Gå til innhold

En tanke som sier at de vil at jeg skal ta selvmord

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å få en tanke som "sier" at det teamet som følger meg opp vil at jeg skal ta livet mitt. På en side klarer jeg å se at det er lite sannsynlig, men samtidig er der "noe" som "sier" meg at det er slik det er. Med "sier" så mener jeg altså at jeg ikke har noen hørselshallusinasjoner, det er bare en tanke litt utenfor meg på en måte. Vanskelig å forklare.

Det som utløste denne tanken var at jeg leverte inn medisinene mine til dem for å unngå å ta overdose. Så i går leverte de dem tilbake, og jeg forsto eller fikk ikke helt med meg hvorfor. Men jeg fikk da altså denne tanken at de vil ha meg dø. De tilbydde seg heller ikke å ta kontakt med meg nå i helgen. Som de har gjort før. Og de vet jeg sliter veldig nå. Og det bare forsterker denne tanken jeg nå har fått.

Anonymkode: 3c6d6...8b8

Fortsetter under...

Det er ikke en rasjonell tanke. De leverte nok tilbake medisinene fordi de vil du skal ta ansvar selv. Du kan levere de til apoteket for destruering. 

Jeg kan ikke se en eneste grunn til at de skulle ønske deg død. Jeg kan derimot se deres ønske om ansvarliggjøring. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en rasjonell tanke. De leverte nok tilbake medisinene fordi de vil du skal ta ansvar selv. Du kan levere de til apoteket for destruering. 

Jeg kan ikke se en eneste grunn til at de skulle ønske deg død. Jeg kan derimot se deres ønske om ansvarliggjøring. 

De sa ikke noe om at de ville ansvarliggjøre meg, de snakket bare om at de ikke hadde en riktig medisinliste og dermed ikke kunne være ansvarlig for å gi meg medisiner fordi fastlegen og DPS hadde forskjellig lister. Noe sånt. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De sa ikke noe om at de ville ansvarliggjøre meg, de snakket bare om at de ikke hadde en riktig medisinliste og dermed ikke kunne være ansvarlig for å gi meg medisiner fordi fastlegen og DPS hadde forskjellig lister. Noe sånt. 

Fortsatt er det ikke rasjonelt å tenke at de vil ha deg død. 

Vendi skrev (1 minutt siden):

Dette er nok "bare" overtenking og fantasi. Innerst inne tror jeg nok du vet at det ikke stemmer? 🙂

Jo, jeg klarer tenke at det ikke stemmer, jeg bare sliter i perioder med å tro på det. Jeg surrer meg mer og mer inn i denne tanken. Er det ikke veldig rart at de ikke tilbyr seg å ringe meg nå i helgen da? Når jeg sliter såpass som jeg gjør? Det synes vel du og?

Glitter skrev (Akkurat nå):

Fortsatt er det ikke rasjonelt å tenke at de vil ha deg død. 

Nei, jeg tenker vel ikke så veldig rasjonelt for tiden da... Men det bare gav ikke meg mening at de gav meg tilbake medisinene, for jeg er verre nå enn da jeg gav dem fra meg. Også det med at de ikke tilbyr seg å ringe, det har de alltid gjort før. Er du ikke enig i at det sier litt?

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg tenker vel ikke så veldig rasjonelt for tiden da... Men det bare gav ikke meg mening at de gav meg tilbake medisinene, for jeg er verre nå enn da jeg gav dem fra meg. Også det med at de ikke tilbyr seg å ringe, det har de alltid gjort før. Er du ikke enig i at det sier litt?

Jeg tror helt seriøst at de vil du skal ta initiativet og ansvaret nå. Det sier overhodet ikke litt om at de mener det er greit at du dør.

Jeg har blitt skrevet ut av akuttpsykiatrien i suicidal tilstand. Overhodet ikke fordi de ville jeg skulle dø. Men fordi jeg måtte stå i det selv også. 

Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg tror helt seriøst at de vil du skal ta initiativet og ansvaret nå. Det sier overhodet ikke litt om at de mener det er greit at du dør.

Jeg har blitt skrevet ut av akuttpsykiatrien i suicidal tilstand. Overhodet ikke fordi de ville jeg skulle dø. Men fordi jeg måtte stå i det selv også. 

Men om det var fordi de ville at jeg skulle ta initiativ og ansvaret selv så hadde de vel sagt akkurat det da? Det gir ikke mening for meg at de gir en helt annen begrunnelse som ikke stemmer. For meg var dette litt som om de sa: "Ja ok, vær så god da- ta livet ditt, så ser vi om du tør og har mot nok til å gjennomføre slik som du sier".

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om det var fordi de ville at jeg skulle ta initiativ og ansvaret selv så hadde de vel sagt akkurat det da? Det gir ikke mening for meg at de gir en helt annen begrunnelse som ikke stemmer. For meg var dette litt som om de sa: "Ja ok, vær så god da- ta livet ditt, så ser vi om du tør og har mot nok til å gjennomføre slik som du sier".

Ikke nødvendigvis. Det var nok dumt du ikke fikk bedre begrunnelse enn du fikk, men selvsagt ønsker de deg ikke død. 

Glitter skrev (1 minutt siden):

Ikke nødvendigvis. Det var nok dumt du ikke fikk bedre begrunnelse enn du fikk, men selvsagt ønsker de deg ikke død. 

Ja, det var dumt. En del av meg klarer jo å forstå at de ikke ønsker meg død, men likevel har det blitt som en slags tvangstanke i hodet mitt. Grunnene til at de skulle ønske at jeg tok selvmord blir på en måte flere enn det at de ønsker å hjelpe holde meg i live.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det var dumt. En del av meg klarer jo å forstå at de ikke ønsker meg død, men likevel har det blitt som en slags tvangstanke i hodet mitt. Grunnene til at de skulle ønske at jeg tok selvmord blir på en måte flere enn det at de ønsker å hjelpe holde meg i live.

Hvorfor skulle de ønsker deg død? Av rasjonelle grunner ikke "fordi jeg er så kjip" eller at "de er lei av meg". 

Endret av Glitter

Skulle du kontaktet en lege? 

Anonymkode: fab2f...d2a

Annonse

Hvorfor skulle de ønsker deg død? Av rasjonelle grunner ikke "fordi jeg er så kjip" eller at "de er lei av meg". 

Det er ett godt spørsmål som jeg egentlig ikke klarer å komme på ett svar til akkurat her og nå. Men jeg tror det handler mest om det at de gav meg medisinene tilbake, at i den handlingen ligger sannheten (at de ikke bryr seg om jeg dør). Så ja, det handler kanskje litt mer om det - at de ikke bryr seg om jeg dør. Ikke nødvendigvis at de ønsker meg død.

Det er ett godt spørsmål som jeg egentlig ikke klarer å komme på ett svar til akkurat her og nå. Men jeg tror det handler mest om det at de gav meg medisinene tilbake, at i den handlingen ligger sannheten (at de ikke bryr seg om jeg dør). Så ja, det handler kanskje litt mer om det - at de ikke bryr seg om jeg dør. Ikke nødvendigvis at de ønsker meg død.

Du sier jo selv du klarer å tenke sannheten. Da må du prøve å dyrke den og ikke de destruktive tankene om at de ikke bryr seg om du dør. Hva skal du uansett gjøre med den informasjonen?

Endret av Glitter

Du sier jo selv du klarer å tenke sannheten. Da må du prøve å dyrke den og ikke de destruktive tankene om at de ikke bryr seg om du dør. Hva skal du uansett gjøre med den informasjonen?

Hva mener du med "hva skal du uansett gjøre med den informasjonen?" - mener du da den informasjonen at de ikke bryr seg om at jeg dør? Jeg vet egentlig ikke helt. På en måte føles det nesten ut som en utfordring fra deres side. Jeg føler jeg bare surrer meg mer og mer inn i dette og jeg vet det ikke er bra og ja, som du sier, så klarer jeg å tenke "sannheten" - at de ønsker meg det beste/ønsker meg i live. Likevel så tviler jeg også. Det er så vanskelig dette... 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du nettverk rundt deg? Får du til å gjøre noen aktivitet?

Anonymkode: b497f...87f

Ja, jeg følges opp av ett team samt at jeg var hos fastlegen i dag. Jeg klarer egentlig ikke få gjort så mye fornuftig, siste timene har jeg brukt til å skrive. Føler alt bare bygger seg opp og jeg trenger å få det ned på papir. Det hjelper jo litt men burde sikkert gått en tur eller noe annet også. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...