Gå til innhold

Hva annet kan forebygge depresjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har siste dagene merket depresjon har begynt og jeg er ikke den som bare sitter inne og glor i veggene. To ganger forrige uke syklet jeg 11 kilometer dagen og lørdag var jeg på besøk og i går hadde jeg litt å gjøre hjemme før kvelden begynte å bli tyngre. Våknet i dag med null motivasjon, tung og lei. Aktivitet har liksom aldri fungert mot depresjon for meg så hva annet kan hjelpe da? Bruker bare 100 mg Seroquel på kvelden og funker jo noe, men tydeligvis ikke nok. Vanligvis liker jeg å prate med andre, men nå har jeg mest lyst til å bare grave meg ned. Blir ikke mye middag i dag kjenner jeg. Har tidligere forsøkt 200 mg Lamictal, men ble mer trøtt av den og var nok bivirkning. Forsøkt venlafaksin på laveste dose, men da gikk det feil andre veien ved at jeg ble oppstemt. Litium får jeg ikke prøve av behandler pga risiko for nyreproblemer. Har BP2 og K-PTSD. Jeg bør unngå medisiner som gir mye vektøkning pga fare for diabetes 2 som er i familien. Er allerede noe overvektig noe jeg jobber med å endre. Men psyken lystrer bare ikke nå. Går i behandling ca 1 gang i måneden og er ikke nok, men er eneste tilbud jeg får 😔 er vanskelig dette. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474541-hva-annet-kan-forebygge-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marye skrev (17 minutter siden):

Har du større sjanse for å få nyreproblemer enn de fleste andre? Siden du ikke får prøve? Man tester jo for å se om man får problem med nyrene og avdekker risikoen i tide…

Nei er ingenting som tilsier at jeg har større risiko enn andre. 

Det er pga du har bp2. Da er legens prosedyre å prøve annet først pga bivirkningene litium kan ha. Den er ikke bedre på depresjon enn Lamictal. Om trøtthet er eneste grunn til at du ikke bruker Lamictal ville jeg prøvd igjen over lengre tid. Vedder på at det går over. Lamictal er vanligvis en veldig fin medisin mot depresjon ved stemningslidelser 

Anonymkode: 3b8d9...aef

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er pga du har bp2. Da er legens prosedyre å prøve annet først pga bivirkningene litium kan ha. Den er ikke bedre på depresjon enn Lamictal. Om trøtthet er eneste grunn til at du ikke bruker Lamictal ville jeg prøvd igjen over lengre tid. Vedder på at det går over. Lamictal er vanligvis en veldig fin medisin mot depresjon ved stemningslidelser 

Det er ikke min erfaring. Jeg hadde ikke effekt av Lamictal, men har ikke vært ordentlig deprimert siden jeg startet Litium. Og selvsagt ikke hatt en sterk hypomani, selv om jeg har hatt to mer milde oppturer. Jeg tar også lest en artikkel om Litium hvor det skrives at Litium også kan brukes mot tilbakevendende depressiv lidelse. Ligger da i ordet at det kan hjelpe mot stemningslidelse hvor hypomani og mani er en del av bildet. Husker ikke hva jeg søkte på for å finne gjeldene artikkel så det får stå uten kilde. 

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Glitter skrev (17 minutter siden):

Det er ikke min erfaring. Jeg hadde ikke effekt av Lamictal, men har ikke vært ordentlig deprimert siden jeg startet Litium. Og selvsagt ikke hatt en sterk hypomani, selv om jeg har hatt to mer milde oppturer. Jeg tar også lest en artikkel om Litium hvor det skrives at Litium også kan brukes mot tilbakevendende depressiv lidelse. Ligger da i ordet at det kan hjelpe mot stemningslidelse hvor hypomani og mani er en del av bildet. Husker ikke hva jeg søkte på for å finne gjeldene artikkel så det får stå uten kilde. 

Googlet og fant dette. Ikke samme linken jeg har lest før, men likevel det første som kom om Litium og tilbakevendende depressiv lidelse.

"Litium er mest brukt ved bipolar lidelse, men kan også gis ved tilbakevendende depresjoner, og kan være særlig indisert ved suicidalitet på grunn av en markert selvmordforebyggende effekt. Initiering av litium er en spesialistoppgave"

https://www.legemiddelhandboka.no/T5.5/Depresjoner

Her også nevnes Litium som forebyggende mot depresjon. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/legemidler/litium/

Litium og Lamictal er altså ikke like effektivt mor depresjon. For noen har ikke Lamictal effekt, men så opplever de at Litium har det. De to medisinene er altså ikke likens mot det depressive hos den enkelte person. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...