AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager om det plager deg, men har en lei tendens til å bli opphengt i ting når jeg er fortvilet. Forsøker så godt jeg klarer å følge kriseplan men har det ikke så lett akkurat nå. Er lenge siden det har vert så ille... Anonymkode: 80b67...340 Det er ikke du som skal be om unnskyldning her, du har ingenting å be om unnskyldning for. Anonymkode: 48bbe...6a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
motiva2 Skrevet 11. august 2023 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda, det gjorde de jo. Men skulle bare så gjerne ønske at de tok seg tid til en liten samtale også. Jeg har stått helt aleine i det i 4 dager og det er tungt, vet snart ikke hva annet jeg kan gjøre...? Anonymkode: 80b67...340 Jeg har ingen gode råd, men vil bare si at jeg skjønner godt at du hadde trengt en samtale også. Særlig siden de ikke engang ringer når de skal. Tror i hvertfall jeg hadde følt meg litt avvist av sånt, hvis jeg hadde vært i en dårlig fase. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 11. august 2023 Del Skrevet 11. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, jeg forsøker så godt jeg klarer å endre fokus. Var ute en tur i ste. Nå scroller jeg på telefonen, ser serie, forsøker skrive ned det jeg føler på. Teamet sa i går de skulle ringe meg i dag, men har ikke hørt noe ennå... Bekymrer meg for at de har glemt meg. Tror ellers at jeg legger fra meg tanken om innleggelse... Anonymkode: 80b67...340 Har du prøvd Duolingo før? Appen. Det er faktisk ganske artig. Så får man poeng, challanges og det gjelder selvsagt å komme på førsteplass I ligaen. Jeg øver på tysk. Kanskje du har lyst på spansk? Det er mange språk å velge mellom. Ellers har jeg filmtips. Det er å se hele Marvel-universet enten for første gang eller på nytt. Alle 35 (?) Filmene ligger på Disney+ og Iron Man er første film. Google Marvel rekkefølge så får du en oversikt over når se hvilken film. Har du aldri sett dette universet, men feks én film så kan du ikke si at du ikke liker det bare fordi det er sci fi/fantasy. Det er skikkelig gode og kompliserte historier i flere parallelle universer med stadig bedre filmeffekter jo nyere filmene blir. Endret 11. august 2023 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 11. august 2023 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Leit at du også strever. Jeg ville nok heller sagt at jeg er moderat deprimert. Men selvmordstankene er likevel på sitt verste. Er lenge siden jeg har hatt det så vanskelig. Jeg forsøker leve livet så normalt som mulig, men er likevel tungt og jeg får det ikke helt til. Har tenkt på i dag om jeg kanskje burde vert innlagt likevel, jeg takket jo nei til det for en tid tilbake. Men så er det kanskje best å klare seg hjemme så langt man klarer? Anonymkode: 80b67...340 Hvorfor er du så motstander av innleggelse? Har du vært innlagt mye tidligere, slik at det er et konkret mål å unngå innleggelser? Hvis ikke, kan det jo hende en innleggelse hjelper deg til å bryte opp et mønster som ikke funker så bra akkurat nå, og det er god tilgang til samtaler ved behov. Du trenger jo ikke å flytte inn for godt. Hvis behandlerteamet ditt anbefaler innleggelse, synes jeg i hvert fall ikke du skal se på det som et nederlag. Det gjelder jo å bruke hele verktøykassen man har til rådighet for å få det bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 11. august 2023 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er usikker på hva som er best. Jeg personlig har vært innlagt som både moderat og alvorlig deprimert. Hva tenker @kupton om innleggelser? Anonymkode: a0046...2d6 Jeg tror en innleggelse kunne være både godt og nyttig i dette tilfellet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 motiva2 skrev (17 timer siden): Jeg har ingen gode råd, men vil bare si at jeg skjønner godt at du hadde trengt en samtale også. Særlig siden de ikke engang ringer når de skal. Tror i hvertfall jeg hadde følt meg litt avvist av sånt, hvis jeg hadde vært i en dårlig fase. De ringte meg heldigvis i går så jeg fikk en samtale. Det hjalp litt heldigvis. Anonymkode: 80b67...340 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Glitter skrev (17 timer siden): Har du prøvd Duolingo før? Appen. Det er faktisk ganske artig. Så får man poeng, challanges og det gjelder selvsagt å komme på førsteplass I ligaen. Jeg øver på tysk. Kanskje du har lyst på spansk? Det er mange språk å velge mellom. Ellers har jeg filmtips. Det er å se hele Marvel-universet enten for første gang eller på nytt. Alle 35 (?) Filmene ligger på Disney+ og Iron Man er første film. Google Marvel rekkefølge så får du en oversikt over når se hvilken film. Har du aldri sett dette universet, men feks én film så kan du ikke si at du ikke liker det bare fordi det er sci fi/fantasy. Det er skikkelig gode og kompliserte historier i flere parallelle universer med stadig bedre filmeffekter jo nyere filmene blir. Takk for tips. Skal se om jeg får valgt ett språk jeg ønsker å lære. Anonymkode: 80b67...340 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Sokk skrev (17 timer siden): Hvorfor er du så motstander av innleggelse? Har du vært innlagt mye tidligere, slik at det er et konkret mål å unngå innleggelser? Hvis ikke, kan det jo hende en innleggelse hjelper deg til å bryte opp et mønster som ikke funker så bra akkurat nå, og det er god tilgang til samtaler ved behov. Du trenger jo ikke å flytte inn for godt. Hvis behandlerteamet ditt anbefaler innleggelse, synes jeg i hvert fall ikke du skal se på det som et nederlag. Det gjelder jo å bruke hele verktøykassen man har til rådighet for å få det bedre. Jeg er ikke så glad i å være innlagt av ulike grunner. Spesielt ikke på akuttposten. Jeg har bare hatt en dags innleggelse så langt i år, så har vert mye mindre innlagt i år enn tidligere. Men jeg skal ta det til vurdering, om det ikke skulle bli bedre eller verre... Anonymkode: 80b67...340 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke så glad i å være innlagt av ulike grunner. Spesielt ikke på akuttposten. Jeg har bare hatt en dags innleggelse så langt i år, så har vert mye mindre innlagt i år enn tidligere. Men jeg skal ta det til vurdering, om det ikke skulle bli bedre eller verre... Anonymkode: 80b67...340 Det er ikke mulig å på mandag høre om det er mulig med en kort stabiliserende innleggelse da på si en uke? For å prøve å komme ovenpå før du blir ennå verre. Jo verre du blir des hardere er det jo å komme ovenpå igjen. Jeg legger meg av og til inn når jeg er i forverring for å få hjelp til å snu den dårlige utviklingen. Ofte hjelper det med en uke for jeg legger meg inn før jeg er skikkelig skikkelig dårlig. Vi har hatt et forebyggende fokus med lav terskel for innleggelse. Nå tror jeg det i løpet av til neste år blir slutt på forebyggende innleggelser så da må jeg klare å forebygge å bli dårlig på egenhånd. Men tror det skal gå greit og at tiden er inne for å nedskalere tilbudet i akuttpsykiatrien. Men nå har jo du slitt en stund og det blir bare verre? Hvis din historikk tilsier at du kommer til å fortsette å bli verre så tror jeg det er bedre å få hjelp før du er helt nederst i kjelleren. Du vil sannsynligvis profitere på en uke innlagt med fokus på stabilisering og antidepressive tiltak. Det er noe å tenke på i alle fall. Fortsatt et par dager til mandag. Du kan jo kjenne etter om du blir noe bedre i løpet av helga eller om det blir verre. Du kan bruke smerteskalaen. Den kan brukes på mental smerte også. Da skal du skrive ned hvor sterk smerten er på en skala fra 0 til 10 hvor 0 er ingen smerte eller skal vi si nøytral og 10 som er verst tenkelige smerte. Da kan du evt tenke at 10 er så vondt som når du har vært på ditt aller dårligste. Også gjør du dette la oss si to ganger per dag, evt flere hvis du vil se om det er mye variasjon på hvor vondt det er. Da får du sett hvordan det utvikler seg og om det utvikler seg. Det er nå bare et forslag, men det kan være nyttig å ta en slik indre sjekk for å se om en blir bedre evt verre. Ofte så merker man det ikke når man begynner å bli bedre, men ved å måle smerten så kan man bli bevisst på det på et tidligere tidspunkt. Mulig det er unødvendig tull, men du får nå se. Som eksempel kan du bestemme at fra 8 og oppover så ber du om hjelp. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Glitter skrev (1 time siden): Det er ikke mulig å på mandag høre om det er mulig med en kort stabiliserende innleggelse da på si en uke? For å prøve å komme ovenpå før du blir ennå verre. Jo verre du blir des hardere er det jo å komme ovenpå igjen. Jeg legger meg av og til inn når jeg er i forverring for å få hjelp til å snu den dårlige utviklingen. Ofte hjelper det med en uke for jeg legger meg inn før jeg er skikkelig skikkelig dårlig. Vi har hatt et forebyggende fokus med lav terskel for innleggelse. Nå tror jeg det i løpet av til neste år blir slutt på forebyggende innleggelser så da må jeg klare å forebygge å bli dårlig på egenhånd. Men tror det skal gå greit og at tiden er inne for å nedskalere tilbudet i akuttpsykiatrien. Men nå har jo du slitt en stund og det blir bare verre? Hvis din historikk tilsier at du kommer til å fortsette å bli verre så tror jeg det er bedre å få hjelp før du er helt nederst i kjelleren. Du vil sannsynligvis profitere på en uke innlagt med fokus på stabilisering og antidepressive tiltak. Det er noe å tenke på i alle fall. Fortsatt et par dager til mandag. Du kan jo kjenne etter om du blir noe bedre i løpet av helga eller om det blir verre. Du kan bruke smerteskalaen. Den kan brukes på mental smerte også. Da skal du skrive ned hvor sterk smerten er på en skala fra 0 til 10 hvor 0 er ingen smerte eller skal vi si nøytral og 10 som er verst tenkelige smerte. Da kan du evt tenke at 10 er så vondt som når du har vært på ditt aller dårligste. Også gjør du dette la oss si to ganger per dag, evt flere hvis du vil se om det er mye variasjon på hvor vondt det er. Da får du sett hvordan det utvikler seg og om det utvikler seg. Det er nå bare et forslag, men det kan være nyttig å ta en slik indre sjekk for å se om en blir bedre evt verre. Ofte så merker man det ikke når man begynner å bli bedre, men ved å måle smerten så kan man bli bevisst på det på et tidligere tidspunkt. Mulig det er unødvendig tull, men du får nå se. Som eksempel kan du bestemme at fra 8 og oppover så ber du om hjelp. Jeg har tenkt på det med innleggelse og jeg har kommet fram til at det kanskje ikke er en så dum ide likevel. Jeg snakket nettopp med hun ene fra teamet og jeg prøvde hinte litt frempå at jeg har det så tungt nå at jeg ikke vet hvor mye mer jeg klarer og at jeg kanskje hadde trengt innleggelse. Men hun tok ikke hintet. Hun bare fortsatte snakke om at jeg burde dra på jobb, forsøke komme meg ut osv. Men jeg klarer ikke jobb nå. Og jeg turte ikke si det rett ut at jeg hadde tenkt at innleggelse kanskje kunne være bra for meg nå. Er vel det jeg gjør litt feil, tenker at folk skal tenke det samme som meg eller ta hint. Takk for tips om smerteskalaen, skal forsøke bruke den. Anonymkode: 80b67...340 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har tenkt på det med innleggelse og jeg har kommet fram til at det kanskje ikke er en så dum ide likevel. Jeg snakket nettopp med hun ene fra teamet og jeg prøvde hinte litt frempå at jeg har det så tungt nå at jeg ikke vet hvor mye mer jeg klarer og at jeg kanskje hadde trengt innleggelse. Men hun tok ikke hintet. Hun bare fortsatte snakke om at jeg burde dra på jobb, forsøke komme meg ut osv. Men jeg klarer ikke jobb nå. Og jeg turte ikke si det rett ut at jeg hadde tenkt at innleggelse kanskje kunne være bra for meg nå. Er vel det jeg gjør litt feil, tenker at folk skal tenke det samme som meg eller ta hint. Takk for tips om smerteskalaen, skal forsøke bruke den. Anonymkode: 80b67...340 Hei igjen. Vil bare si at jeg kjenner meg godt igjen i frykten for å si ting rett ut. For da gjør man seg selv sårbar. Dessverre er folk utrolig dårlige på å ta hint. Synes du er modig som prøver. Håper du finner en løsning på det som gjør at du kan få det bedre 😊 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har tenkt på det med innleggelse og jeg har kommet fram til at det kanskje ikke er en så dum ide likevel. Jeg snakket nettopp med hun ene fra teamet og jeg prøvde hinte litt frempå at jeg har det så tungt nå at jeg ikke vet hvor mye mer jeg klarer og at jeg kanskje hadde trengt innleggelse. Men hun tok ikke hintet. Hun bare fortsatte snakke om at jeg burde dra på jobb, forsøke komme meg ut osv. Men jeg klarer ikke jobb nå. Og jeg turte ikke si det rett ut at jeg hadde tenkt at innleggelse kanskje kunne være bra for meg nå. Er vel det jeg gjør litt feil, tenker at folk skal tenke det samme som meg eller ta hint. Takk for tips om smerteskalaen, skal forsøke bruke den. Anonymkode: 80b67...340 Ja du må nok øve på å være mer direkte og si hva du har behov for framfor å vente på at andre skal skjønne behovene dine eller ta hint. Noen mennesker er flinke til å ta hint, mens andre ikke. Hun oppfattet muligens at du bare tenker på innleggelse og ikke har bestemt at du vil det siden du sa kanskje trenger en innleggelse? Ikke godt å si. Men du kan ta kontakt på nytt og si at du har funnet ut at du trenger en innleggelse nå. Men hun jobber i kommunen ja? Da er det jo uansett ikke hun som skal legge deg inn. Du må ringe legevakten og få en time. Si i tlf at du er dårlig og ønsker innleggelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har tenkt på det med innleggelse og jeg har kommet fram til at det kanskje ikke er en så dum ide likevel. Jeg snakket nettopp med hun ene fra teamet og jeg prøvde hinte litt frempå at jeg har det så tungt nå at jeg ikke vet hvor mye mer jeg klarer og at jeg kanskje hadde trengt innleggelse. Men hun tok ikke hintet. Hun bare fortsatte snakke om at jeg burde dra på jobb, forsøke komme meg ut osv. Men jeg klarer ikke jobb nå. Og jeg turte ikke si det rett ut at jeg hadde tenkt at innleggelse kanskje kunne være bra for meg nå. Er vel det jeg gjør litt feil, tenker at folk skal tenke det samme som meg eller ta hint. Takk for tips om smerteskalaen, skal forsøke bruke den. Anonymkode: 80b67...340 Hinting fungerer dårlig. Det kan også se på som en variant av ansvarsfraskrivelse, da du gjerne vil at andre skal ta initiativ i stedet for at du selv eksplisitt sier det du mener. Hvis du ikke får det lettere i løpet av helgen, så kan du kanskje kontakte noen på mandag og høre om det vil være mulig å søke om en innleggelse. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Sokk skrev (3 timer siden): Hei igjen. Vil bare si at jeg kjenner meg godt igjen i frykten for å si ting rett ut. For da gjør man seg selv sårbar. Dessverre er folk utrolig dårlige på å ta hint. Synes du er modig som prøver. Håper du finner en løsning på det som gjør at du kan få det bedre 😊 Hei. Ja, det er akkurat det... Jeg håper også at jeg klarer finne en løsning. Anonymkode: 80b67...340 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Glitter skrev (3 timer siden): Ja du må nok øve på å være mer direkte og si hva du har behov for framfor å vente på at andre skal skjønne behovene dine eller ta hint. Noen mennesker er flinke til å ta hint, mens andre ikke. Hun oppfattet muligens at du bare tenker på innleggelse og ikke har bestemt at du vil det siden du sa kanskje trenger en innleggelse? Ikke godt å si. Men du kan ta kontakt på nytt og si at du har funnet ut at du trenger en innleggelse nå. Men hun jobber i kommunen ja? Da er det jo uansett ikke hun som skal legge deg inn. Du må ringe legevakten og få en time. Si i tlf at du er dårlig og ønsker innleggelse. Ja må nok det. Hun jobber i kommunen ja, men hun sa i forgårs at hun kunne bli med på legevakten om jeg trengte det. Jeg tror jeg venter til mandag og ser det an litt til. Anonymkode: 80b67...340 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 frosken skrev (29 minutter siden): Hinting fungerer dårlig. Det kan også se på som en variant av ansvarsfraskrivelse, da du gjerne vil at andre skal ta initiativ i stedet for at du selv eksplisitt sier det du mener. Hvis du ikke får det lettere i løpet av helgen, så kan du kanskje kontakte noen på mandag og høre om det vil være mulig å søke om en innleggelse. Ja, jeg får gjøre det. Er jo bedre enn å sitte lenge på legevakten. Anonymkode: 80b67...340 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474472-det-skremmer-meg-hvor-lite-p%C3%A5-alvor-de-tar-meg-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/page/4/#findComment-4194850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.