Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å bli avhengig av benzo?

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt benzo feil en god periode nå. Har brukt det for å rømme unna hverdagens bekymringer, krav, press og stress. Jeg tar en del "i slengen", og det er det jeg mener med at jeg bruker det feil. Ved å ta flere av gangen sovner jeg jo og kan da sove store deler av dagen. 

Hvor lang tid kan det ta før jeg blir avhengig? Jeg ønsker jo ikke å bli det! Har vel holdt på med dette er par måneders tid tenker jeg, men ikke hver dag. 

@kupton @ISW ?

Anonymkode: fd75e...de3

Fortsetter under...

Hvor mye er ett par i slengen? Det er 10 mg, 15 mg og 25 mg tabletter.

det sies at etter 1-2 uker så utvikler man tilleranse for medisinen. Opptil 2-3 mnd maks bruk men jo høyere dose og flere ganger til dagen jo hardere kan det ver å slutte på de. Noen reagere fortere enn andre på slike medisiner mens andre kan tåle de bedre. Jeg gikk på 20 mg 2 ganger om dagen ved opptrapping av antidepressiv og etter 2 mnd hadde jeg utviklet avhengighet. Jeg våknet av at jeg skal og ristet på morningen før jeg tok dosen. Jeg er veldig liten jenta og så stor dose for meg var mye. Jeg måtte ta så høy dose ellers fikk jeg ikke ned angsten som gikk 24/7. så jeg måtte trappe ned på sobrilen etterpå og da gikk skjelvingene mer og mer vekk jo mindre dose jeg kom ned til. Vær forsiktig!

Anonymkode: dd91a...fbf

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har brukt benzo feil en god periode nå. Har brukt det for å rømme unna hverdagens bekymringer, krav, press og stress. Jeg tar en del "i slengen", og det er det jeg mener med at jeg bruker det feil. Ved å ta flere av gangen sovner jeg jo og kan da sove store deler av dagen. 

Hvor lang tid kan det ta før jeg blir avhengig? Jeg ønsker jo ikke å bli det! Har vel holdt på med dette er par måneders tid tenker jeg, men ikke hver dag. 

@kupton @ISW ?

Prøv en uke uten. Takler du det?

Anonymkode: 19ce0...04d

kupton skrev (28 minutter siden):

Sannsynligvis er du allerede avhengig. 
Prøv å slutte, så finner du raskt ut av det. 

Jeg blir redd bare ved tanken, så da er jeg nok avhengig. Hva gjør jeg nå? 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir redd bare ved tanken, så da er jeg nok avhengig. Hva gjør jeg nå? 

Du må finne ut og ha litt kontroll på hvor mye du tar for det første i løpet av dagen. Å hive inn på pillene som godteri løser aldri problemene men lager bare fler.

Så må du se om du klarer deg uten dem. Går det fint så slipper du å trappe ned. Når man gjentar en dose og holde ved like medisinbruken hver dag så er medisinen i kroppen minst 5-6 dager. 

hvis du ikke klarer pga abstinenser som økt angst, uro, skjelvinger så må du trappe ned. Man får en rebound effekt når man slutter med de

Anonymkode: dd91a...fbf

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan er de dagene dine som du ikke tar beroligende medisiner og sover bort bekymringer, krav, stress og press? Hva fyller du dagene med...

Du har tatt det første steget med å nå identifisere at du bruker medisinene usunt og at du ikke ønsker å bli avhengig.

Mitt første spørsmål stiller jeg, fordi jeg tror det er viktig for deg å fylle dagene med noe meningsfullt innhold når du ikke har medisinene.

Takk for svar alle!

@kupton Bare lurer på om sinne og irritasjon kan være tegn på at man er avhengig? Har ikke tatt noe benzo i dag, og jeg er skikkelig sint og irritert på alt mulig! 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...