Gå til innhold

Er jo ikke rart at emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er den diagnosen de fleste blir frisk fra

Anbefalte innlegg

Når det er den personlighetsforstyrrelsen/diagnosen som får mest og lengst behandling av alle. Nesten alle de gruppeterapiene som er laget er for de med eupf. Har man ikke eupf kommer man ikke inn. Og de gruppeterapiene varer i alt fra 1 til 3år og er terapi fra 2 til 3 ganger pr uke. De med andre personlighetsforstyrrelser/diagnoser har ikke like mye rettigheter og er ikke så prioriterte. Hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: 0f41e...1ff

Fortsetter under...

Hurja skrev (14 minutter siden):

Hvor har du dette fra? Jeg for min del gikk to år i gruppeterapi for unnvikende pf. 

Da er du nok heldig dersom de ikke en gang trodde du hadde eupf den gang og likevel fikk gå i gruppeterapi. 

Everybody skrev (14 minutter siden):

Blir man frisk fra eupf ved å gå i gruppeterapi?

De fleste blir friske nok til å fungere i hvertfall. 

Annonse

kupton skrev (5 minutter siden):

Har du noen henvisning til den freidige påstand om at de blir friske?

In the first of these studies, called the Collaborative Longitudinal Personality Disorders Study (CLPS), several hundred patients diagnosed with personality disorders were tracked over a period of 10 years as they participated in outpatient recovery programs. Among BPD sufferers, 85 percent experienced extended symptom-free periods lasting 12 months or longer, and out of this group only 11 percent suffered any type of relapse. This means about 77 percent of individuals receiving treatment for BPD stopped having symptoms altogether, and this high rate of recovery was easily the best out of the various personality disorders included in the research project.

The second of these studies was sponsored by the McLean Psychiatric Hospital in Belmont, Massachusetts. This open-ended initiative monitored the ongoing progress of almost 300 BPD patients who were hospitalized in that facility and then released. They found that after 16 years, 99 percent of BPD patients treated at the McLean facility had achieved symptom-free periods of two years or longer, and 78 percent had extended that period to at least eight years. Among the latter group relapse rates were only 10 percent, again showing that continuing freedom from BPD symptoms was an achievable goal for most.

https://www.google.com/amp/s/www.bridgestorecovery.com/borderline-personality-disorder/can-bpd-be-cured/amp/

F. Eks. Ellers får du finne ut det selv. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

In the first of these studies, called the Collaborative Longitudinal Personality Disorders Study (CLPS), several hundred patients diagnosed with personality disorders were tracked over a period of 10 years as they participated in outpatient recovery programs. Among BPD sufferers, 85 percent experienced extended symptom-free periods lasting 12 months or longer, and out of this group only 11 percent suffered any type of relapse. This means about 77 percent of individuals receiving treatment for BPD stopped having symptoms altogether, and this high rate of recovery was easily the best out of the various personality disorders included in the research project.

The second of these studies was sponsored by the McLean Psychiatric Hospital in Belmont, Massachusetts. This open-ended initiative monitored the ongoing progress of almost 300 BPD patients who were hospitalized in that facility and then released. They found that after 16 years, 99 percent of BPD patients treated at the McLean facility had achieved symptom-free periods of two years or longer, and 78 percent had extended that period to at least eight years. Among the latter group relapse rates were only 10 percent, again showing that continuing freedom from BPD symptoms was an achievable goal for most.

https://www.google.com/amp/s/www.bridgestorecovery.com/borderline-personality-disorder/can-bpd-be-cured/amp/

F. Eks. Ellers får du finne ut det selv. 

weirdgiphy.gif.5745297530a8b4691fd7fca869b0d8d7.gif

Jeg synes det er vel anvendte ressurser å gi et tilbud som faktisk virker på sikt.. Man kommer sjelden noen vei om det for det meste er inn og ut av akuttpsykiatrien, og lite reell behandling. Det blir lite bærekraftig for pasienter, og krever mye kapasitet i behandlingsapparatet. Om behandlingen skulle ta tre år, så synes jeg det er bedre enn å ha svingdørspasienter i f.eks. ti år. 

Selvfølgelig er det synd at andre grupper som  kunne profittert på gruppeterapi ikke får et godt nok tilbud, men jeg synes ikke det er greit å legge skylden på en gitt pasientgruppe. Tilbudene over det ganske land er varierende mtp på hvilke grupper som kan få gruppeterapi. 

Endret av FjellOgDalar

EUPF er den personlighetsforstyrrelsen som er mest belastende på sykehuset, dermed «viktigst» å kurere. Staten bryr seg ikke om at folk skal ha det bra, men de vil ha færre innlagte.

Anonymkode: 5cc91...a00

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes så synd i deg, som har så mye sinne og hat i deg mot en enkel gruppe at du må starte utallige tråder om det her inne.

Anonymkode: 641a0...809

Hva med denne tråden er hat? Slutt å ødelegg tråden. 

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva med denne tråden er hat? Slutt å ødelegg tråden. 

Tja, du kan jo heller hoste opp kilder på at det kun er de med borderline som får slike generøse tilbud, men ingen andre? 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tja, du kan jo heller hoste opp kilder på at det kun er de med borderline som får slike generøse tilbud, men ingen andre? 

Gruppeterapitilbudene på mitt dps gjelder også i hovedsak personlighetsforstyrrelser og særlig borderline. Jeg spurte klinikkoverlegen som jeg går til. Tror det er likt for mange dps. Man trenger ikke hate de med borderline for å peke på at de får et raust behandlingstilbud. Jeg er helt enig i prioriteringen, pasientgruppen har dårlig funksjon og høyt lidelsestrykk og kan ikke hjelpes medikamentelt. Gruppeterapiene har hatt stor suksess med pasientgruppen, ganske lønnsomt i forhold til individualterapi. 

Anonymkode: ab88a...b27

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gruppeterapitilbudene på mitt dps gjelder også i hovedsak personlighetsforstyrrelser og særlig borderline. Jeg spurte klinikkoverlegen som jeg går til. Tror det er likt for mange dps. Man trenger ikke hate de med borderline for å peke på at de får et raust behandlingstilbud. Jeg er helt enig i prioriteringen, pasientgruppen har dårlig funksjon og høyt lidelsestrykk og kan ikke hjelpes medikamentelt. Gruppeterapiene har hatt stor suksess med pasientgruppen, ganske lønnsomt i forhold til individualterapi. 

Problemet er vel at det er veldig individuelt og det er ikke slik at en med borderline nødvendigvis fungerer dårligere eller har større lidelsestrykk enn en med en av de andre personlighetsforstyrrelsene. Det er sånt som dps'ene burde se på individuelt, men det gjør dem jo ikke siden man blir ekskludert fra gruppeterapiene dersom man ikke har akkurat borderline. 

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 14.57):

Når det er den personlighetsforstyrrelsen/diagnosen som får mest og lengst behandling av alle. Nesten alle de gruppeterapiene som er laget er for de med eupf. Har man ikke eupf kommer man ikke inn. Og de gruppeterapiene varer i alt fra 1 til 3år og er terapi fra 2 til 3 ganger pr uke. De med andre personlighetsforstyrrelser/diagnoser har ikke like mye rettigheter og er ikke så prioriterte. Hvorfor er det sånn? 

Å gå i terapi og å bli frisk er to forskjellige ting. Jeg kjenner en person som for en del år tilbake både gikk i  gruppeterapi og deretter i psykoterapi i en årrekke. Men det vil ikke si at pasienten har evnet å nyttigjøre seg terapien. Vedkommende har i dag flaska som medisin og er om mulig verre stilt enn før. 

Anonymkode: 3adc7...566

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å gå i terapi og å bli frisk er to forskjellige ting. Jeg kjenner en person som for en del år tilbake både gikk i  gruppeterapi og deretter i psykoterapi i en årrekke. Men det vil ikke si at pasienten har evnet å nyttigjøre seg terapien. Vedkommende har i dag flaska som medisin og er om mulig verre stilt enn før. 

Anonymkode: 3adc7...566

Godt eksempel på at ett tilfelle aldri kan representere en gruppe eller si noe om statistikk 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Problemet er vel at det er veldig individuelt og det er ikke slik at en med borderline nødvendigvis fungerer dårligere eller har større lidelsestrykk enn en med en av de andre personlighetsforstyrrelsene. Det er sånt som dps'ene burde se på individuelt, men det gjør dem jo ikke siden man blir ekskludert fra gruppeterapiene dersom man ikke har akkurat borderline. 

De med borderline har nok ofte høyt symptomtrykk. De har en tendens til å få selvmordstanker, utføre selvmordsforsøk og drive med selvskading. De har ekstremt intense følelser og mye negative følelser, som de føler med en uvanlig intensitet. Jeg kjenner et par med diagnosen, og det er tydelig at de har et høyt lidelsestrykk. Det kan virke som om de nesten konstant er i en eller annen krise. Så intense følelser, selvskading og selvmordsforsøk er så vidt jeg vet ikke symptomer på andre personlighetsforstyrrelser enn borderline. Det lønner seg å gi disse pasientene gode polikliniske tilbud. 

Anonymkode: 9fb2d...997

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...