Gå til innhold

Jeg må kanskje hjem i morgen, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

frosken skrev (6 minutter siden):

Hvis du bringer denne informasjonen frem først i morgen i forbindelse med en utskrivningssamtale, så vil det kanskje virke som om du prøver å presse legen til å la deg bli. Dersom du snakker om det nå i kveld og også prøver å ha et fokus på hvordan du kan klare å mestre dette, så vil avdelingen ha et bedre grunnlag for å vurdere situasjonen. Og i tillegg bruker du tiden i avdelingen bedre, om du jobber med din egen tenkning rundt dette sammen med personalet, mens det ennå finnes tid til det. 

Skjønner. Takk for svar. Skal forsøke ta det opp nå.

Anonymkode: 6f5ce...e40

Fortsetter under...

kupton skrev (1 minutt siden):

Du bør overføres til DPS. 

Det var det jeg håpte på men der var visst veldig fullt der og. Så jeg tviler på at det blir, i alle fall om jeg skrives ut i morgen? DPS tar vel ikke i mot nye pasienter i helgene? 

kupton skrev (2 minutter siden):

Det er sikkert noen på DPS som er friskere enn deg og som bør utskrives for å gi plass til deg. 

Mener du det eller er du sarkastisk/ironisk nå? Ble litt usikker... 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takk for svar alle dere. Jeg vet ikke om jeg tør ta det opp med kontakten min i kveld for jeg har aldri snakket med henne før. Er det veldig dumt om jeg venter til i morgen og bare forteller legen det?? 

Inne på en psykiatrisk avdeling, er det jo miljøarbeiderne, sykepleierne og andre som har direkte kontakt med pasientene gjennom hele døgnet, som står i posisjon til å kunne støtte pasienten - enten her og nå eller å planlegge fremover. Nå har du endelig kommet inn på avdeling - og jeg har flere ganger oppfordret deg til at du bør øve deg på å formidle egne behov. I dette tilfellet er det å ivareta seg selv. Det å ta imot hjelp eller fortelle om hva en går og tenker på til andre som ikke er tankelesere, kan være ett steg på veien mot egenomsorg.

Legen i dette tilfellet, beslutter kun vedtak om utskrivelse, tettere oppfølgning, medisinendringer etc. Miljøpersonalet i avdelingen kan du snakke med om det @frosken nevner. De er vant til å støtte i slike tilfeller.

Annonse

Kashmir skrev (38 minutter siden):

Hvordan oppfattet du det, sånn mer presist? 

Som at hvis hun uttrykker sine behov og plager så kan være hun vil bli prioritert til å få plass på DPS hvis noen der er friskere enn henne. 

Men nå er ikke jeg god på å oppfatte sarkasme da. Jeg leste det rett fram uten noen skjult undertone. 

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Inne på en psykiatrisk avdeling, er det jo miljøarbeiderne, sykepleierne og andre som har direkte kontakt med pasientene gjennom hele døgnet, som står i posisjon til å kunne støtte pasienten - enten her og nå eller å planlegge fremover. Nå har du endelig kommet inn på avdeling - og jeg har flere ganger oppfordret deg til at du bør øve deg på å formidle egne behov. I dette tilfellet er det å ivareta seg selv. Det å ta imot hjelp eller fortelle om hva en går og tenker på til andre som ikke er tankelesere, kan være ett steg på veien mot egenomsorg.

Legen i dette tilfellet, beslutter kun vedtak om utskrivelse, tettere oppfølgning, medisinendringer etc. Miljøpersonalet i avdelingen kan du snakke med om det @frosken nevner. De er vant til å støtte i slike tilfeller.

Ja, du har rett i det. Jeg snakket med kontaktperson min så vidt i ste men var mye jeg ikke fikk sagt da, hun sto bare i døren og virket som hun ikke helt hadde tid. Jeg åpnet med å spørre om hun hadde noen gode råd til hvordan jeg kunne klare meg best mulig hjemme om jeg ble sendt hjem i morgen men da spurte hun bare hva jeg brukte å gjøre fra før av og når jeg svarte at jeg forsøkte se på serier, skrive osv så sa hun bare at da måtte jeg fortsette å gjøre det, og at hun ikke hadde andre råd. Også sa hun at hun ikke trodde jeg kom til å bli sendt hjem uten å være klar for det og at jeg ikke måtte bekymre meg på forhånd. Og det var hele samtalen. Så fikk dessverre ikke sagt noe om tvangen eller at det er 2 år siden selvmordsforsøket på mandag. Burde jeg forsøke snakke om det igjen? Og såfall hvordan begynner jeg samtalen? Jeg er så dårlig på dette uff. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, du har rett i det. Jeg snakket med kontaktperson min så vidt i ste men var mye jeg ikke fikk sagt da, hun sto bare i døren og virket som hun ikke helt hadde tid. Jeg åpnet med å spørre om hun hadde noen gode råd til hvordan jeg kunne klare meg best mulig hjemme om jeg ble sendt hjem i morgen men da spurte hun bare hva jeg brukte å gjøre fra før av og når jeg svarte at jeg forsøkte se på serier, skrive osv så sa hun bare at da måtte jeg fortsette å gjøre det, og at hun ikke hadde andre råd. Også sa hun at hun ikke trodde jeg kom til å bli sendt hjem uten å være klar for det og at jeg ikke måtte bekymre meg på forhånd. Og det var hele samtalen. Så fikk dessverre ikke sagt noe om tvangen eller at det er 2 år siden selvmordsforsøket på mandag. Burde jeg forsøke snakke om det igjen? Og såfall hvordan begynner jeg samtalen? Jeg er så dårlig på dette uff. 

Jeg vet det er vanskelig, men du må være tydeligere. Kan du begynne med å si at du trenger å ta snakke om noe du synes er vanskelig og be om de har tid til det, evt når de har tid om det ikke passer når du spør. forklar det du har skrevet i tråden, at du er redd for å bli sendt hjem siden du er så dårlig og at du er redd for mandagen fordi det er to årsdagen fra forrige selvmord og forklar det du skrev her om tvangsaktige tanker rundt det. 

vær direkte og tydelig, og få frem alt du har skrevet i denne tråden.

Anonymkode: 54d91...835

Glitter skrev (4 timer siden):

Som at hvis hun uttrykker sine behov og plager så kan være hun vil bli prioritert til å få plass på DPS hvis noen der er friskere enn henne. 

Men nå er ikke jeg god på å oppfatte sarkasme da. Jeg leste det rett fram uten noen skjult undertone. 

Okay. Ja, ikke vet jeg. Jeg blir litt satt ut av noen utsagn her. Men tar høyde for at jeg misforstår. Jeg blir noen ganger misforstått selv, så må bare tenke at uten kroopsspråk og ansiktsuttrykk og tonefall kan det bli feil noen ganger 🙂

Jeg tenker at det går fint enten du blir eller kommer hjem. Fagpersonene rundt deg har spisskompetanse i å vurdere alvorlighetsgrad. Om du får sagt noe om tankeinnholdet ditt og du likevel vurderes til å klare deg hjemme, vel, da gjør du nok det selv om det kjennes skummelt og vanskelig. La de som jobber der avgjøre hvem som skal hvor, du skal forsøke å få frem dine vansker, så blir de med i avgjørelsen  

Anonymkode: 8c83e...82f

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet det er vanskelig, men du må være tydeligere. Kan du begynne med å si at du trenger å ta snakke om noe du synes er vanskelig og be om de har tid til det, evt når de har tid om det ikke passer når du spør. forklar det du har skrevet i tråden, at du er redd for å bli sendt hjem siden du er så dårlig og at du er redd for mandagen fordi det er to årsdagen fra forrige selvmord og forklar det du skrev her om tvangsaktige tanker rundt det. 

vær direkte og tydelig, og få frem alt du har skrevet i denne tråden.

Anonymkode: 54d91...835

Takk. Nå fikk jeg dessverre ikke snakket om det i går men skal snakke om det i dag når jeg får muligheten. Om jeg ikke blir sendt hjem i dag så er det vel en sjanse for at jeg blir det i morgen. Jeg spurte og kontaktperson sa det var ikke fullt, men det kan jo være legen fortsatt vil sende meg hjem likevel da. Er ikke godt å si. Men hun spurte i alle fall om jeg var redd for å bli sendt hjem og da fikk jeg sagt at det var jeg, og at jeg ikke følte det ville være trygt. Og da sa hun at hun skulle si det om det ble snakk om noe. Burde vel få forsøkt å sagt det med tvangen og 2 års dagen og. Hun virket veldig grei å snakke med så skal forsøke få sagt det til henne i løpet av dagen. Om jeg ikke blir vurdert sendt hjem og skal snakke med legen da... 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det går fint enten du blir eller kommer hjem. Fagpersonene rundt deg har spisskompetanse i å vurdere alvorlighetsgrad. Om du får sagt noe om tankeinnholdet ditt og du likevel vurderes til å klare deg hjemme, vel, da gjør du nok det selv om det kjennes skummelt og vanskelig. La de som jobber der avgjøre hvem som skal hvor, du skal forsøke å få frem dine vansker, så blir de med i avgjørelsen  

Anonymkode: 8c83e...82f

Jeg håper du har rett. Det føles ikke slik ut men... Men ja, jeg må i alle fall få sagt mer om det jeg tenker. 

Glitter skrev (18 timer siden):

Tror du der er en sjanse for å få plass på DPS altså? Kupton har ennå ikke svart på om det var sarkastisk eller ikke så blir så usikker... 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror du der er en sjanse for å få plass på DPS altså? Kupton har ennå ikke svart på om det var sarkastisk eller ikke så blir så usikker... 

Vet ikke hvordan ditt DPS er så det kan jeg ikke svare på dessverre. 

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Neppe nå i helgen. 

frosken skrev (4 minutter siden):

Neppe nå i helgen. 

Nei, regner med de ikke tar i mot nye pasienter i helgen men om jeg bare kunne blitt på akuttposten til i morgen så kanskje kanskje. Håper bare jeg får snakket med lege og får avklart det snart. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...