Gå til innhold

AAT driter i om folk dør

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Nå spurte du da, og jeg svarte. Jeg får jo tilbakemeldinger på godt og mindre godt, og det facer jeg jo. Jeg er ikke falsk og sender kun solstråler. Så lenge dette er et nettsamfunn så har vi kun brukernavn å forholde oss til her. Da viser jeg hvem jeg er, og dolker ikke folk i ryggen. Jeg hadde en diskusjon her som anonym, og det føltes ikke greit. Og diskusjonen startet ikke før ut i tråden hvor det ble noe opphetet. Det føltes som et tap å være anonym da. 

Men ærlig talt nå lager du dette til noe det ikke er. Jeg legge i -uerfaren boksen og mangel på livserfaring-. Ab sa ikke noe stygt slemt frekt eller annet! 

Anonymkode: 7b1cc...5ac

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ærlig talt nå lager du dette til noe det ikke er. Jeg legge i -uerfaren boksen og mangel på livserfaring-. Ab sa ikke noe stygt slemt frekt eller annet! 

Anonymkode: 7b1cc...5ac

Legg det i den boksen du 🙃

Jeg tror også det er mer til denne historien enn det som skrives her. 

Jeg føler at paradokset ligger i denne problemstillingen «Jeg vil ta livet av meg, men jeg ber om innleggelse for å beskytte meg. Ergo vil jeg kanskje egentlig ikke ta livet av meg»?

Uten om jeg vet om dette spesifikt gjelder trådstarter, så er det mange som presenterer seg for legevakt eller akuttpsykiatri med denne problemstillingen titalls/hundretalls ganger. Jeg er til dels enig i at løsningen ligger i noe mer konstruktivt enn den hundreogførste innleggelsen. Og jeg kan faktisk forstå de behandlere som sier rett ut «du må bestemme deg for om du vil leve eller dø». 

ISW skrev (9 minutter siden):

Jeg tror også det er mer til denne historien enn det som skrives her. 

Jeg føler at paradokset ligger i denne problemstillingen «Jeg vil ta livet av meg, men jeg ber om innleggelse for å beskytte meg. Ergo vil jeg kanskje egentlig ikke ta livet av meg»?

Uten om jeg vet om dette spesifikt gjelder trådstarter, så er det mange som presenterer seg for legevakt eller akuttpsykiatri med denne problemstillingen titalls/hundretalls ganger. Jeg er til dels enig i at løsningen ligger i noe mer konstruktivt enn den hundreogførste innleggelsen. Og jeg kan faktisk forstå de behandlere som sier rett ut «du må bestemme deg for om du vil leve eller dø». 

Du 'bestemmer' ikke det når panikkangsten, rusen eller grensepsykosen tar deg. 

Og panikken når du føler du ikke vil leve mer er reell. Selv om du hsr angst for å samtidig dø.

Det er ikke så enkelt som å "bestemme seg for å leve eller dø" 

Man tenker jo ikke så rasjonelt. Da kunne vi lagt ned psykiatrien? 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Du 'bestemmer' ikke det når panikkangsten, rusen eller grensepsykosen tar deg. 

Og panikken når du føler du ikke vil leve mer er reell. Selv om du hsr angst for å samtidig dø.

Det er ikke så enkelt som å "bestemme seg for å leve eller dø" 

Man tenker jo ikke så rasjonelt. Da kunne vi lagt ned psykiatrien? 

Nå er det neppe disse tilstandene som er problemet her. 

Nei, det er nok ikke så enkelt, men i alle fall i henhold til venner og bekjente jeg har som jobber i psykiatrien, så er dette et helt akseptert standpunkt. Selvmordsfaren hos en som er REDD for å ta livet sitt er som regel objektivt sett nokså lav. 

ISW skrev (Akkurat nå):

Nå er det neppe disse tilstandene som er problemet her. 

Nei, det er nok ikke så enkelt, men i alle fall i henhold til venner og bekjente jeg har som jobber i psykiatrien, så er dette et helt akseptert standpunkt. Selvmordsfaren hos en som er REDD for å ta livet sitt er som regel objektivt sett nokså lav. 

Man skal ikke sjanse på sånt. "Ok du er redd for å dø, så da kommer du ikke til å ta livet ditt" 

Selv om de færreste i den tilstanden skal gjøre det etter statistikken. 

Uansett blir det feil å spekulerere syns jeg, når noen meddeler en krise her. Da må vi heller vente til det blir rom for å stille spørsmål, og ikke ytre at "jeg tror det er mer til denne historien" 

Jeg syns det blir veldig feil og hva er egentlig intensjonen? 

Annonse

Og så vil jeg si at nettopp frykten for å dø kan føre til at man ikke orker den frykten lenger. 

Det kan være sånn at du balanserer på en kant når det er 1000 m ned. Hvor lenge orker du den redselen dag ut og dag inn før du hopper utfor? 

Endret av Kashmir

Man skal ikke sjanse på sånt. "Ok du er redd for å dø, så da kommer du ikke til å ta livet ditt" 

Uansett blir det feil å spekulerere syns jeg, når noen meddeler en krise her. Da må vi heller vente til det blir rom for å stille spørsmål, og ikke ytre at "jeg tror det er mer til denne historien" 

Men det blir også nokså feil å si at vedkommende ble behandlet uakseptabelt av AAT, for det vet vi virkelig ikke. En ting er å vise støtte på at det kan være vondt og gi en følelse av avvisning, men det er noe helt annet å si at AAT har handlet uakseptabelt. 

frosken skrev (Akkurat nå):

Men det blir også nokså feil å si at vedkommende ble behandlet uakseptabelt av AAT, for det vet vi virkelig ikke. En ting er å vise støtte på at det kan være vondt og gi en følelse av avvisning, men det er noe helt annet å si at AAT har handlet uakseptabelt. 

Ikke når jeg forholder meg til det hen skriver her. Og det er jo det vi må gjøre. Ikke begynne å stille kritiske spørsmål når personen helt tydelig er i krisemodus. 

Ikke spekulere heller- aller minst. 

Det er mitt syn som jeg argumenterer for her. 

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Beklager å si det, men hele helsevesenet handler om kalkulert risiko. Så hvorfor er det akseptabelt alle andre steder enn i psykiatrien? 

Blant alle som møter opp på legevakten med brystsmerter, har ca 10% reell hjertesykdom. Den eneste måten å vite sikkert om noen har reell hjertesykdom er å gjøre koronar angiografi; en invasiv, dyr, og litt risikabel prosedyre. 

De fleste tar et EKG og måler evt. troponin i blodet. Er det normalt, blir du sendt hjem. Dessverre finnes det noen med reelle hjerteinfarkt som blir sendt hjem og dør. 

Sånn jeg leser svaret ditt, så mener du alle bør ta koronar angiografi? 

ISW skrev (4 minutter siden):

Beklager å si det, men hele helsevesenet handler om kalkulert risiko. Så hvorfor er det akseptabelt alle andre steder enn i psykiatrien? 

Blant alle som møter opp på legevakten med brystsmerter, har ca 10% reell hjertesykdom. Den eneste måten å vite sikkert om noen har reell hjertesykdom er å gjøre koronar angiografi; en invasiv, dyr, og litt risikabel prosedyre. 

De fleste tar et EKG og måler evt. troponin i blodet. Er det normalt, blir du sendt hjem. Dessverre finnes det noen med reelle hjerteinfarkt som blir sendt hjem og dør. 

Sånn jeg leser svaret ditt, så mener du alle bør ta koronar angiografi? 

Nå snakker du deg bort fra det jeg skrev og spurte deg helt konkret om. Hvorfor? 

Endret av Kashmir
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han svarte på det du spurte om. Du svarte ikke på hans spørsmål. 

Anonymkode: 77946...f66

Jeg syns det er stress å forholde meg til tre brukere som argumenterer med meg nå. Kan ikke du vente til ISW svarer selv? 

Endret av Kashmir

Annonse

Kashmir skrev (31 minutter siden):

Ikke når jeg forholder meg til det hen skriver her. Og det er jo det vi må gjøre. Ikke begynne å stille kritiske spørsmål når personen helt tydelig er i krisemodus. 

Ikke spekulere heller- aller minst. 

Det er mitt syn som jeg argumenterer for her. 

Helsevesenet er helt nødt til å gjøre vurderinger, og det er ikke nok ressurser tilgjengelig til at man legger inn alle selv om det på kort sikt gir lavest risiko for selvmord. I tillegg kommer momenter om at det som på kort sikt er det tryggeste, ser ut til å gi dårligere prognose på lang sikt. 

frosken skrev (Akkurat nå):

Helsevesenet er helt nødt til å gjøre vurderinger, og det er ikke nok ressurser tilgjengelig til at man legger inn alle selv om det på kort sikt gir lavest risiko for selvmord. I tillegg kommer momenter om at det som på kort sikt er det tryggeste, ser ut til å gi dårligere prognose på lang sikt. 

Problemet her Frosken, i akkurat denne tråden, er at du og et par til setter trådstarter sin opplevelse under tvil. Uten å ha stilt henne ett eneste spørsmål. Om hva som ble sagt og uten å vite hvordan vurderingen skjedde. Trådstarter har heller ikke deltatt her etter at legevakten ba henne komme tilbake. 

I mellomtiden fortsetter dere å "forklare" og spekulere. Tråden blir en debatt uten trådstarter sin deltagelse, hvor dere er tre, fire brukere som "nok tenker det er mer til historien " 

Jeg forholdt meg til det brukeren skrev, som jeg oppfattet som en person som var fortvilt og spurte om hva hen skulle gjøre nå? 

Noen svarte og siden vet vi ikke mer.

Når jeg da spør om intensjonen ved å fortsette dette med å spekulere, så fortsetter dere å argumentere for hvorfor ikke alle blir tatt så alvorlig at de ikke blir innlsagt. 

Burde vi ikke vente i det minste vente til HI oppdaterer? 

Jeg ser ingen hensikt med å fortsette dette kjøret før vi vet hvordan det går med Hi og hva som egentlig skjedde her. 

Hvorfor fortsette- hva ER hensikten i denne tråden? 

AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 20.26):

Her jeg sokner til er det ei ufyselig ansatt i AAT. Jeg ble henvist dit av legevakten p g a selvmordsfare. Jeg ville ha innleggelse for å beskytte meg selv. Så sier hun rett ut at valget er mitt og det er ingenting de kan hjelpe meg med. Jeg er hjemme nå og faren er like stor. Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: f0f17...785

Dette er åpningen.på tråden. Som vi var flere som reagerte på.

Hvordan kan en slik tråd utvikle seg sånn at flere setter dette under tvil  i en helt meningsløs diskusjon? 

Det er vel ingen tvil om at brukeren her er fortvilt? 

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Dette er åpningen.på tråden. Som vi var flere som reagerte på.

Hvordan kan en slik tråd utvikle seg sånn at flere setter dette under tvil  i en helt meningsløs diskusjon? 

Det er vel ingen tvil om at brukeren her er fortvilt? 

Det er vel heller ingen tvil om at det hele godt kunne vært referert annerledes fra en nøytral observatør. 

kupton skrev (6 minutter siden):

Det er vel heller ingen tvil om at det hele godt kunne vært referert annerledes fra en nøytral observatør. 

Men det er ingen nøytral observatør her! 

Dere spekulerer bare. Om det er av erfaring eller ikke, spiller ingen rolle her. Ingen har stilt HI ett eneste spørsmål! 

Jeg forstår at du antageligvis vil forsvare den personen i AAT her. Vi andre har jo ikke behov for det. Dette skal ikke være to sider mot hverandre fordi vi sitter på ulike erfaringer. Du vet at det fins elendig helsepersonell. Jeg vet at det fins pasienter som blir vurdert annerledes enn det kan formidles fra vedkommende.

Mem det har ingenting i denne tråden å gjøre! Det er det jeg mener og det jeg reagerer på. Ingen av oss vet NOE annet enn det trådstarter formidler. 

Endret av Kashmir

Ingen av oss vet NOE annet enn det trådstarter formidler. 

Og deri ligger vel litt av problemet. Man kan ikke uttale seg så veldig basert på hva man hører fra èn side av saken. I hvert fall ikke med en slik trådtittel, da er jo egentlig saklige argumenter allerede ute av vinduet.

Vhanja skrev (17 minutter siden):

Og deri ligger vel litt av problemet. Man kan ikke uttale seg så veldig basert på hva man hører fra èn side av saken. I hvert fall ikke med en slik trådtittel, da er jo egentlig saklige argumenter allerede ute av vinduet.

Men jeg valgte å forholde meg til det hen skrev. Om det kom fram annet ville jeg selvfølgelig revurdert.

Jeg tenker bare at det blir feil å så tvil uten at ett spørsmål er stilt. Det er å være forutinntatt, og det syns jeg vi kan la være her på grunn av kun spekulasjoner.

Vi får forhåpentligvis vite mer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...