Fru2020 Skrevet 23. august 2023 Del Skrevet 23. august 2023 Jeg har diagnosene blandet personlighetsforstyrrelse, ptsd, og tilbakevendende depresjon. Jeg har få eller ingen symptomer på PTSD. Men siden midten av juni har jeg utviklet en lett depresjon. Det vil si på noen tester står det lett depresjon. På testen på Helsenorge står det at jeg kan ha behov for behandling. Jeg har typiske symptomer for meg som er at jeg overspiser mer ( har overspisingslidelse) og sover mye. I tillegg har jeg begynt å få endel depressive tanker. Jeg har begynt å tenke at jeg aldri kommer meg tilbake til jobb og jeg vurderer seriøst å trekke meg fra vervene mine. Jeg opplever ingen glede med det jeg gjør og mangler initiativ. For bare noen måneder siden var jeg boblende glad og veldig optimistisk når det kom til fremtiden så det har vært en brå endring. Jeg har ingen suicidale tanker Endringen kom når to ting skjedde. En var at jeg var på rehabilitering og møtte mange krav i hverdagen. To var at jeg avsluttet behandlingen med Lamictal. Nå lurer jeg på om jeg egentlig burde gå på medisiner. Jeg har egentlig tenkt at jeg får tåle at jeg ikke er så glad, men merker at jeg stadig går lenger ned og et redd for at fortiden skal gjenta seg. Burde jeg da startet opp på Lamictal igjen? Jeg er jo ikke bipolar så det er jo egentlig ikke grunn til å gå på den. Burde jeg heller prøvd et antidepressiva? Hvilket i så fall? Har ikke hatt noe særlig effekt av de jeg har prøvd ( fontex, brintellix, tolvon, cipramil) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474728-depresjon-og-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 23. august 2023 Del Skrevet 23. august 2023 Fru2020 skrev (50 minutter siden): Jeg har diagnosene blandet personlighetsforstyrrelse, ptsd, og tilbakevendende depresjon. Jeg har få eller ingen symptomer på PTSD. Men siden midten av juni har jeg utviklet en lett depresjon. Det vil si på noen tester står det lett depresjon. På testen på Helsenorge står det at jeg kan ha behov for behandling. Jeg har typiske symptomer for meg som er at jeg overspiser mer ( har overspisingslidelse) og sover mye. I tillegg har jeg begynt å få endel depressive tanker. Jeg har begynt å tenke at jeg aldri kommer meg tilbake til jobb og jeg vurderer seriøst å trekke meg fra vervene mine. Jeg opplever ingen glede med det jeg gjør og mangler initiativ. For bare noen måneder siden var jeg boblende glad og veldig optimistisk når det kom til fremtiden så det har vært en brå endring. Jeg har ingen suicidale tanker Endringen kom når to ting skjedde. En var at jeg var på rehabilitering og møtte mange krav i hverdagen. To var at jeg avsluttet behandlingen med Lamictal. Nå lurer jeg på om jeg egentlig burde gå på medisiner. Jeg har egentlig tenkt at jeg får tåle at jeg ikke er så glad, men merker at jeg stadig går lenger ned og et redd for at fortiden skal gjenta seg. Burde jeg da startet opp på Lamictal igjen? Jeg er jo ikke bipolar så det er jo egentlig ikke grunn til å gå på den. Burde jeg heller prøvd et antidepressiva? Hvilket i så fall? Har ikke hatt noe særlig effekt av de jeg har prøvd ( fontex, brintellix, tolvon, cipramil) Når man ikke får noe særlig effekt av SSRI er det vanlig å prøve SNRI. Prøv Effexor for eksempel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474728-depresjon-og-medisiner/#findComment-4198793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. august 2023 Del Skrevet 23. august 2023 Fru2020 skrev (1 time siden): Jeg har diagnosene blandet personlighetsforstyrrelse, ptsd, og tilbakevendende depresjon. Jeg har få eller ingen symptomer på PTSD. Men siden midten av juni har jeg utviklet en lett depresjon. Det vil si på noen tester står det lett depresjon. På testen på Helsenorge står det at jeg kan ha behov for behandling. Jeg har typiske symptomer for meg som er at jeg overspiser mer ( har overspisingslidelse) og sover mye. I tillegg har jeg begynt å få endel depressive tanker. Jeg har begynt å tenke at jeg aldri kommer meg tilbake til jobb og jeg vurderer seriøst å trekke meg fra vervene mine. Jeg opplever ingen glede med det jeg gjør og mangler initiativ. For bare noen måneder siden var jeg boblende glad og veldig optimistisk når det kom til fremtiden så det har vært en brå endring. Jeg har ingen suicidale tanker Endringen kom når to ting skjedde. En var at jeg var på rehabilitering og møtte mange krav i hverdagen. To var at jeg avsluttet behandlingen med Lamictal. Nå lurer jeg på om jeg egentlig burde gå på medisiner. Jeg har egentlig tenkt at jeg får tåle at jeg ikke er så glad, men merker at jeg stadig går lenger ned og et redd for at fortiden skal gjenta seg. Burde jeg da startet opp på Lamictal igjen? Jeg er jo ikke bipolar så det er jo egentlig ikke grunn til å gå på den. Burde jeg heller prøvd et antidepressiva? Hvilket i så fall? Har ikke hatt noe særlig effekt av de jeg har prøvd ( fontex, brintellix, tolvon, cipramil) Ville ha startet opp med lamictal igjen umiddelbart. Tar jo tid før du kommer opp i virksom dose, men jeg ville ha sørget for å komme i gang raskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474728-depresjon-og-medisiner/#findComment-4198807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinriverton Skrevet 23. august 2023 Del Skrevet 23. august 2023 Husk at hvis du skal starte opp igjen med Lamictal så må du trappe opp som første gang du startet, som anvist i Felleskatalogen. Den du burde prate med dette om er legen/psykiateren din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474728-depresjon-og-medisiner/#findComment-4198837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 23. august 2023 Del Skrevet 23. august 2023 (endret) Lamictal har også tilbakevendende depressiv lidelse som indikasjon, så du trenger ikke ha bipolar for å ha effekt. Da jeg hadde tilbakevendende depressiv lidelse som diagnose så fikk jeg også Lamictal. Uten effekt da. Jeg lurte faktisk i dag på om du hadde det tungt for tiden. Var bare en følelse jeg fikk. Jeg tror mer at depresjonen er pga seponering av Lamictal enn at du fikk ekstra krav i forbindelse med livsstilsendringen din. Hvis du nå starter på Lamictal og trapper opp til rett dose mtp blodprøver og depresjonen letter så ville jeg hvis jeg var deg tenkt at Lamictal er din hjertemedisin. Altså en medisin du må stå på i all framtid. Du kan ikke nødvendigvis regne med å bli medisinfri og frisk slik du var før du ble syk. Når sykdom først har brutt ut så blir en mer sårbar for gjentakende sykdomsperioder så for noen er medisiner et must. Og et must å bruke medisiner for det vil jeg da si at tilbakevendende depressiv lidelse er. Ubehandlede depresjoner øker sjansen for ny depresjon senere. Samt at man kan få kognitiv svikt av gjentatte depresjoner. Å behandle lidelsen er viktigere enn å være medisinfri. Hvorfor er det egentlig et mål for deg? Alternativt kunne kanskje Wellbutrin funket for deg? Det skal gi mer energi og drive og den er vektnøytral. Men hvis Lamictal, som jo har lite bivirkninger var det som holdt depresjonen unna så er det vel ikke så mye å nøle på? Kan du bestille time hos legen din denne uken helst eller i neste uke og drøfte dette? Skal du begynne på AD bør du forresten ta en cyp-test. En blodprøve som avdekker hvilke medisiner du evt har nedsatt eller forhøyet metabolisme på da det påvirker hvilken dose som vil være riktig. Jeg har feks nedsatt metabolisme på Wellbutrin (og hasj 😅 ) så en typisk dose på 300 mg kan være før mye for meg. Jeg har gått på den dosen og det utløste en agitert hypomani. Sønnen min har en genvariant som går på rask metabolisme av morfin så han vil ikke få like god effekt av det. Det kan jo være du har en cyp-feil som affiserer noen av de AD du har prøvd og at det er derfor effekten har uteblitt. Endret 23. august 2023 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474728-depresjon-og-medisiner/#findComment-4198841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 Del Skrevet 24. august 2023 Jeg ville som de andre foreslår tenkt at Lamictal er viktig for deg og startet opp med den. Jeg ville gjort det sammen med en behandler og ikke alene. Og ført dagbok over eventuelle virkning/ikke virkning så du kan vite med deg selv til senere om det er riktig å vurdere å gå av Lamictal igjen eller ei. Går du av og på flere ganger risikerer du å måtte opp i dose kler skifte medisin for å få virkning og det er kjedelig når ønsket ditt er minst mulig medisin og Lamictal i utgangspunktet er harmløs mht bivirkninger for de fleste. @Glitter spør deg fordi du er kunnskapsrik og har lest deg opp virker det som. Lamictal kan behandle tilbakevendende depresjoner. Har litium også den indikasjonen? At den er antidepressiv for folk som «bare» har depresjoner og ikke manier/hypomanier i tillegg? Anonymkode: 462e6...51a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474728-depresjon-og-medisiner/#findComment-4198850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 24. august 2023 Del Skrevet 24. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville som de andre foreslår tenkt at Lamictal er viktig for deg og startet opp med den. Jeg ville gjort det sammen med en behandler og ikke alene. Og ført dagbok over eventuelle virkning/ikke virkning så du kan vite med deg selv til senere om det er riktig å vurdere å gå av Lamictal igjen eller ei. Går du av og på flere ganger risikerer du å måtte opp i dose kler skifte medisin for å få virkning og det er kjedelig når ønsket ditt er minst mulig medisin og Lamictal i utgangspunktet er harmløs mht bivirkninger for de fleste. @Glitter spør deg fordi du er kunnskapsrik og har lest deg opp virker det som. Lamictal kan behandle tilbakevendende depresjoner. Har litium også den indikasjonen? At den er antidepressiv for folk som «bare» har depresjoner og ikke manier/hypomanier i tillegg? Anonymkode: 462e6...51a Ja, Litium kan brukes mot tilbakevendende depressiv lidelse også. Men jeg vet ikke hvor utbredt det er. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/legemidler/litium/ Endret 24. august 2023 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474728-depresjon-og-medisiner/#findComment-4198856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 24. august 2023 Forfatter Del Skrevet 24. august 2023 Everybody skrev (15 timer siden): Når man ikke får noe særlig effekt av SSRI er det vanlig å prøve SNRI. Prøv Effexor for eksempel? Jeg har aldri helt forstått forskjellen på SSRI og SNRI. Er alle jeg har brukt av samme type? Jeg har ikke brukt Effexor frosken skrev (15 timer siden): Ville ha startet opp med lamictal igjen umiddelbart. Tar jo tid før du kommer opp i virksom dose, men jeg ville ha sørget for å komme i gang raskt. Selv om jeg nå bare har en lett depresjon? Det er vel ikke egentlig vanlig med medisiner ved lette depresjoner? Steinriverton skrev (12 timer siden): Husk at hvis du skal starte opp igjen med Lamictal så må du trappe opp som første gang du startet, som anvist i Felleskatalogen. Den du burde prate med dette om er legen/psykiateren din. Jeg har time hos fastlegen i forrige uke så jeg skal spør henne. Glitter skrev (12 timer siden): Lamictal har også tilbakevendende depressiv lidelse som indikasjon, så du trenger ikke ha bipolar for å ha effekt. Da jeg hadde tilbakevendende depressiv lidelse som diagnose så fikk jeg også Lamictal. Uten effekt da. Jeg lurte faktisk i dag på om du hadde det tungt for tiden. Var bare en følelse jeg fikk. Jeg tror mer at depresjonen er pga seponering av Lamictal enn at du fikk ekstra krav i forbindelse med livsstilsendringen din. Hvis du nå starter på Lamictal og trapper opp til rett dose mtp blodprøver og depresjonen letter så ville jeg hvis jeg var deg tenkt at Lamictal er din hjertemedisin. Altså en medisin du må stå på i all framtid. Du kan ikke nødvendigvis regne med å bli medisinfri og frisk slik du var før du ble syk. Når sykdom først har brutt ut så blir en mer sårbar for gjentakende sykdomsperioder så for noen er medisiner et must. Og et must å bruke medisiner for det vil jeg da si at tilbakevendende depressiv lidelse er. Ubehandlede depresjoner øker sjansen for ny depresjon senere. Samt at man kan få kognitiv svikt av gjentatte depresjoner. Å behandle lidelsen er viktigere enn å være medisinfri. Hvorfor er det egentlig et mål for deg? Alternativt kunne kanskje Wellbutrin funket for deg? Det skal gi mer energi og drive og den er vektnøytral. Men hvis Lamictal, som jo har lite bivirkninger var det som holdt depresjonen unna så er det vel ikke så mye å nøle på? Kan du bestille time hos legen din denne uken helst eller i neste uke og drøfte dette? Skal du begynne på AD bør du forresten ta en cyp-test. En blodprøve som avdekker hvilke medisiner du evt har nedsatt eller forhøyet metabolisme på da det påvirker hvilken dose som vil være riktig. Jeg har feks nedsatt metabolisme på Wellbutrin (og hasj 😅 ) så en typisk dose på 300 mg kan være før mye for meg. Jeg har gått på den dosen og det utløste en agitert hypomani. Sønnen min har en genvariant som går på rask metabolisme av morfin så han vil ikke få like god effekt av det. Det kan jo være du har en cyp-feil som affiserer noen av de AD du har prøvd og at det er derfor effekten har uteblitt. Så fin du er som tenker på hvordan jeg har det🥰 Jeg var så innstilt på at jeg skulle klare meg uten medisin. Var helt sikker på at jeg ikke hadde noe virkning av Lamictal. Er ikke helt sikker på om den har det nå heller. Jeg har tenkt på Wellbutrin. Har aldri prøvd den, men jeg sliter jo med mangel på initiativ. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ville som de andre foreslår tenkt at Lamictal er viktig for deg og startet opp med den. Jeg ville gjort det sammen med en behandler og ikke alene. Og ført dagbok over eventuelle virkning/ikke virkning så du kan vite med deg selv til senere om det er riktig å vurdere å gå av Lamictal igjen eller ei. Går du av og på flere ganger risikerer du å måtte opp i dose kler skifte medisin for å få virkning og det er kjedelig når ønsket ditt er minst mulig medisin og Lamictal i utgangspunktet er harmløs mht bivirkninger for de fleste. @Glitter spør deg fordi du er kunnskapsrik og har lest deg opp virker det som. Lamictal kan behandle tilbakevendende depresjoner. Har litium også den indikasjonen? At den er antidepressiv for folk som «bare» har depresjoner og ikke manier/hypomanier i tillegg? Anonymkode: 462e6...51a Jeg har aldri ført dagbok i forbindelse med medisinbruk. Lovet egentlig psykiateren min når vi sluttet det av at jeg skulle gjøre det i forbindelse med at jeg planla å slutte på alle medisiner. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474728-depresjon-og-medisiner/#findComment-4198982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 24. august 2023 Del Skrevet 24. august 2023 Fru2020 skrev (4 minutter siden): Jeg har aldri helt forstått forskjellen på SSRI og SNRI. Er alle jeg har brukt av samme type? Jeg har ikke brukt Effexor Selv om jeg nå bare har en lett depresjon? Det er vel ikke egentlig vanlig med medisiner ved lette depresjoner? Jeg har time hos fastlegen i forrige uke så jeg skal spør henne. Så fin du er som tenker på hvordan jeg har det🥰 Jeg var så innstilt på at jeg skulle klare meg uten medisin. Var helt sikker på at jeg ikke hadde noe virkning av Lamictal. Er ikke helt sikker på om den har det nå heller. Jeg har tenkt på Wellbutrin. Har aldri prøvd den, men jeg sliter jo med mangel på initiativ. Jeg har aldri ført dagbok i forbindelse med medisinbruk. Lovet egentlig psykiateren min når vi sluttet det av at jeg skulle gjøre det i forbindelse med at jeg planla å slutte på alle medisiner. Selv om du bare har mild depresjon nå så kan den jo utvikle seg videre og jeg gjetter på at når en har tilbakevendende depressiv lidelse med erfaring med gjentatte depresjoner som er sterkere enn mild, så kan man nok anta at sjansen for at den milde depresjonen blir verre er høyst tilstede. Og en bør tenke forebyggende. Det vil bli lettere å slå ned depresjonen tidlig i forløpet enn en mer alvorlig depresjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474728-depresjon-og-medisiner/#findComment-4198987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.