Gå til innhold

Selvmordstanker/planer - hvordan jobbe med det i terapi? Redd for å bli innlagt.

Anbefalte innlegg

Jeg har intense selvmordstanker. Har time med behandler neste uke, og vurderer å snakke om det. Jeg vet at dette er vanlig i terapi og psykologen på DPS sannsynligvis har mye erfaring med det. Problemet er at jeg er redd for å bli innlagt. Jeg er veldig delt, jeg både vil ha hjelp og jeg vil få være i fred så jeg kan gjennomføre planen. Redd for å begynne å snakke om det, og så blir det vanskeligere å klare meg hjemme alene.

hvordan jobber man med selvmordstanker og planer i terapi? Er det vanlig å være ambivalent til hjelp og synes det er vanskelig å ta opp? Hva har hjulpet dere som har vært i samme situasjon? Hva kan psykologen egentlig hjelpe meg med? Det er jo jeg som må holde meg i livet? 

Anonymkode: 7bab3...f49

Fortsetter under...

Du må vel bare finne ut av, vil du ha hjelp eller vil du ikke ha hjelp og dø? 

Men hvordan man behandler selvmordstanker er jo å gjøre noe med ÅRSAKEN til at du vil dø. Det hjelper ikke å sitte der på kontoret å syte og klage at du vil dø og hate livet hver time. Dersom du ikke en gang vet hvorfor du vil ta livet ditt så tror jeg ikke du egentlig vil dø heller da er det nok bare vanlige tanker alle har innimellom. 

Anonymkode: 9db24...4b0

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan fungerer du ellers? Klarer du å spise/sove/gå tur?

Anonymkode: 826a4...10d

Fungerer dårlig, sover lite, spiser lite, klarer å gå ut av og til. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du må vel bare finne ut av, vil du ha hjelp eller vil du ikke ha hjelp og dø? 

Men hvordan man behandler selvmordstanker er jo å gjøre noe med ÅRSAKEN til at du vil dø. Det hjelper ikke å sitte der på kontoret å syte og klage at du vil dø og hate livet hver time. Dersom du ikke en gang vet hvorfor du vil ta livet ditt så tror jeg ikke du egentlig vil dø heller da er det nok bare vanlige tanker alle har innimellom. 

Anonymkode: 9db24...4b0

Jeg vet hvorfor jeg ikke klarer å leve mer. Har hørt om andre som har hatt det tungt og klarer å komme ut av det.  jeg prøver derfor å holde ut for å se om det går over. Jeg har aldri snakket med behandler om dette tidligere, forstår ikke hvorfor du likevel antar at jeg syter og klaget hver time. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg å være helt åpen med behandler! Bare da kan hen hjelpe deg! 

Takk. Skal prøve, men er skikkelig redd for å bli innlagt. 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva frykter du med å bli innlagt? Tror det skal ganske mye til?

Redd for å være innestengt. Redd for å ikke kunne skade meg om jeg trenger det for å holde ut. Redd for å ha folk innpå meg. Opplever innleggelser som oppbevaring, som har gjort meg dårligere.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Redd for å være innestengt. Redd for å ikke kunne skade meg om jeg trenger det for å holde ut. Redd for å ha folk innpå meg. Opplever innleggelser som oppbevaring, som har gjort meg dårligere.

Så trist å høre at du ikke opplever omsorgen som hjelpsom. Har du hatt langvarige innleggelser? Du kan jo si nei til innleggelse. Har du satt en dato for når du vil ta livet ditt?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så trist å høre at du ikke opplever omsorgen som hjelpsom. Har du hatt langvarige innleggelser? Du kan jo si nei til innleggelse. Har du satt en dato for når du vil ta livet ditt?

Har vært innlagt 1-3 uker tidligere. Er en del år siden. Nettopp begynt i ny behandlingsrunde. Har dato og plan, men prøver å holde ut. Har et lite håp om å klare å leve, derfor jeg tenker å prøve å snakke med behandler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...