Gå til innhold

Hva er den vanligste spiseforstyrrelsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Glitter skrev (4 minutter siden):

40% av spiseforstyrrelser er overspisingslidelse. Likevel er det den lidelsen med dårligst behandlingtilbud. 

Nettopp. Jeg synes alle tenker på anoreksi når det snakkes om sf, akkurat som om det skulle være likhetstegn mellom det. Spiseforstyrrelse = anoreksi. Men sånn er det jo ikke, men et stort flertall tror det. 

Anonymkode: 04226...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Jeg synes alle tenker på anoreksi når det snakkes om sf, akkurat som om det skulle være likhetstegn mellom det. Spiseforstyrrelse = anoreksi. Men sånn er det jo ikke, men et stort flertall tror det. 

Anonymkode: 04226...ef8

Ja. Det er sant. Overspisingslidelse som i mange tilfeller fører til ulike grader av fedme som er en stor trussel mot folkehelsen bør tas mer alvorlig. Ikke bare pga personens livskvalitet og økt forekomst av sykdommer, men fordi at sykelig overvekt koster samfunnet mye. Hva det koster er ifølge min mening for ordens skyld ikke det viktigste her, men hver enkelt person sin livskvalitet og risiko for for tidlig død. For ikke å snakke om den psykiske belastningen det er å ha en slik lidelse med både skam, avsky og hat mot seg selv, mindreverdighetsfølelse osv. 

Helsesektoren er nødt til å ta dette mer på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er kanskje en blanding av flere forstyrrelser? En som starter med anoretisk atferd kan over tid gli over til å miste mer kontroll og bli overspiser i andre perioder. Så forblir de kanskje mest der. 

Anonymkode: 13247...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er overspising. Betyr ikke at den har større lidelsestrykk enn de andre. Jeg har hatt bulimi og det var jævlig 

Anonymkode: 37970...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vanligste er overspising. Betyr ikke at den har større lidelsestrykk enn de andre. Jeg har hatt bulimi og det var jævlig 

Anonymkode: 37970...1c4

Enig med deg. Har ikke hatt noen av diagnosene, ikke vil jeg ha dem heller. Men jeg kjenner liksom til begge tendenser over en periode. Det å spise for mye og å kaste opp var psykisk helt for jevnlig. Det å avstå fra å spise i flere dager derimot, det forbinder jeg fortsatt med mestring og en følelse av at jeg er bedre enn andre der og da. Det beste er vel å ha et normalt forhold til mat og et sunt kosthold, men hadde jeg kunnet velge, så ville jeg dessverre mer enn gjerne klart å ikke spise igjen. Som en slags barnslig strategi for å oppleve selvverd og anerkjennelse. 

Anonymkode: 13247...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enig med deg. Har ikke hatt noen av diagnosene, ikke vil jeg ha dem heller. Men jeg kjenner liksom til begge tendenser over en periode. Det å spise for mye og å kaste opp var psykisk helt for jevnlig. Det å avstå fra å spise i flere dager derimot, det forbinder jeg fortsatt med mestring og en følelse av at jeg er bedre enn andre der og da. Det beste er vel å ha et normalt forhold til mat og et sunt kosthold, men hadde jeg kunnet velge, så ville jeg dessverre mer enn gjerne klart å ikke spise igjen. Som en slags barnslig strategi for å oppleve selvverd og anerkjennelse. 

Anonymkode: 13247...070

Det er sant. Overspising og oppkast forbindes med tap av kontroll, man føler skyld, skam og avsky. Men for øvrig blir en rolig etter oppkast. 

Mens underspising kan gi en følelse av mestring, kontroll og stolthet. Jeg følte meg sterk da jeg var undervektig og jeg føler meg svak  nå når jeg legger på meg uke for uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Overspisingslidelse, bulimi, anoreksi, o.a ? 

Anonymkode: 04226...ef8

Og ortoreksi denne er ny og ganske vanlig 

Anonymkode: b3e74...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Det er sant. Overspising og oppkast forbindes med tap av kontroll, man føler skyld, skam og avsky. Men for øvrig blir en rolig etter oppkast. 

Mens underspising kan gi en følelse av mestring, kontroll og stolthet. Jeg følte meg sterk da jeg var undervektig og jeg føler meg svak  nå når jeg legger på meg uke for uke. 

Jeg har hatt anoreksi i tenårene, fem år som svært undervektig. Kjente meg aldri som en som mestret noe eller hadde kontroll. Det var helt forjævlig og ingen depresjon eller sykdom siden har kunnet måle seg med det anorektiske helvetet. Teit å rangere hva som gir mest og minst smerte her

Anonymkode: 37970...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt anoreksi i tenårene, fem år som svært undervektig. Kjente meg aldri som en som mestret noe eller hadde kontroll. Det var helt forjævlig og ingen depresjon eller sykdom siden har kunnet måle seg med det anorektiske helvetet. Teit å rangere hva som gir mest og minst smerte her

Anonymkode: 37970...1c4

Det er da ingen som har rangert det på noen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...