Gå til innhold

Hvem er BET-behandling for?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja på en måte. BET tar inn de som har betydelige problemer og som har prøvd "alt". Det er ikke førstevalg av behandling. 

Men jeg ble ikke gitt opp av de her hjemme. Etter BET har vi fortsatt å jobbe. 

Endret av Glitter

Møter BET dere på en god måte? Hadde vært så redd å møte fordomsfulle mennesker. Syns @Glitter har beskrevet sin erfaring godt og jeg tror jeg er mer sint på dem på dine vegne enn deg, Glitter. Plukke vekk medisiner og ja. Sukk. Lykke til dere som skal til BET

Anonymkode: 96e71...045

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Møter BET dere på en god måte? Hadde vært så redd å møte fordomsfulle mennesker. Syns @Glitter har beskrevet sin erfaring godt og jeg tror jeg er mer sint på dem på dine vegne enn deg, Glitter. Plukke vekk medisiner og ja. Sukk. Lykke til dere som skal til BET

Anonymkode: 96e71...045

Jeg lærte ting som var bra der, men det var absolutt ikke en revolusjonerende behandling for min del og ja, det var mye som ble feil der. 

Men det er de som opplever BET som helt riktig. Jeg kjenner et par som har fått godt utbytte av BET og som ikke sitter igjen med samme følelse og opplevelse som meg. :)

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter det jeg leser så er det for de som helsevesenet ikke har greid å hjelpe i tilstrekkelig grad. Sånn at BET på en måte er for dem som er blitt gitt opp. Stemmer det?

Anonymkode: 05884...6fb

De er for de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Aldri hørt om noen som ikke har den diagnosen som har kommet inn. 

Anonymkode: d04fb...764

Annonse

Everybody skrev (4 minutter siden):

På sykehuset her hvor jeg bor er det bare kvinner som er på BET. Hvorfor det?

Hos kvinner er det vanligere med selvskading og selvmordsforsøk, mens hos menn er det mer vanlig med faktisk selvmord og de selvskader ikke like mye. 

Anonymkode: d04fb...764

Jeg ble sendt i BET-behandling som 18-åring etter å ha vært innlagt i fire måneder på DPS. BET gjorde mye mer skade enn godt for meg, og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de tok meg inn til behandling. Fire måneder på DPS bør ikke klassifisere noen som en «umulig pasient». De andre på BET var jo veldig syke, og jeg ble sterkt negativt preget av miljøet der. Flere av pasientene truet med selvmord regelmessig, og siden de ansatte hadde en «det er ditt valg»-holdning, så følte vi pasientene på et ansvar for hverandre.

Jeg var på BET da jeg for første gang hørte stemmer, men ble ikke trodd på da jeg fortalte om det. «Bruker en grensepsykotisk holdning for å unnskylde destruktive handlinger og unngå affekt» (noe lignende) står i epikrisen derfra. De så ingen sammenheng mellom at jeg sluttet på Seroquel mens jeg var der, og at jeg ble dårligere psykisk. 

Jeg forlot BET med diagnosen «blandet personlighetsforstyrrelse» og ble henvist til mentaliseringsbasert terapi. Tok noen år der før behandlere skjønte at jeg var blitt feilbehandlet. Jeg føler at BET har mye av skylda. De skulle aldri ha tatt meg inn som relativt nysyk 18-åring, og de skulle ha forstått symptomene mine som noe annet enn «for å unngå affekt». Men alt er jo unnvikelse i BET. 

Ble mye negativt her. Poenget mitt er vel at de (i hvert fall den gang) ikke hadde noen ordentlig ordning for hva slags pasienter de tok inn. De virket mer opptatt av å bli et mer og mer populært tilbud, enn å se pasienter som komplekse og veldig forskjellige mennesker. 

Cesium skrev (49 minutter siden):

Jeg ble sendt i BET-behandling som 18-åring etter å ha vært innlagt i fire måneder på DPS. BET gjorde mye mer skade enn godt for meg, og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de tok meg inn til behandling. Fire måneder på DPS bør ikke klassifisere noen som en «umulig pasient». De andre på BET var jo veldig syke, og jeg ble sterkt negativt preget av miljøet der. Flere av pasientene truet med selvmord regelmessig, og siden de ansatte hadde en «det er ditt valg»-holdning, så følte vi pasientene på et ansvar for hverandre.

Jeg var på BET da jeg for første gang hørte stemmer, men ble ikke trodd på da jeg fortalte om det. «Bruker en grensepsykotisk holdning for å unnskylde destruktive handlinger og unngå affekt» (noe lignende) står i epikrisen derfra. De så ingen sammenheng mellom at jeg sluttet på Seroquel mens jeg var der, og at jeg ble dårligere psykisk. 

Jeg forlot BET med diagnosen «blandet personlighetsforstyrrelse» og ble henvist til mentaliseringsbasert terapi. Tok noen år der før behandlere skjønte at jeg var blitt feilbehandlet. Jeg føler at BET har mye av skylda. De skulle aldri ha tatt meg inn som relativt nysyk 18-åring, og de skulle ha forstått symptomene mine som noe annet enn «for å unngå affekt». Men alt er jo unnvikelse i BET. 

Ble mye negativt her. Poenget mitt er vel at de (i hvert fall den gang) ikke hadde noen ordentlig ordning for hva slags pasienter de tok inn. De virket mer opptatt av å bli et mer og mer populært tilbud, enn å se pasienter som komplekse og veldig forskjellige mennesker. 

Takk for langt svar og dine meninger. 

Er det noen som vet om BET egner seg for de som sliter med rus? 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for langt svar og dine meninger. 

Er det noen som vet om BET egner seg for de som sliter med rus? 

Man skal ikke være I aktiv rus, men en med ruslidelse som har en sporadisk sprekk kan de ta inn. Det gjorde de med meg. Rusen var ikke i fokus. 

Ellers kan jeg si meg enig med @Cesium at alt ble jo tolket som unnvikelser. I mitt tilfelle det bipolare. 

Glitter skrev (4 minutter siden):

Man skal ikke være I aktiv rus, men en med ruslidelse som har en sporadisk sprekk kan de ta inn. Det gjorde de med meg. Rusen var ikke i fokus. 

Ellers kan jeg si meg enig med @Cesium at alt ble jo tolket som unnvikelser. I mitt tilfelle det bipolare. 

Men hvis fokuset er på det unnvikende, så er kanskje de med unnvikende personlighetsforstyrrelse en av målgruppene? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis fokuset er på det unnvikende, så er kanskje de med unnvikende personlighetsforstyrrelse en av målgruppene? 

Ja. Jeg fikk unnvikende PF av BET. Og ikke EUPF. 

De så ingen tegn til EUPF hos meg da jeg var der. 

Endret av Glitter

Annonse

Glitter skrev (4 timer siden):

Ja. Jeg fikk unnvikende PF av BET. Og ikke EUPF. 

De så ingen tegn til EUPF hos meg da jeg var der. 

Så de driver med utredning der og? Blir spiseforstyrrelser også sett på som unnvikelsesadferd?

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så de driver med utredning der og? Blir spiseforstyrrelser også sett på som unnvikelsesadferd?

Ja de er pliktig til å sette diagnoser, men de har nå sine rare måter å tolke diagnoser og sånt på. Men det var kun skjema for personlighetsforstyrrelser vi gikk gjennom. Og som faktisk da var dokumentert. De andre diagnosene jeg har kom de bare med udokumenterte påstander om. Uten noe hold. 

Ja de ser på spiseforstyrrelse som unnvikende adferd. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (22 minutter siden):

Ja de er pliktig til å sette diagnoser, men de har nå sine rare måter å tolke diagnoser og sånt på. Men det var kun skjema for personlighetsforstyrrelser vi gikk gjennom. Og som faktisk da var dokumentert. De andre diagnosene jeg har kom de bare med udokumenterte påstander om. Uten noe hold. 

Ja de ser på spiseforstyrrelse som unnvikende adferd. 

Tusen takk Glitter for oppklarende svar. Jeg har fått tilbud skjønner du, men vet ikke om jeg skal takke ja. Jeg er veldig skeptisk siden jeg har hørt mye dårlig om det. Men det hjelper litt å spørre her om BET. Får mer forståelse da. Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse og spiseforstyrrelse. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk Glitter for oppklarende svar. Jeg har fått tilbud skjønner du, men vet ikke om jeg skal takke ja. Jeg er veldig skeptisk siden jeg har hørt mye dårlig om det. Men det hjelper litt å spørre her om BET. Får mer forståelse da. Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse og spiseforstyrrelse. 

Det skader jo ikke å forsøke. Det kan være bra akkurat for deg. Og hvis ikke kan du avbryte oppholdet. :)

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ut som om du kan ha mye å vinne på å gjøre et forsøk. Men det er jo klart at siden så mye av opplegget baserer seg på å overvinne tendenser til unnvikelse, så vil det være utfordrende for mennesker med unnvikende pf og sf.  Men mye å vinne, som du kan gå glipp av om du unnlater å bruke muligheten. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...