Gå til innhold

Diagnoser ved ulike DPS

Anbefalte innlegg

Jeg fikk borderline hos ett DPS. Så valgte jeg ny utredning hos et annet dps i et annet fylke enn mitt. Fikk ny diagnose der som ikke var borderline. Hvem av dem avgjør hva det skal stå som min diagnose? Er det alltid siste behandlingssted som har siste ordet? 

Anonymkode: ff0ed...403

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474498-diagnoser-ved-ulike-dps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror den siste diagnosen er den gjeldende diagnosen. Jeg har hatt flere diagnoser opp gjennom, og det har alltid vært den siste eller den de endret til som "gjaldt". Så hvis DPS utredet deg på nytt og endret diagnosen til bipolar type 2 så er vel diagnosen din bipolar type 2. 

Anonymkode: a2096...2f8

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den jeg fikk på det andre stedet var bipolar type 2. 

Kan også være de har satt bipolar istedenfor borderline (hvis det er den du hadde) pga at de ikke har all bakgrunnsinformasjon fra det forrige fylket ditt. F. Eks at de ikke har journaler på antall ganger du har vært på legevakten å sydd eller kommet med selvmordstrusler. Da blir det litt feil. 

Anonymkode: 0e548...24d

Har forstått det slik at man ofte kan ha begge, og/eller det er vanskelig å fastslå hvilken som er den riktige. Det er mange overlappinger. Har også "hatt" begge diagnoser, men jeg velger å tenke at forskjellen er ut fra hvilken info jeg ga fra meg hvor, og i hvilke fase jeg har vært i, under utredningen på de ulike stedene. 

Anonymkode: 333c7...e78

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg fikk borderline hos ett DPS. Så valgte jeg ny utredning hos et annet dps i et annet fylke enn mitt. Fikk ny diagnose der som ikke var borderline. Hvem av dem avgjør hva det skal stå som min diagnose? Er det alltid siste behandlingssted som har siste ordet? 

Det vil stå diagnose A i DPS-a sin epikrise og diagnose B i DPS-b sin epikrise.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har forstått det slik at man ofte kan ha begge, og/eller det er vanskelig å fastslå hvilken som er den riktige. Det er mange overlappinger. Har også "hatt" begge diagnoser, men jeg velger å tenke at forskjellen er ut fra hvilken info jeg ga fra meg hvor, og i hvilke fase jeg har vært i, under utredningen på de ulike stedene. 

Anonymkode: 333c7...e78

Jeg har fått begge diagnoser av samme behandler med noen års mellomrom.. Kan jo være du har begge? Tolker deg til at du ikkf har begge nå? Ved borderline skal jo symptomene være stabilt tilstede. Mens ved bipolar oppstår symptomer eller sykdomsfaser periodevis. Det bør derfor være mulig å skille på disse, men har man borderline så kan den kamuflere bipolar eller alt man gjør og hvordan man er blir forstått ut ifra et borderline perspektiv. Det var ikke før min ubehandlede bipolaritet ble verre og jeg ble observert flere ganger under hypomani at de skjønte at oppoversvigningene mine ikke kunne forklares ut ifra borderline. For min del var det åpenbart. Jeg kjente jo hva som skjedde innvendig med depresjoner, hypomanier og ustabile symptomer som følge av borderline. 

kupton skrev (6 timer siden):

Det vil stå diagnose A i DPS-a sin epikrise og diagnose B i DPS-b sin epikrise.

Det er innlysende. Hun spør hvilke diagnose som gjelder, altså hvilken sykdom hun skal anta at hun har og hvilken Sykdom fastlegen feks antar at hun har når hun har fått to ulike diagnoser ved to ulike dps  

Anonymkode: e1e78...762

Det kan jeg selvsagt ikke svare sikkert på. Det er som nevnt også mulig å ha begge.

Det som taler for borderline: Vedvarende plager i sen ungdoms/voksenalder. Emosjonelle svingninger som på en berg- og dalbane. Kan svinge flere ganger i løpet av et døgn. Ofte relasjonelle utfordringer. Mor med borderline.

Det som taler for BP: Svingninger begge veier, men hver svingning har en varighet på uker og måneder.  Mellom episodene ofte frisk eller tilnærmet frisk. BP i slekten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...