjør du per nå?

Ja, jeg forsøker så godt jeg klarer å endre fokus. Var ute en tur i ste. Nå scroller jeg på telefonen, ser serie, forsøker skrive ned det jeg føler på. Teamet sa i går de skulle ringe meg i dag, men har ikke hørt noe ennå... Bekymrer meg for at de har glemt meg. Tror ellers at jeg legger fra meg tanken om innleggelse...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...