Gå til innhold

Dere som går/har gått i gruppeterapi. Hvordan har dynamikken vært?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gikk i gruppe for et par år siden.

Gruppelederne var ganske gode til å fordele tiden mellom oss. Vi fikk beskjed om å melde inn tema på starten av timen, også sørget gruppelederne for å at alle fikk ca like mye tid. Vi hadde en del som aldri meldte inn tema som nærmest måtte bli tvunget til å snakke, og noen som helt klart var veldig dominerende og tok mye plass. Gruppelederne pleide som regel å prøve å motivere de mer stille til å åpne seg mer og delta, men det var ingen tvang. Selv om de ikke hadde tema så ble de ofte utfordret til å ta del i resten av gruppa  og bedt om å kommentere og mentalsisere det vi delte.

Selv foretrakk jeg  heller de som tok mer plass, for jeg opplevde å ha mer utbytte med dem da poenget med gruppa var å dele og få hjelp til å mentalisere av de andre gruppedeltakerne.

Jeg opplevde at det i begynnelsen ble en ganske skjevt fordelt dynamikk i gruppa. Dette fordi et par av gruppemedlemmene hadde brutt regelen om å møtes utenfor, og derfor ble timene mye preget av at de brukte tiden til å rydde opp i dramaet mellom seg som skjedde utenfor sykehuset. Heldigvis var de begge nesten ferdig behandlet ( det er 3 års løp der) så det ble raskt bedre da de sluttet. 

Endret av hattifnattus
hattifnattus skrev (1 time siden):

Gruppelederne var ganske gode til å fordele tiden mellom oss. Vi fikk beskjed om å melde inn tema på starten av timen, også sørget gruppelederne for å at alle fikk ca like mye tid. Vi hadde en del som aldri meldte inn tema som nærmest måtte bli tvunget til å snakke, og noen som helt klart var veldig dominerende og tok mye plass. Gruppelederne pleide som regel å prøve å motivere de mer stille til å åpne seg mer og delta, men det var ingen tvang. Selv om de ikke hadde tema så ble de ofte utfordret til å ta del i resten av gruppa  og bedt om å kommentere og mentalsisere det vi delte.

Selv foretrakk jeg  heller de som tok mer plass, for jeg opplevde å ha mer utbytte med dem da poenget med gruppa var å dele og få hjelp til å mentalisere av de andre gruppedeltakerne.

Jeg opplevde at det i begynnelsen ble en ganske skjevt fordelt dynamikk i gruppa. Dette fordi et par av gruppemedlemmene hadde brutt regelen om å møtes utenfor, og derfor ble timene mye preget av at de brukte tiden til å rydde opp i dramaet mellom seg som skjedde utenfor sykehuset. Heldigvis var de begge nesten ferdig behandlet ( det er 3 års løp der) så det ble raskt bedre da de sluttet. 

Takk for svar! 

Anonymkode: 97d0c...b73

hattifnattus skrev (3 timer siden):

Hva slags gruppe? 

Anonymkode: 227aa...38d

hattifnattus skrev (5 timer siden):

Hvor mye pratet du?

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor mye pratet du?

Jeg pratet hver gang, men det var ikke alltid jeg hadde tema. Noen ganger hadde jeg mye å dele og få tilbakemeldinger på, mens andre ganger så lyttet jeg til de andre og kom med mine synspunkter og vinkling.

Men jeg kan si det sånn at det er en av de beste formene for terapi jeg har hatt, og jeg har vært inn og ut hos BUP og voksenpsykatri. Jeg var ganske skeptisk til gruppe i starten da jeg sliter veldig med angst, men det å få dele med ca jevngamle jenter som slet med det samme gav meg et enormt utbytte.

Endret av hattifnattus

Regnes gruppeterapi under rehab? For det deltok jeg på. Og så er jeg jo ikke den som er taus heller. Det var flere som snakket da, så jeg dominerte ikke i gruppen. Det var en fyr der jeg likte veldig godt, men han hadde tatt noen helt sprø valg, og det sa jeg. Og da sa de som ledet gruppa at det var bra jeg sa hva jeg mente, for det kunne ikke de gjøre ( hm. Nei sant nok men...) 

Den gruppa fungerte forsåvidt bra, men det er vel alltid noen tause. Var alltid usikker på om jeg skulle overse det eller dra de med, men fordi jeg tar litt vel mye plass noen ganger lot jeg være. Jeg tror noen må få sin tid. Jeg vet ikke. Men vi hadde ihvertfall en ok tone både før og etter. 

hattifnattus skrev (2 timer siden):

Jeg pratet hver gang, men det var ikke alltid jeg hadde tema. Noen ganger hadde jeg mye å dele og få tilbakemeldinger på, mens andre ganger så lyttet jeg til de andre og kom med mine synspunkter og vinkling.

Men jeg kan si det sånn at det er en av de beste formene for terapi jeg har hatt, og jeg har vært inn og ut hos BUP og voksenpsykatri. Jeg var ganske skeptisk til gruppe i starten da jeg sliter veldig med angst, men det å få dele med ca jevngamle jenter som slet med det samme gav meg et enormt utbytte.

Ja når det varer i hele 3 år så burde det jo virkelig ha effekt. 

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 14.50):

Ja når det varer i hele 3 år så burde det jo virkelig ha effekt. 

Ikke automatikk i det.

Anonymkode: c7783...bfb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...