Gå til innhold

Lang QT-tid syndrom av Quetiapine?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på veldig høy dose Quetiapine for mange år siden. En dag besvimte jeg og det ble gjort et EKG, dette viste forlenget QT-tid og legene konkluderte med at dette var Quetiapinen så jeg måtte slutte og begynne på en annen medisin og dette ble bra igjen. Nå for et par uker siden ble jeg igjen satt på Quetiapine for søvn, da bare 75 mg om kvelden. Jeg hadde egentlig glemt alt om det, men har de siste dagene fått veldig hjertebank og tidvis «ørhet» i hodet. Lurer da på om noen har erfaring på at man kan få forlenget QT-tid av så lav dose? Skal selvfølgelig ta kontakt med spesialist på mandag! Føler meg bare alltid litt dum hvis jeg kommer og tror noe er en bivirkning og det ikke er det, så virker det som om alt er i hodet mitt 😅

Anonymkode: a05c8...9bf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474503-lang-qt-tid-syndrom-av-quetiapine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg gikk på veldig høy dose Quetiapine for mange år siden. En dag besvimte jeg og det ble gjort et EKG, dette viste forlenget QT-tid og legene konkluderte med at dette var Quetiapinen så jeg måtte slutte og begynne på en annen medisin og dette ble bra igjen. Nå for et par uker siden ble jeg igjen satt på Quetiapine for søvn, da bare 75 mg om kvelden. Jeg hadde egentlig glemt alt om det, men har de siste dagene fått veldig hjertebank og tidvis «ørhet» i hodet. Lurer da på om noen har erfaring på at man kan få forlenget QT-tid av så lav dose? Skal selvfølgelig ta kontakt med spesialist på mandag! Føler meg bare alltid litt dum hvis jeg kommer og tror noe er en bivirkning og det ikke er det, så virker det som om alt er i hodet mitt 😅

Anonymkode: a05c8...9bf

Quetiapin i vanlige doser pleier ikke å forlenge QT-tiden. Det skal egentlig veldig mye til.

Det trenger jo ikke å være lang QT-tid/torsades de pointes du besvimte av heller, på den tiden. Det finnes mange grunner til besvimelse, og Quetiapin kan gi blodtrykksfall og besvimelse uten at det forekommer en hjerterytmeforstyrrelse.

Er du usikker, så tar du et EKG på mandag. «Vanlig» hjertebank har ingenting med lang QT-tid eller torsades de pointes å gjøre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...