Gå til innhold

Noen som jobber 100% som BPA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er i så fall årslønnen din? 

Er noe jeg kunne tenke meg å drive med, men er det ikke fryktelig lav lønn? 

 

Anonymkode: 3e746...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er i så fall årslønnen din? 

Er noe jeg kunne tenke meg å drive med, men er det ikke fryktelig lav lønn? 

 

Anonymkode: 3e746...ad6

Det tror jeg kommer an på kommunen man jobber i, alder, erfaring ev utdannelse men trenger og hvilket firma man jobber i.  Altså helt umulig å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er i så fall årslønnen din? 

Er noe jeg kunne tenke meg å drive med, men er det ikke fryktelig lav lønn? 

 

Anonymkode: 3e746...ad6

Nei men timelønnen er 182. Kr til 194 kr alt ettersom om du har 37 eller 35 timers uke. God helse er et krav fysisk og psykisk. Jobben bistår i å være slave. 

Anonymkode: ea194...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (11 timer siden):

Det tror jeg kommer an på kommunen man jobber i, alder, erfaring ev utdannelse men trenger og hvilket firma man jobber i.  Altså helt umulig å svare på.

Derfor er det nyttig med ulike eksempler... Jeg har en lønn på rundt 600k fra før av, så hvis de fleste har en årslønn på 300 til 400 k i året, så kan jeg bare glemme det. 

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei men timelønnen er 182. Kr til 194 kr alt ettersom om du har 37 eller 35 timers uke. God helse er et krav fysisk og psykisk. Jobben bistår i å være slave. 

Anonymkode: ea194...c7a

Ok. Men hvor mye får du brutto årslønn? 

Å kalle det for å være slave høres veldig rart ut for meg. Jeg har nemlig prøvd meg noen timer som BPA, og hvis du mener det er å være slave å vaske badet, hjelpe med handling, og helt dagligdagse ting de fleste av oss må gjøre i egen husholdning også, så synes jeg det er litt rart. Er du liksom for fin da eller? Jeg har høyskoleutdannelse og har ingen problemer med å hjelpe andre mennesker med ting de trenger bistand til. Så lenge lønnen holder, så synes jeg ikke det er noe galt i å være tilrettelegger for at noens hverdag går rundt... du vasker kanskje ikke doen hjemme hos deg selv heller? 

Anonymkode: 3e746...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er i så fall årslønnen din? 

Er noe jeg kunne tenke meg å drive med, men er det ikke fryktelig lav lønn? 

 

Anonymkode: 3e746...ad6

BPA er gjennomgående lavt lønnet, med noen få unntak. I tillegg er ofte snakk om små stillinger, og det kan være vanskelig å kombinere flere små stillinger, da mange av brukerne trenger at assistentene er fleksible. Eneste måten å få opp lønnen på, er dersom du primært jobber kveld og helligdager.  Nøyaktig timelønn varierer, de jeg kjenner som har jobbet som BPA de senere årene, har vært lønnet i overkant av 200 kroner pr time. 

Det er veldig stor variasjon mht. hvorvidt assistenter synes arbeidsdagen er ok eller ikke. Noen trives godt, mens andre iblir behandlet på måter som ligner slik man i tidligere tider behandlet tjenerskapet i de sosiale lag som hadde råd til tjenere. 

Noen negative eksempler fra folk jeg kjenner: Assistenten får beskjed om at de må bruke et annet toalettpapir og håndsåpe enn arbeidslederen, dvs. vanlig toalettpapir til arbeidsleder og aller billigste kvalitet til assistent. Arbeidsleders ektefelle hilser ikke på eller snakker til assistenten, selv om de tilbringer flere timer sammen daglig. Innimellom sier ektefellen til arbeidsleder (med assistenten til stede) ting som "Kan du be din assistent om å hente vann til meg nå, eller kan du be din assistent om å gå ut og ta opp hundebæsj som ligger utenfor".   (Det hører med til historien at denne ektefellen var i stand til å gjøre disse oppgavene selv.)

En god del av de som har assistenter, vil at assistentene skal gjøre seg selv usynlige sosialt. Som f.eks. overhodet ikke si noe dersom det er flere mennesker til stede. Dette kan være forståelig sett fra arbeidsleders perspektiv, men en ganske kjip arbeidssituasjon å være i for mange.  Konkret eksempel: Sosial sammenheng med ca 20 personer; assistenten fikk kjeft fordi hun hadde snakket litt med sidemann ved bordet,

Å være assistent kan oppleves som svært ensomt, da du kanskje ikke har noen kollegaer og du jobber for noen som har fått beskjed om at de kan se på deg som et verktøy (dvs. at du tingliggjør assistenten og ikke forventes å være normalt hyggelig mot vedkommende). 

Når alt dette er sagt, så er BPA en ordning som er viktig for mange, og heldigvis blir også en del assistenter godt behandlet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker
Magdam80 skrev (På 6.12.2023 den 14.04):

Jeg jobbet 100% i fast stilling med medleverturnus, og hadde en årslønn på 515 000.

Man kan jobbe igjennom kommunen, da følger man kommunens lønn og tar med seg ansinitet, dermed økt lønn. Og har du utdanning kan lønnen bli helt grei over tid. 

Men er vel ikke mange som ikke har tatt med seg din bpa til andre tilbydere.

Der kan man ha uflaks å treffe på helt feil arbeidsgiver, da står man veldig alene.

Så ville nok først og fremst tatt bpa der kommunen søker, da har man i det minste en arbeidsgiver som ikke er i familie, eller den som trenger hjelp selv.

Anonymkode: ce1b1...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...