Gå til innhold

Quetapine som sovemedisin

Anbefalte innlegg

Jeg har en god stund nå hatt vondt i nakken og øverste del av ryggen. Det ble i sommer påvist en bukning i nakken og jeg fikk smertestillende og øvelser jeg skulle ta. Jeg slet mest med å sove da det var vondt å ligge. Så jeg tok smertestillende om natten. Etterhvert virket ikke smertestillende,  og jeg sov nesten ikke på en uke. Da jeg kom til legen igjen,  satt jeg å gråt over situasjonen min. Hn mente at jeg hadde fått stive muskler i ryggen av å ha vondt. Jeg fikk et regime av medisiner jeg skulle ta om dagen og en smertestillende og en sovemedisin om kvelden. Men sovemedisinen var quetiapine 25 mg. Jeg leste på pakningsvedlegget at det var antipsykotika. Hvorfor fikk jeg den sovemedisinen? Var det fordi jeg gråt? Jeg har lest at de egentlig advarer leger mot å gi ut den medisinen som sovemedisin. 

Anonymkode: 8f0aa...c94

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474602-quetapine-som-sovemedisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Dette er en veldig liten dose. Til sammenligning fikk jeg1000 mg mot psykose. På 25 mg virker den ikke antipsykotisk bare søvndyssende.

Flere Antipsykotiske medisiner brukes i små doser for søvn. Det er lite farlig.

Endret av Worriesome Plenty 2
Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Dette er en veldig liten dose. Til sammenligning fikk jeg1000 mg mot psykose. På 25 mg virker den ikke antipsykotisk bare søvndyssende.

Ok, så jeg kan se bort i fra bivirkningene på så liten dose også?

Worriesome Plenty 2 skrev (4 minutter siden):

Flere Antipsykotiske medisiner brukes i små doser for søvn. Det er lite farlig.

Jeg skjønner.  Jeg tenkte bare litt på bivirkningene. Men jeg håper jo at jeg ikke trenger de sovemedisinene mer enn i 3 uker.

Worriesome Plenty 2

Jeg fikk ikke noe bivirkning på så lav dose. Det er jo en liten mulighet men det er det på alle medisiner. Mest sannsynlig ikke noe annet enn tretthet.

Legen din ville jo ikke skrevet det ut om han trodde du ble syk av det.

Endret av Worriesome Plenty 2

Jeg har vel vært inne på dette før, men medisiner forandrer gjerne virkningsprofil med økende dose.

Flere av medisinene som markedsføres som antihistaminer i Norge i dag, er i realiteten høydosenevroleptika på linje med Truxal, Nozinan og klorpromazin. Men i lave doser (f.eks. 10 mg Vallergan eller 25 mg Phenergan) gjør de ikke stort annet enn å ha antihistaminvirkning (antiallergisk og sederende). I en del andre land markedsføres de som antipsykotika, da i doser på 100-400 mg/dag.

Årsaken til dette er at stoffene har høyest affinitet (bindingsevne) til histaminreseptoren. Selv ved små doser får man signifikant effekt. Så har medisinene gjerne bindingsevne til andre reseptorer, men med lavere affinitet, hvilket vil si at dosen må være høyere før man får effekt derfra. Men du får ikke nevneverdig mer antihistamineffekt ved økte doser, da disse reseptorene allerede er fullt blokkert ved lave doser.

Hva en medisin markedsføres som, har gjerne ikke fullstendig sammenheng med hva medisinen gjør. Fluanxol i doser inntil 3 mg/dag markedsføres i Storbritannia som et antidepressiv. Fordi medisinen i lave doser stimulerer frigjøring av dopamin, blokkerer virkningen av noradrenalin og har sånn sett angstdempende og antidepressiv effekt. Etter min mening kunne Tolvon, Seroquel, Surmontil m.flere i minstedose gjerne vært solgt som antihistaminer, for i små doser gjør de (i likhet med Phenergan og Vallergan) ingenting annet enn å være nettopp det.

Annonse

ISW skrev (1 time siden):

Jeg har vel vært inne på dette før, men medisiner forandrer gjerne virkningsprofil med økende dose.

Flere av medisinene som markedsføres som antihistaminer i Norge i dag, er i realiteten høydosenevroleptika på linje med Truxal, Nozinan og klorpromazin. Men i lave doser (f.eks. 10 mg Vallergan eller 25 mg Phenergan) gjør de ikke stort annet enn å ha antihistaminvirkning (antiallergisk og sederende). I en del andre land markedsføres de som antipsykotika, da i doser på 100-400 mg/dag.

Årsaken til dette er at stoffene har høyest affinitet (bindingsevne) til histaminreseptoren. Selv ved små doser får man signifikant effekt. Så har medisinene gjerne bindingsevne til andre reseptorer, men med lavere affinitet, hvilket vil si at dosen må være høyere før man får effekt derfra. Men du får ikke nevneverdig mer antihistamineffekt ved økte doser, da disse reseptorene allerede er fullt blokkert ved lave doser.

Hva en medisin markedsføres som, har gjerne ikke fullstendig sammenheng med hva medisinen gjør. Fluanxol i doser inntil 3 mg/dag markedsføres i Storbritannia som et antidepressiv. Fordi medisinen i lave doser stimulerer frigjøring av dopamin, blokkerer virkningen av noradrenalin og har sånn sett angstdempende og antidepressiv effekt. Etter min mening kunne Tolvon, Seroquel, Surmontil m.flere i minstedose gjerne vært solgt som antihistaminer, for i små doser gjør de (i likhet med Phenergan og Vallergan) ingenting annet enn å være nettopp det.

Er ikke TS, men har akkurat blitt spurt av psykiater om jeg vil teste dette som tillegg til Zoloft (i hovedsak for søvnhjelp, men også som en «boost» ut av depresjonen). Er svært skeptisk, men det er egentlig kun pga bivirkningen med økt appetitt. Forstår jeg deg rett i at det da i en liten dose (hun nevnte ikke mg, bare sa liten) ikke er såååå sannsynlig at det vil være et problem? 🤔

Da er jeg kanskje villig til et forsøk. Er bare ikke villig til å risikere hele vektnedgangen jeg har jobba sånn for, er normalvektig for første gang i livet 🙈

Noen som har erfaring med denne bivirkningen? Lurer på om det kommer over natta med en gang, eller sånn snikende i styrke 😳 om jeg evt bare kan slutte igjen da 🤔

Anonymkode: 46ddd...aac

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en god stund nå hatt vondt i nakken og øverste del av ryggen. Det ble i sommer påvist en bukning i nakken og jeg fikk smertestillende og øvelser jeg skulle ta. Jeg slet mest med å sove da det var vondt å ligge. Så jeg tok smertestillende om natten. Etterhvert virket ikke smertestillende,  og jeg sov nesten ikke på en uke. Da jeg kom til legen igjen,  satt jeg å gråt over situasjonen min. Hn mente at jeg hadde fått stive muskler i ryggen av å ha vondt. Jeg fikk et regime av medisiner jeg skulle ta om dagen og en smertestillende og en sovemedisin om kvelden. Men sovemedisinen var quetiapine 25 mg. Jeg leste på pakningsvedlegget at det var antipsykotika. Hvorfor fikk jeg den sovemedisinen? Var det fordi jeg gråt? Jeg har lest at de egentlig advarer leger mot å gi ut den medisinen som sovemedisin. 

Hvorfor advarer leger mot det? Jeg fikk det av fastlegen min og elsker og ikke elsker den tab. Har opplevd bivirkninger . 

Anonymkode: 41071...cbe

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke TS, men har akkurat blitt spurt av psykiater om jeg vil teste dette som tillegg til Zoloft (i hovedsak for søvnhjelp, men også som en «boost» ut av depresjonen). Er svært skeptisk, men det er egentlig kun pga bivirkningen med økt appetitt. Forstår jeg deg rett i at det da i en liten dose (hun nevnte ikke mg, bare sa liten) ikke er såååå sannsynlig at det vil være et problem? 🤔

Da er jeg kanskje villig til et forsøk. Er bare ikke villig til å risikere hele vektnedgangen jeg har jobba sånn for, er normalvektig for første gang i livet 🙈

Noen som har erfaring med denne bivirkningen? Lurer på om det kommer over natta med en gang, eller sånn snikende i styrke 😳 om jeg evt bare kan slutte igjen da 🤔

Min erfaring er at økt apetitt kommer fort og gir seg før ved slutt. Så er jo bare å prøve. :)

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har brukt Seroquel i veldig lav dose litt av og på etter behov og har ikke har hatt problem med vektøkning. Gir god søvn, så du får jo vurdere om det er verdt det. Om ikke fast, så kan du jo ta det for å hente deg inn. Eller andre antihistaminer som ISW nevner. 

Zoloft ødela søvnen min, forresten. Vet ikke om det er det som er problemet hos deg. Men det er jo litt dumt når man må legge til flere legemidler for å håndtere bivirkninger av andre. 

Anonymkode: f199f...01d

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor advarer leger mot det? Jeg fikk det av fastlegen min og elsker og ikke elsker den tab. Har opplevd bivirkninger . 

Jeg bare leste det på Google. Det står faktisk der at quetiapine ikke er en sovemedisin. Det kan være vanskelig å slutte med medisinen.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg bare leste det på Google. Det står faktisk der at quetiapine ikke er en sovemedisin. Det kan være vanskelig å slutte med medisinen.

Jeg sluttet brått fra 200 mg og hadde to søvnløse netter før det gikk bra. Gikk på Truxal i tillegg da, men man sovner jo tilslutt er man skikkelig trøtt. Har også trappet ned fra 900 mg til 200 ganske fort. 

Vil tro at å bruke 25 mg innimellom eller hver dag gir lite bivirkninger. 

Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg sluttet brått fra 200 mg og hadde to søvnløse netter før det gikk bra. Gikk på Truxal i tillegg da, men man sovner jo tilslutt er man skikkelig trøtt. Har også trappet ned fra 900 mg til 200 ganske fort. 

Vil tro at å bruke 25 mg innimellom eller hver dag gir lite bivirkninger. 

Jeg har fått det på 50 mg. 

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Husk at selv om det står listet opp en del bivirkninger, vil ikke det si at du vil komme til å få alle bivirkningene. Mange av bivirkningene er doseavhengig, og om du f.eks. er redd for å måtte fortsette på en medisin som du skal føle at gir deg økt appetitt, så avtal med forskrivende lege at det er OK å seponere dersom du opplever denne bivirkningen.

Selv har jeg gått på tre av denne typen medisiner uten å oppleve økt appetitt, men jeg fikk det av en annen medisin. Vi er ulike og hva som står om en medisins bivirkninger på nett, vet vi ikke om gjelder oss.

Jeg tror dessverre at negative omtaler rundt en medisins bivirkninger, fører i for stor grad til at mange ikke tillater seg å se om de kan få effekt av en medisin. De bivirkningene som er notert ned for Seroquel/Quetapine, er alt hva de har observert nå gjennom ca. 25 år, gjennom klinisk bruk og før det utprøving. Første gang jeg fikk den medisinen i 2002 i høye doser, var den så godt som ny og ble sagt at hadde minimalt med bivirkninger.

Fionys skrev (11 timer siden):

Jeg prøvde Seroquel depot og Seroquel mot depresjon, men måtte slutte for jeg ble så ekstremt trett. Trenger mye søvn så det var ikke gunstig at jeg sov enda mer. 

Rart du fikk Quatiapin for depresjon? Jeg fikk det fordi jeg hadde søvn problemer og ville ha søvn effekten. 

Glitter skrev (1 time siden):

Den gis for ulike ting og da i ulik dose. 

Det gjelder flere medisiner, som @ISW er inne på, at en medisin mot ett formål, kan ha effekt mot flere sykdommer. Noe som ofte går igjen, er at epilepsimedisiner, har flere bruksmuligheter. Lamictal eller Orfiril, som mange kjenner til, er jo i tillegg til å benyttes i psykiatrien, primært utviklet til antiepileptisk behandling. Topimax, som jeg går på, brukes også en del mot migrene. Andre antiepileptiske medisiner, kan f.eks. brukes mot nevropatiske smerter, angstmedisin og noen også som medikamentell støtte under avrusning. Men, til ulike formål, benytter en ulik dosering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...