Gå til innhold

sparing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å spare de neste ukene.  Ferien kostet en del og jeg må fylle opp sparekontoen igjen.  Jeg så på Dagsrevyen i går at prisene går ned og renteforhøyelser blir det slutt på.  Det er selvfølgelig gledelig, men jeg bør uansett spare penger noen uker nå.

Det er ingen vits å snakke om å sanke bær og sopp.  Jeg spiser det ikke, og jeg tenker ikke primært å spare på mat.  Jeg mangler gode sparetips uten å forandre livet for mye.

Anonymkode: c0f65...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Lag deg et fast trekk som går rett inn på sparekonto, slik at du blir tvunget til å bruke mindre hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fast trekk som Nicklus sa.
- Planlegg middager og handle en til to ganger i uka.
- Hvis du kjøper en del ferdigretter/takeaway, så vil du spare mye penger om du reduserer dette og heller lager mat selv.
- Planlegg hjemmelagde middager slik at ingrediensene overlapper. Da blir det mindre å kaste og dermed også mindre nytt å kjøpe.

Utenom det blir det vanskelig å gi mer konkrete råd siden vi ikke vet hva du bruker penger på eller hva du er villig til å redusere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Lag deg et fast trekk som går rett inn på sparekonto, slik at du blir tvunget til å bruke mindre hver måned.

Det har jeg hatt i alle år, og til og med økt det nå i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

- Fast trekk som Nicklus sa.
- Planlegg middager og handle en til to ganger i uka.
- Hvis du kjøper en del ferdigretter/takeaway, så vil du spare mye penger om du reduserer dette og heller lager mat selv.
- Planlegg hjemmelagde middager slik at ingrediensene overlapper. Da blir det mindre å kaste og dermed også mindre nytt å kjøpe.

Utenom det blir det vanskelig å gi mer konkrete råd siden vi ikke vet hva du bruker penger på eller hva du er villig til å redusere. 

Jeg handler maks en gang i uken og kaster nesten aldri mat.  Jeg vil ikke røpe alt jeg bruker penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg hatt i alle år, og til og med økt det nå i sommer.

Jeg er usikker på hva slags råd du ønsker deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg er usikker på hva slags råd du ønsker deg. 

råd om sparing av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

råd om sparing av penger.

Du har skrevet for lite informasjon til at vi kan komme med noen særlig flere råd.

Skal vi gi råd om f.eks sparing i fond? Da må vi vite hvor mye du har tenkt å putte inn (og da er det kanskje bedre om du spør noen økonomiske eksperter).

Skal vi gi råd om hva du kan kutte ned på i hverdagen? Da må vi vite hva du bruker penger på og hva du er villig til å redusere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (17 timer siden):

Du har skrevet for lite informasjon til at vi kan komme med noen særlig flere råd.

Skal vi gi råd om f.eks sparing i fond? Da må vi vite hvor mye du har tenkt å putte inn (og da er det kanskje bedre om du spør noen økonomiske eksperter).

Skal vi gi råd om hva du kan kutte ned på i hverdagen? Da må vi vite hva du bruker penger på og hva du er villig til å redusere.

Jeg vil ikke gi for mye opplysninger.  Rådene jeg har fått er gode og jeg takker for dem, men de er noe jeg har fulgt i alle år.  Det spørs hva jeg er villig til å redusere for jeg må leve et liv.  Jeg har ikke økonomiske problemer, men vil bremse litt ned etter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt igjennom dette, og funnet noe som jeg kan spare på foreløpig.  Jeg kan ta med matpakke på jobben (gjør det kun noen ganger), jeg kan lage mer middag hjemme og fryse ned (det gjør jeg også noen ganger).  Jeg vil ikke droppe restaurantbesøk med venner da det har med mitt sosiale liv å gjøre, og det blir ikke riktig at jeg isolerer meg.  Det hender at jeg spiser på veien hjem fra jobb, og det er mulig at det er penger å spare.

Når jeg leser det jeg har skrevet så tviler jeg på at jeg sparer mye på dette.  Å spise dagens for en som bor alene er ikke nødvendigvis dyrere enn å lage mat for en hjemme.  Å unne seg lunsj på jobben er ikke så ofte at sparingen blir småpenger.

Jeg har betalt drastisk ned på lån dette året og i fjor.  Jeg kan være fornøyd.  Jeg legger til side hver måned og at jeg unte meg mer i ferien er nok rett og rimelig.  Jeg holder nok tettere om pengene denne måneden, sånn rett etter ferien, men ellers ser jeg at jeg bruker ikke mer penger enn det som rimelig kan telles😀.

Takk til dere som hjalp meg å tenke igjennom min situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del sparetiltak som funker for meg:

- ukeshandel. Tilbudene styrer menyen. 

- ikke kaste mat

- rimelige middager i realistiske størrelser. Dvs. lager middag med passe porsjoner for meg og mine to små(-spiste) barn, ikke for en storfamilie. 

- kjøper ikke brus, potetgull o.l. Sjeldent jeg har øl, men har noe av og til i tilfelle besøk. Gjelder også polvarer. Du trenger ikke dette i hverdagen din! Barna får lørdagsgodteri. Har noen ganger is om sommeren. Obs. Én is om dagen er nok - faktisk!

- ikke røyk, snus eller lignende piss 

- Overfører penger over på sparekonto så fort faste regninger er betalt. Slik blir det en ekstrajobb når jeg trenger noe på brukskonto + bevisstgjøring av pengebruken. Trenger jeg virkelig dette? 

- Sparer fast noen hundrelapper til ulike egne fondskontoer, og noe i barnas navn. Sparer til konf i første omgang, så får de BSU etter det. Hvis jeg ser at jeg har noen tusenlapper til overs ikke lenge før lønn, setter jeg disse også over på fond, så sant minimumsgrensa til bufferkonto fortsatt overholdes. 

- kjøper sjeldent kaffe og boller på bensinstasjon o.l. 

- abonnementer på strømmetjenester: no-go. Har en enkelt strømmetjeneste korte perioder om gangen, kun hvis det er en spesiell serie jeg skal se. Deretter avsluttes abo igjen. 

- Nei takk til betaling av lineær TV. Nrk nett tv duger. 

- Skrur av strøm som ikke brukes når jeg forlater et rom osv. Setter ned varmen om jeg reiser bort. Osv. 

- Bil: har gått over til del kasko fremfor helkasko, grunnet at min bil er gammel og uansett må skiftes ut om et par år. Kjører du et vrak: hold deg til ansvarsforsikring. 

- unngår papirfaktura på diverse parkeringstjenester o.l. Betaler før regningen kommer til meg i form av papirfaktura! 

- Bruker handlenett på butikken og husker å pante tomflasker om jeg har det. 

- Byttet jobb slik at jeg kunne bruke bilen mindre. Månedlig kostnad har sunket et par tusen... 

- Personlig gidder jeg svært sjeldent bruke penger på restaurant. Men det er fordi jeg ikke er interessert i mat. Bør sikkert ikke kuttes om man ser på det som en del av livskvaliteten. Samme gjelder turer på byen: Gidder ikke bruke penger på drinker og diverse ute. Har man dårlig råd er det vel en no-brainer å kutte ut dette. 

- Tenker julegaver hele året. Dette vil jeg blir enda flinkere på, men det er i grunnen helt hinsides å forskyve denne utgiftsposten til en enkeltmåned i året. Er ikke villig til å kutte ut julegaver til mine kjære, men hadde jeg vært student i dag, så hadde jeg prøvd å avtale om å ikke gi gaver tror jeg. 

- igjen: betaler med en gang jeg kjøper noe eller bruker en tjeneste. Har ikke kredittkort, forbrukslån e.l. Studielån og boliglån holder i massevis og er ille nok. 

- følger med på gjerrigknarkens nyheter jevnlig

- har budsjett fra måned til måned, der forventet kostnad alltid justeres etter endring i lista over faktisk kostnad. Har blitt ganske nøyaktig etter to år nå. 

- Leser meg litt opp på økonomi en gang i blant. Prøver å få en forståelse for ulike begreper og diverse. Merker at kunnskap gir bedre oversikt. Har blant annet lært at jeg kanskje skal skaffe med kredittkort allikevel. Men er du et pengesløsende rotehue med tendens til å bruke penger du ikke har: ligg unna! 😄 

Anonymkode: 746af...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det meste er nevnt. Mitt tips går derfor mer på å oppnå bevissthet mht hva du bruker penger på. Forutsatt at du bruker mest kort når du betaler for ting, anbefaler jeg at du går inn i nettbanken og henter ut i et excelark alle transaksjoner for en måned/tre måneder/et halvår, og sorterer på type utgift og summerer. Da ser du hvor mye du bruker i mnd i f eks matvarebutikker, kiosker, på taxi, polet eller annet, og du kan se hvor du bør/ønsker å stramme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 23.25):

- ikke kaste mat

- rimelige middager i realistiske størrelser. Dvs. lager middag med passe porsjoner for meg og mine to små(-spiste) barn, ikke for en storfamilie. 

- kjøper ikke brus, potetgull o.l. Sjeldent jeg har øl, men har noe av og til i tilfelle besøk. Gjelder også polvarer. Du trenger ikke dette i hverdagen din! Barna får lørdagsgodteri. Har noen ganger is om sommeren. Obs. Én is om dagen er nok - faktisk!

- Overfører penger over på sparekonto så fort faste regninger er betalt. Slik blir det en ekstrajobb når jeg trenger noe på brukskonto + bevisstgjøring av pengebruken. Trenger jeg virkelig dette? 

- Sparer fast noen hundrelapper til ulike egne fondskontoer, og noe i barnas navn. Sparer til konf i første omgang, så får de BSU etter det. Hvis jeg ser at jeg har noen tusenlapper til overs ikke lenge før lønn, setter jeg disse også over på fond, så sant minimumsgrensa til bufferkonto fortsatt overholdes. 

- abonnementer på strømmetjenester: no-go. Har en enkelt strømmetjeneste korte perioder om gangen, kun hvis det er en spesiell serie jeg skal se. Deretter avsluttes abo igjen. 

- Skrur av strøm som ikke brukes når jeg forlater et rom osv. Setter ned varmen om jeg reiser bort. Osv. 

- Bil: har gått over til del kasko fremfor helkasko, grunnet at min bil er gammel og uansett må skiftes ut om et par år. Kjører du et vrak: hold deg til ansvarsforsikring. 

- unngår papirfaktura på diverse parkeringstjenester o.l. Betaler før regningen kommer til meg i form av papirfaktura! 

- Byttet jobb slik at jeg kunne bruke bilen mindre. Månedlig kostnad har sunket et par tusen... 

- Personlig gidder jeg svært sjeldent bruke penger på restaurant. Men det er fordi jeg ikke er interessert i mat. Bør sikkert ikke kuttes om man ser på det som en del av livskvaliteten. Samme gjelder turer på byen: Gidder ikke bruke penger på drinker og diverse ute. Har man dårlig råd er det vel en no-brainer å kutte ut dette. 

- Tenker julegaver hele året. Dette vil jeg blir enda flinkere på, men det er i grunnen helt hinsides å forskyve denne utgiftsposten til en enkeltmåned i året. Er ikke villig til å kutte ut julegaver til mine kjære, men hadde jeg vært student i dag, så hadde jeg prøvd å avtale om å ikke gi gaver tror jeg. 

- igjen: betaler med en gang jeg kjøper noe eller bruker en tjeneste. Har ikke kredittkort, forbrukslån e.l. Studielån og boliglån holder i massevis og er ille nok. 

- har budsjett fra måned til måned, der forventet kostnad alltid justeres etter endring i lista over faktisk kostnad. Har blitt ganske nøyaktig etter to år nå. 

- Leser meg litt opp på økonomi en gang i blant. Prøver å få en forståelse for ulike begreper og diverse. Merker at kunnskap gir bedre oversikt. Har blant annet lært at jeg kanskje skal skaffe med kredittkort allikevel. Men er du et pengesløsende rotehue med tendens til å bruke penger du ikke har: ligg unna! 😄 

Her var det mye nyttig😊.  Hva mener du med gjerrigknarkens nyheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 23.25):

- ikke kaste mat

Bruker du ikke snus? Eller drikker? Hva i all verden gjør du på når du har fri? 

Anonymkode: c2a6b...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter alltid av en sum når jeg får lønn, så deler jeg resten på 4 uker frem til neste lønn og prøver å forholde meg til ukesbudskjettet. 
Denne måneden har jeg klart å sette av 12.000 på sparing. Da har jeg 3000 i uka på mat og drivstoff, og andre ting. Har mann også så vi har to inntekter. Dette etter alt av regninger er betalt. Har to ungdommer i hus og det koster. 

Anonymkode: 6c4a0...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 10.51):

Jeg vil ikke gi for mye opplysninger.  Rådene jeg har fått er gode og jeg takker for dem, men de er noe jeg har fulgt i alle år.  Det spørs hva jeg er villig til å redusere for jeg må leve et liv.  Jeg har ikke økonomiske problemer, men vil bremse litt ned etter ferien.

Hvorfor er du redd for å gi for mye opplysninger? Det er anonym forum 

Anonymkode: 74759...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...