Gå til innhold

Opphengt i hvordan alle valg man tar er avgjørende i livet

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste blitt så opphengt i hvordan alle valg man tar er avgjørende i livet. Feks. velger man å begynne å kjøre til jobb kl 07:00 så kommer man trygt frem, begynner man å kjøre kl 07:01 så havner man i en ulykke osv.

Er så redd for å velge feil det blir veldig plagsomt... 

Anonymkode: 7a359...0a4

Fortsetter under...

Everybody skrev (11 minutter siden):

Det er magisk tenkning. Har du vært plaget med tvang før eller har du OCD?

Åja. Det har jeg aldri hørt om før. Jeg sliter litt med at selvmordstankene av og til føles ut som tvang, men har ikke OCD. Er for så vidt også usikker på om selvmordstankene kan kalles tvangstanker for de er samtidig reelle... litt vanskelig å forklare, håper du skjønner?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Det har jeg aldri hørt om før. Jeg sliter litt med at selvmordstankene av og til føles ut som tvang, men har ikke OCD. Er for så vidt også usikker på om selvmordstankene kan kalles tvangstanker for de er samtidig reelle... litt vanskelig å forklare, håper du skjønner?

Ja. Hvis det er veldig plagsomt og hindrer deg i hverdagen bør du få hjelp eller prøve noen medisiner. SSRI og SNRI kan være effektivt.

Everybody skrev (2 minutter siden):

Ja. Hvis det er veldig plagsomt og hindrer deg i hverdagen bør du få hjelp eller prøve noen medisiner. SSRI og SNRI kan være effektivt.

Hva er ssri og snri?

Anonymkode: ebc95...9e1

Annonse

Everybody skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker alt wellbutrin, men den er vel verken SSRI eller SNRI så vidt jeg har skjønt?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken hjelp er det man kan få utenom medisiner da?

Da er det vel eksponering som gjelder ved tvang. Å utsette seg for det en frykter mest og erfare at ting går bra likevel. Man skal skape en situasjon som man opplever som farlig og stå i det og erfare at ting går bra likevel.

Everybody skrev (1 minutt siden):

Da er det vel eksponering som gjelder ved tvang. Å utsette seg for det en frykter mest og erfare at ting går bra likevel. Man skal skape en situasjon som man opplever som farlig og stå i det og erfare at ting går bra likevel.

Hva er grensen for tvang? Jeg låser døren ti ganger hver dag selv om jeg aldri bruker døren 

Everybody skrev (2 minutter siden):

Hvordan ville det foregå ved tvang ift selvmord? Å hente frem selvmordsmetoder mens man eksponerer seg høres ikke særlig lurt ut.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er grensen for tvang? Jeg låser døren ti ganger hver dag selv om jeg aldri bruker døren 

At du må låse døren akkurat 10 ganger for at du skal føle deg bra? Da må du tvinge deg selv til å bare låse døren en gang og erfare at det ikke skjer noen katastrofe.

Annonse

Everybody skrev (Akkurat nå):

At du må låse døren akkurat 10 ganger for at du skal føle deg bra? Da må du tvinge deg selv til å bare låse døren en gang og erfare at det ikke skjer noen katastrofe.

Ja har mange ritualer. Sjekker komfyren 5 ganger selv når den ikke har vært i bruk før jeg legger meg. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja har mange ritualer. Sjekker komfyren 5 ganger selv når den ikke har vært i bruk før jeg legger meg. 

Ja det er slitsomt. Det som gjelder er å bare sjekke komfyren èn gang. Da blir man redd fordi man tror at man må sjekke komfyren 5 ganger for at ikke leiligheten eller huset skal brenne opp. Da må man sjekke komfyren èn gang og tåle å være redd en periode for så og erfare at det har gått bra likevel.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan ville det foregå ved tvang ift selvmord? Å hente frem selvmordsmetoder mens man eksponerer seg høres ikke særlig lurt ut.

Akkurat det med selvmord er jeg litt usikker på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...