Gå til innhold

Kosthold påvirker psyke mer en vi tror?

Anbefalte innlegg

Har lest og sett youtube video av dr. Robert Lustig. Har fått greie på mye jeg ikke visste før. Det er i vinden at tarmen påvirker hjernen i mye større grad en de trodde tidligere. En ting som jeg ikke visste var at visse bakterier må ha mat, og maten er fiber. Når det blir for lite fiber, begynner bakteriene å gnafse på tarmveggen, der den kan bli lekk. Masse diffuse symptomer kan komme av det. Han sier samtidig at når maten blir prosessert er fibrene ødelagt. Fibrene virker som fiskenett, slik at fruktose\sukker bruker mye lengere tid å absorbere. Insulin spiken blir mye lavere og kroppen skiller ut mindre insulin. For mye insulin over tid, kan skape resistent. Da viker ikke insulinet like godt og bukspytt kjertelen jobber på overtid for å lage nok. Motsatsen er keto diet, fordi om det ikke kommer noen karbohydrater, lager kroppen ketoner som kan produsere blodsukker. Ikke veit jeg åssen det funker, og om dette stemmer, Men det er litt spennende å prøve og forstå noe av biokjemien i kroppen. Har veldig trua på Robert Lustig, da han har mye erfaring, utdannelse. Samtidig liker jeg der leger og professorer orker å gå mot strømmen og rokke ved etablerte sannheter.

Anonymkode: 2e7e1...8c9

Fortsetter under...

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Jeg tror absolutt at kosthold  har veldig mye å si! Jeg vet ikke hvorfor det blir ignorert, og noen ganger er det faktisk enkle løsninger som hjelper mye! 

Jeg er enig at du har et godt poeng her. Kostholdet vil nok påvirke om vi får i oss riktig vitaminer og mineraler. Jeg er ikke flink til det. Spiser for lite av rett mat. 

Anonymkode: dcef3...869

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig at du har et godt poeng her. Kostholdet vil nok påvirke om vi får i oss riktig vitaminer og mineraler. Jeg er ikke flink til det. Spiser for lite av rett mat. 

Anonymkode: dcef3...869

Men hvorfor spiser du lite av riktig mat? 

Annonse

ISW skrev (2 timer siden):

Karbohydrater = serotonin.

Fett og ketose eller faste (fravær av karbohydrater) = noradrenalin og dopamin. 

Kronisk deprimert på ketose jeg. Jeg har bp2. Mange mener lavkarbo er en god ting for bp2. Motsatt her. Har forsøkt over lengre tid flere ganger. Må ha rikelig med karbo i kosten både for hjernen og for å ha menstruasjon, den opphører på ketose selv om jeg ikke går ned i vekt 

Anonymkode: 1c06c...1e7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...