Gå til innhold

Ble det feil av meg å spørre fastlegen om større dose?

Anbefalte innlegg

For over 1 uke siden spurte jeg fastlegen om jeg kunne få større dose seroquel som jeg bruker for uro, tankekjør og søvn. Han gav meg ikke det, men fornyet resepten jeg hadde. Så hadde jeg time i dag men glemte å ta det opp, så sendte han melding igjen og skrev da:

"Hei, jeg glemte å spørre på legetimen om jeg kunne få høyere dose seroquel? For jeg må bruke ganske høy dose for å få effekt og det blir så fort tomt da + at det er litt upraktisk å skulle ta så mange tabletter på en gang."

Var det feil av meg på noen måte? Har ikke fått svar og lurte litt på om han kanskje tenkte noe negativt om det.

Anonymkode: 08a33...6bc

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå ble jeg lettet. Så bra. 

Jeg var litt redd han skulle tenke negativt om meg for å "misbruke" seroquel. Man kan vel strengt tatt ikke misbruke seroquel for man blir jo bare trøtt og sløv. Men bruker ta så mye jeg kan uten at det blir overdose og sove... 

kupton skrev (18 minutter siden):

Helt ok å spørre. 

Han ville fortsatt ikke gi meg mer enn 25 mg, så må bare fortsette å ta 16 stk+ for å få effekt 😅 Synes det var rart han ikke ville skrive ut større dose... det har jo ingenting å si? Er ikke akkurat benzo jeg ber om heller...

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Han ville fortsatt ikke gi meg mer enn 25 mg, så må bare fortsette å ta 16 stk+ for å få effekt 😅 Synes det var rart han ikke ville skrive ut større dose... det har jo ingenting å si? Er ikke akkurat benzo jeg ber om heller...

Legene i dag er skeptisk til alt. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet han at du tar så mange da? Har du en diagnose i bunn?

Anonymkode: 7b959...84b

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en stor fordel å være ærlig med legen... Kun da kan han gi deg den beste hjelpen.

Jeg kan forstå legen godt, dersom forespørsel om reseptfornyelse kommer betydelig mye tidligere enn forventet basert på dosering. Han er ansvarlig for hva du bruker og ser til at du bruker foreskrevne medisiner riktig. En dag kanskje ikke resepten fornyes som ønsket, men kun ved visse intervall. Ønsker du deg inn i den situasjonen? Alle medisiner kan misbrukes og tas i større mengder enn foreskrevet - også Seroquel.

Eva Sofie skrev (10 minutter siden):

Det er en stor fordel å være ærlig med legen... Kun da kan han gi deg den beste hjelpen.

Jeg kan forstå legen godt, dersom forespørsel om reseptfornyelse kommer betydelig mye tidligere enn forventet basert på dosering. Han er ansvarlig for hva du bruker og ser til at du bruker foreskrevne medisiner riktig. En dag kanskje ikke resepten fornyes som ønsket, men kun ved visse intervall. Ønsker du deg inn i den situasjonen? Alle medisiner kan misbrukes og tas i større mengder enn foreskrevet - også Seroquel.

Jeg økte dosen selv en opp når den dosen som var forskrevet ikke funket lenger uten å spørre legen om det. Er det sånn jeg skulle spurt om? 

Anonymkode: 352ce...667

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg økte dosen selv en opp når den dosen som var forskrevet ikke funket lenger uten å spørre legen om det. Er det sånn jeg skulle spurt om? 

Ja selvsagt. Han har foreskrevet én dose til ét avklart formål. En høyere dose Seroquel behandler noe annet. Du skal ta all medisin som foreskrevet av lege og avtale endringer. Det tror jeg du også vet. Du samarbeider ikke med legen og det er vanskeligere for legen å hjelpe deg. 

Jeg ville latet som om jeg var litt naiv, siden du åpenbart er det og det er litt formidlende. Og skrevet «ok, jeg har brukt 400 mg den siste tiden fordi 25 mg ikke ga effekt. Det betyr at jeg tar 16 tabletter a 25 mg hver dag. Derfor tenkte jeg at det kanskje finnes tabletter med høyere dose. Men det skulle jeg kanskje spurt deg om først. Hva syns du jeg skal gjøre nå? Jeg kan komme innom på time og diskutere det om du foretrekker det». 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja selvsagt. Han har foreskrevet én dose til ét avklart formål. En høyere dose Seroquel behandler noe annet. Du skal ta all medisin som foreskrevet av lege og avtale endringer. Det tror jeg du også vet. Du samarbeider ikke med legen og det er vanskeligere for legen å hjelpe deg. 

Jeg ville latet som om jeg var litt naiv, siden du åpenbart er det og det er litt formidlende. Og skrevet «ok, jeg har brukt 400 mg den siste tiden fordi 25 mg ikke ga effekt. Det betyr at jeg tar 16 tabletter a 25 mg hver dag. Derfor tenkte jeg at det kanskje finnes tabletter med høyere dose. Men det skulle jeg kanskje spurt deg om først. Hva syns du jeg skal gjøre nå? Jeg kan komme innom på time og diskutere det om du foretrekker det». 

Jeg er ikke ts men jeg har og gjort som ts det var derfor jeg spurte. Siden Serquel ikke er en avhengighet medisin så økte jeg dosen et grad opp i mg selv når dosen jeg har fått forskrevet ikke lenger gir ønsket effekt. 

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig enig i denne. Det er stor forskjell på å ta 25mg og 400mg. Ta kontakt, spill litt naiv og tilby deg å komme på time for å snakke om det. 

Anonymkode: 436a2...a9f

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke ts men jeg har og gjort som ts det var derfor jeg spurte. Siden Serquel ikke er en avhengighet medisin så økte jeg dosen et grad opp i mg selv når dosen jeg har fått forskrevet ikke lenger gir ønsket effekt. 

Det er viktig å si ifra til legen om det og ha en dialog på det. Legen er ansvarlig for å følge opp medisinbruken din og da er det viktig at dere har dialog om det. Har dere avtalt da du fikk medisinen at du fritt kan øke dosen om det er behov er situasjonen en annen.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er viktig å si ifra til legen om det og ha en dialog på det. Legen er ansvarlig for å følge opp medisinbruken din og da er det viktig at dere har dialog om det. Har dere avtalt da du fikk medisinen at du fritt kan øke dosen om det er behov er situasjonen en annen.

Nei det har vi ikke avtalt. Men jeg bruker det for uro å søvn. Så da tenkte jeg at det gikk fint at jeg økte opp for ønsket effekt, men jeg bruker under 100 mg så det er lav dose sånn sett. Kanskje jeg skulle sagt det til han at jeg gjør det? Har liksom aldri tenkt at det ikke var greit. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det har vi ikke avtalt. Men jeg bruker det for uro å søvn. Så da tenkte jeg at det gikk fint at jeg økte opp for ønsket effekt, men jeg bruker under 100 mg så det er lav dose sånn sett. Kanskje jeg skulle sagt det til han at jeg gjør det? Har liksom aldri tenkt at det ikke var greit. 

Jeg ville sagt det til ham. Det er viktig at han er klar over det uansett om du tenker han sannsynligvis tenker det er greit for ham. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fullt mulig å be om tilgivelse når en ikke spurte om tillatelse først...

Eva Sofie skrev (12 minutter siden):

Det er fullt mulig å be om tilgivelse når en ikke spurte om tillatelse først...

Ja men jeg liker ikke å gå til legen. Men ja du har sikkert rett i at jeg skulle spurt om tillatelse… jaja.. heh. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...